Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Controlul diabetului cu ajutorul dietei

de AlegeSanatos.ro 24 Apr 2013

Controlul diabetului cu ajutorul dietei

Diabetul zaharat reprezinta in momentul de fata o afectiune extrem de frecventa fiind o cauza importanta de morbiditate si mortalitate. Fiind o boala insidioasa diabetul zaharat poate trece neobservat o buna perioada de timp, lucru ce are repercusiuni asupra inimii, rinichilor, ochilor si a vaselor mici.

Diabetul este cauzat fie  de o imposibilitate a pancreasului de a secreta suficienta insulina fie datorita faptului ca organismul nu este capabil sa foloseasca insulina in mod eficient, ambele situatii avand drept rezultat cresterea nivelului de zahar din sange. Pe langa tratamentul medicamentos cu antidiabetice orale (ADO) si cel cu insulina, dieta ocupa un loc extrem de important.

Multi pacienti necesita doar dieta ca modalitate de a tine sub control diabetul. Restul persoanelor diabetice in tratament cu ADO sau insulina necesita de asemenea o atenta monitorizare a felului in care mananca cu cantarirea alimentelor si urmarea unei diete atent supravegheata de catre medicul diabetolog.

Consumati alimente cu un indice glicemic scazut
Indicele glicemic (IG) reprezinta un indicator ce ajuta la cunoasterea exacta a felului in care alimentele ce contin zahar sunt capabile sa creasca (mai mult sau mai putin) nivelul glicemiei din sange. Alimentele cu un IG inalt trebuie evitate de catre diabetici deoarece ingerarea acestora determina fluctuatii importante ale nivelului de zahar din sange. Pentru a avea o evidenta clara a alimentelor cu IG ridicat sau scazut va propunem consultarea urmatoarelor 3 categorii.

● Alimente cu IG scazut ( acestea pot fi consumate frecvent): fasolea verde, fasolea alba, mazarea verde, morcovii, telina, sfecla de zahar, rosiile, brocolii, varza, dovleceii, castravetii, ardeiul gras, soia, prazul, maslinele, ciupercile, ciresele, lamaia,gutuile, grapefrutul, capsunile, pomelo, perele, fructele de padure, merele, inghetata cu fructoza, iaurt, lapte.

● Alimente cu IG mediu (acestea trebuie consumate cu masura):  cartofii, napi, anghinare, orezul, sucurile de fructe preparate in casa fara zahar, strugurii,ananauls,kiwi, banane, muesli sau cereale integrale (fara zahar), painea integrala, fucte uscate,stafidele, batoane de cereale (fara zahar), paste din grau integral.

● Alimente cu IG inalt ( a se evita consumul acestor alimente): malaiul, chipsurile, ciocolata, inghetata, prajiturile, mierea, briosa, bauturile carbogazoase indulcite, alcoolul, painea alba, piureul de cartofi, cartofii prajiti, lasagna, castanele, pizza si mancarea tip fast-food.
A,B, C-ul alimentatiei in diabetul zaharat

● Inainte de a cumpara un produs alimentar cititi cu atentie eticheta pentru a afla astfel ce contine (atentie la procentul de zahar).

● Nu eliminati de tot zaharul din alimentatie. Pentru a urma o dieta cu un numar exact de carbohidrati consultati un medic diabetolog. Intocmirea unei diete pentru un pacient cu diabet se face si in functie de preferintele acestuia tocmai pentru a nu reprezenta o corvoada.

● Folositi tabelele cu continutul caloric al fiecarui alimente (tabele existente pe internet). In acest fel veti putea avea o evidenta clara a aportului caloric zilnic si control asupra greutatii corporale.

● Evitati consumul alimentelor cu IG inalt. Nu faceti mai mult de una sau doua greseli alimentare pe saptamana.

● Nu sariti peste nici o masa. Mancati 5 mese pe zi (de preferat la ore fixe)- 3 mese principale si 2 gustari.

● Evitati grasimile de origine animala. Grasimile trebuie sa reprezinte 25-35% din alimentatia zilnica. Consumati cat mai putina carne grasa, produse lactate cu continut crescut de grasime si dulciuri. In acest fel se poate tine sub control greutatea fiind cunoscut faptul ca asocierea dintre diabetul zaharat si kilogramele in plus este extrem de periculoasa. O persoana diabetica nu trebuie sa consume mai mult de 200 mg de colesterol pe zi.

● Alimentatia zilnica trebuie sa aduca organismului 20-30 g de fibre. Acest lucru se poate realiza consumand zilnic cereale (de preferat fara adaus de zahar),fructe si legume proaspete.

● Avand in vedere ca diabetul se asociaza frecvent cu afectarea vaselor mari si mici (si implicit cu bolile cardiace si hipertensiunea arteriala) este bine sa se puna mai putina sare in mancare.

● Si nu in ultimul rand in cazul in care consumati alimente cu un continut ridicat de zahar nu uitati sa va monitorizati glicemia. In cazul in care este vorba despre o hiperglicemie importanta sau apar simptomele caracteristice acesteia (uscaciunea gurii, setea, tulburarile vizuale, somnolenta, confuzie, greata, varsaturi) anuntati de urgenta medicul curant.
 
 
Dr. Alin POPESCU
www.dralinpopescu.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Controlul diabetului cu ajutorul dietei"

6 + 9 =

Ce au spus ceilalti utilizatori despre
"Controlul diabetului cu ajutorul dietei"

Dan Sandru @ 22 Aug 2013
"ToatÄ Stima Nu uitati de vitaminele ce scad la diabetici si mineralele necesare....zinc,mangan,selenium etc"

Spune-ne opinia ta despre
"Controlul diabetului cu ajutorul dietei"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Ce trebuie sa stii despre acizii grasi trans

Ce trebuie sa stii despre acizii grasi trans

de Elena-Alina Constantinescu 05 Dec 2016

Fast-food, produse de panificatie, mese semi-preparate, chips-uri, margarina... toate acestea pot contine acizi grasi trans, un tip de acizi grasi nesaturati care, daca sunt consumati des, sunt asociati cu obezitatea, diabetul zaharat, infertilitatea, boli cardiovasculare sau Alzheimer. Parlamentul European voteaza in aceasta saptamana o rezolutie prin care cere limitarea acestor grasimi produse in mod artificial. [detalii]

Diagnosticul timpuriu si terapiile inovatoare pot transforma unele cancere de sange in boli cronice

Diagnosticul timpuriu si terapiile inovatoare pot transforma unele cancere de sange in boli cronice

de Elena-Alina Constantinescu 29 Nov 2016

Lupta cu cancerele de sange obtine astazi tot mai multe victorii, insa noile tratamente si abordarile medicale integrate au facut posibila schimbarea paradigmei, iar unele dintre cele 140 de tipuri de cancere de sange, altadata fatale, au astazi impactul unei boli cronice. [detalii]

Rolul vitaminei D in organism

Rolul vitaminei D in organism

de Elena-Alina Constantinescu 01 Dec 2016

Vitamina D intervine in absorbtia calciului si a fosforului, jucand un rol important in mineralizarea oaselor. Vitamina D are un rol important pentru protejarea organismului de o serie de afectiuni cronice. Un nivel prea scazut de vitamina D poate provoca slabiciune in muschi, dureri de articulatii, oboseala cronica. [detalii]

Riscurile administrarii in exces de antibiotice

Riscurile administrarii in exces de antibiotice

de Elena-Alina Constantinescu 23 Nov 2016

Rezistenta la antibiotice a devenit o problema de sanatate publica in Romania. Specialistii atrag atentia ca utilizarea excesiva si incorecta a antibioticelor accelereaza aparitia bacteriilor rezistente la aceste medicamente. Atunci cand organismul devine rezistent la antibiotice, infectille sunt dificil de tratat. [detalii]

Depresia, cea mai intalnita afectiune in randul adolescentilor

Depresia, cea mai intalnita afectiune in randul adolescentilor

de Elena-Alina Constantinescu 18 Nov 2016

Conform unui studiu recent realizat de americani, numarul adolescentilor afectati de depresie a crescut cu 37% in decursul unui deceniu. Asadar, cercetarea evidentiaza necesitatea tratarii afectiunii si a respectarii stricte a tratamentului de catre pacienti. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 5 din 5 (1 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.