Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Consumul de sare si riscurile lui

de AlegeSanatos.ro 23 Oct 2013

Consumul de sare si riscurile lui

Sarea este unul din cele mai vechi ingrediente alimentare folosite de om. Desi astazi nu o mai consideram aditiv, sarea a avut un rol esential in pastrarea alimentelor inainte de inventarea racitoarelor. Putin stiu astazi ca sarea noastra cea de toate zilele nu a fost intotdeauna la indemana tuturor.

Va mai amintiti povestea cu fetele imparatului si cu “sarea-n bucate”?! Ea ne arata cat de valoroasa era considerata candva sarea. Oamenii au folosit mult timp apa sarata de mare tocmai pentru ca nu aveau pravalii unde sa se duca si sa cumpere sare. Sarea era ea insasi o moneda forte, daca aveai sare, o puteai da la schimb cu multe alte lucruri de care aveai nevoie in viata de zi cu zi, Astazi avem la dispozitie nu doar sare obisnuita sau iodata, ci tot felul de “specialitati”, cum sunt sarurile roz de Himalaya sau sarea neagra. Iar sarea de mare, culmea, a devenit cautata si prefarata sarii obisnuite, scose din salina, pentru ca e considerata naturala si contine elemente minerale de tipul iodului sau fluorului.

Fiind in farfuria noastra de atata vreme, sarea ne-a devenit si un prieten. Dar e un prieten care are si o fata de dusman, pentru ca pe de-o parte da gust mancarii, iar pe de alta reprezinta un factor important de risc pentru boli cronice, degenerative, boli care fac numeroase victime in lumea contemporana. Din nefericire, oamenii nu mai concep ca o mancare sa fie facuta fara sare, s-au invatat de atata amar de timp cu gustul sarat incat absenta lui ii deranjeaza substantial.

Nu sarea in sine este un factor de risc pentru boli, ci sodiul din compozitia ei. Excesul este un factor favorizant pentru hipertensiunea arteriala. Numeroase studii clinice randomizate au examinat efectul reducerii sarii din alimentatie asupra scaderii tensiunii arteriale la persoane non-hipertensive sau hipertensive si au obtinut date clare: mai putina sare inseamna mai putine boli de inima, mai putine accidente vasculare cerebrale, mai putine boli determinate esential sau partial de cresterea tensiunii arteriale.

Aportul mediu de sare pentru Vestul Europei si Statele Unite este de aproximativ 7.8-11.8 g/zi pentru un barbat adult si de 5.8-7.8 g/zi pentru o femeie adulta, valori probabil subevaluate, deoarece nu includ sarea adaugata in cursul mesei. Aportul excesiv de sare este o realitate si in prezent, in ciuda faptului ca dintr-un miliard de persoane cu hipertensiune arteriala, aproximtiv 30% pot sa atribuie aceasta problema excesului de sare, iar 14% din accidentele vasculare cerebrale si 9% din infarctele de miocard apar pe fondul hipertensiunii arteriale datorata excesului de sare.

In acest context, chiar si Consiliului Europei a luat masuri cu privire la implementarea unor initiative nationale referitoare la reducerea consumului de sare, directie care a fost trasata in anul 2008 si care a fost continuata ulterior. Ca masuri de baza, sunt subliniate: necesitatea reformularii produselor astfel incat sa contina mai putina sare si educarea populatiei cu privire la pericolele ridicate de consumului exagerat de sare.

Concret, ce putem face fiecare dintre noi?! Putem sa adaugam mai putina sare la mancare atat atunci cand o pregatim, sau chiar la masa, cand mancarea este in farfurie. Mancarea trebuie intai gustata apoi, eventual, pus sare. Trebuie sa evitam produsele gata preparate care contin din fabricatie multa sare: mezeluri, mancare de fast food, snacksuri, seminte, alune. E bine sa alegem variantele mai putin sarate sau sa incercam sa pregatim produse similare acasa, acolo unde putem controla mai bine cata sare se adauga.

Atentie: studiile au aratat ca in Romania se consuma de doua ori mai multa sare decat recomanda Organizatia Mondiala a Sanatatii, deci masuri urgente sunt necesare. Un trai sanatos are nevoie si de schimarea obiceiurilor alimentare si reducerea consumului de sare face parte integranta din aceasta schimbare.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Consumul de sare si riscurile lui"

8 + 10 =

Spune-ne opinia ta despre
"Consumul de sare si riscurile lui"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

8 sfaturi pentru picioare grele si varice

8 sfaturi pentru picioare grele si varice

de Alege Sanatos 28 Mar 2017

Aveti senzatia de greutate la nivelul picioarelor, gleznele dureroase si inflamate si vene inestetice? Aceste probleme sunt cauzate de o afectiune numita insuficienta venoasa cronica. Din fericire, exista insa solutii eficiente pentru combaterea suferintelor circulatorii de la nivelul picioarelor. [detalii]

Turmalina, remediul eficient pentru durerile de spate

Turmalina, remediul eficient pentru durerile de spate

de Elena-Alina Constantinescu 22 Mar 2017

Daca ai probleme cu hernia de disc, dureri lombare sau ai suferit vreun traumatism, cel mai bun lucru care s-a inventat pentru tine este centura lombara cu turmalina. Este vorba de o centura realizata din material textil in care sunt incorporate microcristale de turmalina si care se pozitioneaza in zona mijlocului. [detalii]

Cum sa calmezi durerile articulare in mod natural

Cum sa calmezi durerile articulare in mod natural

de Elena-Alina Constantinescu 20 Mar 2017

Una dintre cele mai frecvente probleme de sanatate ale populatiei este osteoartrita. Conform datelor Organizatiei Mondiale a Sanatatii, in ultimii ani s-a intregistrat o crestere alarmanta a numarului persoanelor cu suferinte articulare. Varsta, obezitatea si sedentarismul sunt cei trei factori majori de risc pentru aceasta boala degenerativa. Vestea buna este ca putem sa ne protejam articulatiile, dar trebuie sa o facem inainte ca procesul de deteriorare sa inceapa. De aceea, este important sa stiti ca pentru prevenirea durerii si a degradarii inflamatiilor aveti la indemana o noua generatie de ingrediente benefice pentru articulatii: uleiul marin natural si acidul hialuronic. [detalii]

Acestea sunt alimentele care amelioreaza atacurile de panica si starile de anxietate

Acestea sunt alimentele care amelioreaza atacurile de panica si starile de anxietate

de Elena-Alina Constantinescu 17 Mar 2017

Frica intensa, teama, batai neregulare ale inimii, dificultati de respiratie...acestea sunt starile cauzate de atacul de panica. Simptomele apar brusc, necontrolat, iar intensitatea lor dureaza chiar si 10 minute. Din fericire, putem sa evitam declansarea lor, un rol important in acest sens avand dieta bogata in vitamina B, triptofan, antioxidanti si fibre alimentare. [detalii]

Veste buna! Romanii vor avea mai usor acces la medicamente scumpe

Veste buna! Romanii vor avea mai usor acces la medicamente scumpe

de Elena-Alina Constantinescu 01 Mar 2017

De la 1 martie, 51 de medicamente scumpe, care anterior acestei date se acordau cu viza comisiilor de experti ale CNAS, vor putea fi prescrise direct asiguratilor, dupa completarea formularelor specifice de verificare a respectarii criteriilor de eligibilitate aferente protocoalelor terapeutice pentru medicatia respectiva. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.