Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Consumul de sare si riscurile lui

de AlegeSanatos.ro 23 Oct 2013

Consumul de sare si riscurile lui

Sarea este unul din cele mai vechi ingrediente alimentare folosite de om. Desi astazi nu o mai consideram aditiv, sarea a avut un rol esential in pastrarea alimentelor inainte de inventarea racitoarelor. Putin stiu astazi ca sarea noastra cea de toate zilele nu a fost intotdeauna la indemana tuturor.

Va mai amintiti povestea cu fetele imparatului si cu “sarea-n bucate”?! Ea ne arata cat de valoroasa era considerata candva sarea. Oamenii au folosit mult timp apa sarata de mare tocmai pentru ca nu aveau pravalii unde sa se duca si sa cumpere sare. Sarea era ea insasi o moneda forte, daca aveai sare, o puteai da la schimb cu multe alte lucruri de care aveai nevoie in viata de zi cu zi, Astazi avem la dispozitie nu doar sare obisnuita sau iodata, ci tot felul de “specialitati”, cum sunt sarurile roz de Himalaya sau sarea neagra. Iar sarea de mare, culmea, a devenit cautata si prefarata sarii obisnuite, scose din salina, pentru ca e considerata naturala si contine elemente minerale de tipul iodului sau fluorului.

Fiind in farfuria noastra de atata vreme, sarea ne-a devenit si un prieten. Dar e un prieten care are si o fata de dusman, pentru ca pe de-o parte da gust mancarii, iar pe de alta reprezinta un factor important de risc pentru boli cronice, degenerative, boli care fac numeroase victime in lumea contemporana. Din nefericire, oamenii nu mai concep ca o mancare sa fie facuta fara sare, s-au invatat de atata amar de timp cu gustul sarat incat absenta lui ii deranjeaza substantial.

Nu sarea in sine este un factor de risc pentru boli, ci sodiul din compozitia ei. Excesul este un factor favorizant pentru hipertensiunea arteriala. Numeroase studii clinice randomizate au examinat efectul reducerii sarii din alimentatie asupra scaderii tensiunii arteriale la persoane non-hipertensive sau hipertensive si au obtinut date clare: mai putina sare inseamna mai putine boli de inima, mai putine accidente vasculare cerebrale, mai putine boli determinate esential sau partial de cresterea tensiunii arteriale.

Aportul mediu de sare pentru Vestul Europei si Statele Unite este de aproximativ 7.8-11.8 g/zi pentru un barbat adult si de 5.8-7.8 g/zi pentru o femeie adulta, valori probabil subevaluate, deoarece nu includ sarea adaugata in cursul mesei. Aportul excesiv de sare este o realitate si in prezent, in ciuda faptului ca dintr-un miliard de persoane cu hipertensiune arteriala, aproximtiv 30% pot sa atribuie aceasta problema excesului de sare, iar 14% din accidentele vasculare cerebrale si 9% din infarctele de miocard apar pe fondul hipertensiunii arteriale datorata excesului de sare.

In acest context, chiar si Consiliului Europei a luat masuri cu privire la implementarea unor initiative nationale referitoare la reducerea consumului de sare, directie care a fost trasata in anul 2008 si care a fost continuata ulterior. Ca masuri de baza, sunt subliniate: necesitatea reformularii produselor astfel incat sa contina mai putina sare si educarea populatiei cu privire la pericolele ridicate de consumului exagerat de sare.

Concret, ce putem face fiecare dintre noi?! Putem sa adaugam mai putina sare la mancare atat atunci cand o pregatim, sau chiar la masa, cand mancarea este in farfurie. Mancarea trebuie intai gustata apoi, eventual, pus sare. Trebuie sa evitam produsele gata preparate care contin din fabricatie multa sare: mezeluri, mancare de fast food, snacksuri, seminte, alune. E bine sa alegem variantele mai putin sarate sau sa incercam sa pregatim produse similare acasa, acolo unde putem controla mai bine cata sare se adauga.

Atentie: studiile au aratat ca in Romania se consuma de doua ori mai multa sare decat recomanda Organizatia Mondiala a Sanatatii, deci masuri urgente sunt necesare. Un trai sanatos are nevoie si de schimarea obiceiurilor alimentare si reducerea consumului de sare face parte integranta din aceasta schimbare.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Consumul de sare si riscurile lui"

7 + 9 =

Spune-ne opinia ta despre
"Consumul de sare si riscurile lui"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

De 1 martie 2017, acces mai simplu si rapid la medicamente gratuite si compensate

De 1 martie 2017, acces mai simplu si rapid la medicamente gratuite si compensate

de Elena-Alina Constantinescu 17 Ian 2017

Veste buna pentru pacientii romani! La initiativa Ministerului Sanatatii, Guvernul Romaniei a aprobat o Hotarare de Guvern conform careia pentru 106 Denumiri Comerciale Internationale (DCI) se elimina obligativitatea aprobarii medicamentelor de catre comisiile de la nivelul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si Casele de Asigurari de Sanatate de la nivel local. [detalii]

Cum ne protejam de ger. Recomandari de la Ministerul Sanatatii

Cum ne protejam de ger. Recomandari de la Ministerul Sanatatii

de Elena-Alina Constantinescu 09 Ian 2017

In zilele cu temperaturi scazute, Ministerul Sanatatii recomanda populatiei sa asculte sfatul medicilor, sa evite deplasarile in spatii deschise si expunerea prelungita la frig, sa respecte regulile de igiena pentru evitarea imbolnavirilor prin viroze respiratorii si sa consume alimente bogate in proteine, fructe si legume. [detalii]

Cum reducem inflamatiile din organism: 5 sfaturi utile

Cum reducem inflamatiile din organism: 5 sfaturi utile

de Elena-Alina Constantinescu 06 Ian 2017

Nicotina, excesul de alcool, grasimile animale, zaharul, stresul si sedentarismul produc inflamatii in organism. Deoarece sistemul imunitar este slabit, apar multe probleme de sanatate, precum boli de inima, diabet, oboseala cronica, sindromul colonului iritabil. Zaharul stimuleaza secretia de insulina, facand ficatul sa produca trigliceride. Prea multe trigliceride sunt asociate atacului cerebral, bolilor de inima si obezitatii. [detalii]

Un antiobitic de exceptie: pastura sau painea albinelor

Un antiobitic de exceptie: pastura sau painea albinelor

de Elena-Alina Constantinescu 04 Ian 2017

Pastura, cunoscuta si sub denumirea de "painea albinelor" este polenul recoltat de albine, care sub influenta temperaturii, a umiditatii si a florei microbiene trece prin numeroase transformari biochimice si, dupa trei luni de fermentatie naturala, se transforma in acest produs natural. Pastura are aceleasi indicatii terapeutice ca si polenul, insa actiunea ei este mult mai rapida si mai puternica. [detalii]

Ministerul Sanatatii a luat masuri suplimentare pentru limitarea epidemiei de rujeola

Ministerul Sanatatii a luat masuri suplimentare pentru limitarea epidemiei de rujeola

de Elena-Alina Constantinescu 21 Dec 2016

Ministerul Sanatatii, impreuna cu expertii Organizatiei Mondiale a Sanatatii, ai Institutului National de Sanatate Publica, ai Societatii Nationale de Medicina Familiei si ai UNICEF, a elaborat si a pus in practica un plan de masuri privind limitarea extinderii epidemiei de rujeola, dupa ce numarul de imbolnaviri a ajuns la 1.725 de cazuri si exista 7 decese confirmate, dintre care 3 la copii sub varsta de un an. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.