Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Controlul diabetului cu ajutorul dietei

de AlegeSanatos.ro 24 Apr 2013

Controlul diabetului cu ajutorul dietei

Diabetul zaharat reprezinta in momentul de fata o afectiune extrem de frecventa fiind o cauza importanta de morbiditate si mortalitate. Fiind o boala insidioasa diabetul zaharat poate trece neobservat o buna perioada de timp, lucru ce are repercusiuni asupra inimii, rinichilor, ochilor si a vaselor mici.

Diabetul este cauzat fie  de o imposibilitate a pancreasului de a secreta suficienta insulina fie datorita faptului ca organismul nu este capabil sa foloseasca insulina in mod eficient, ambele situatii avand drept rezultat cresterea nivelului de zahar din sange. Pe langa tratamentul medicamentos cu antidiabetice orale (ADO) si cel cu insulina, dieta ocupa un loc extrem de important.

Multi pacienti necesita doar dieta ca modalitate de a tine sub control diabetul. Restul persoanelor diabetice in tratament cu ADO sau insulina necesita de asemenea o atenta monitorizare a felului in care mananca cu cantarirea alimentelor si urmarea unei diete atent supravegheata de catre medicul diabetolog.

Consumati alimente cu un indice glicemic scazut
Indicele glicemic (IG) reprezinta un indicator ce ajuta la cunoasterea exacta a felului in care alimentele ce contin zahar sunt capabile sa creasca (mai mult sau mai putin) nivelul glicemiei din sange. Alimentele cu un IG inalt trebuie evitate de catre diabetici deoarece ingerarea acestora determina fluctuatii importante ale nivelului de zahar din sange. Pentru a avea o evidenta clara a alimentelor cu IG ridicat sau scazut va propunem consultarea urmatoarelor 3 categorii.

● Alimente cu IG scazut ( acestea pot fi consumate frecvent): fasolea verde, fasolea alba, mazarea verde, morcovii, telina, sfecla de zahar, rosiile, brocolii, varza, dovleceii, castravetii, ardeiul gras, soia, prazul, maslinele, ciupercile, ciresele, lamaia,gutuile, grapefrutul, capsunile, pomelo, perele, fructele de padure, merele, inghetata cu fructoza, iaurt, lapte.

● Alimente cu IG mediu (acestea trebuie consumate cu masura):  cartofii, napi, anghinare, orezul, sucurile de fructe preparate in casa fara zahar, strugurii,ananauls,kiwi, banane, muesli sau cereale integrale (fara zahar), painea integrala, fucte uscate,stafidele, batoane de cereale (fara zahar), paste din grau integral.

● Alimente cu IG inalt ( a se evita consumul acestor alimente): malaiul, chipsurile, ciocolata, inghetata, prajiturile, mierea, briosa, bauturile carbogazoase indulcite, alcoolul, painea alba, piureul de cartofi, cartofii prajiti, lasagna, castanele, pizza si mancarea tip fast-food.
A,B, C-ul alimentatiei in diabetul zaharat

● Inainte de a cumpara un produs alimentar cititi cu atentie eticheta pentru a afla astfel ce contine (atentie la procentul de zahar).

● Nu eliminati de tot zaharul din alimentatie. Pentru a urma o dieta cu un numar exact de carbohidrati consultati un medic diabetolog. Intocmirea unei diete pentru un pacient cu diabet se face si in functie de preferintele acestuia tocmai pentru a nu reprezenta o corvoada.

● Folositi tabelele cu continutul caloric al fiecarui alimente (tabele existente pe internet). In acest fel veti putea avea o evidenta clara a aportului caloric zilnic si control asupra greutatii corporale.

● Evitati consumul alimentelor cu IG inalt. Nu faceti mai mult de una sau doua greseli alimentare pe saptamana.

● Nu sariti peste nici o masa. Mancati 5 mese pe zi (de preferat la ore fixe)- 3 mese principale si 2 gustari.

● Evitati grasimile de origine animala. Grasimile trebuie sa reprezinte 25-35% din alimentatia zilnica. Consumati cat mai putina carne grasa, produse lactate cu continut crescut de grasime si dulciuri. In acest fel se poate tine sub control greutatea fiind cunoscut faptul ca asocierea dintre diabetul zaharat si kilogramele in plus este extrem de periculoasa. O persoana diabetica nu trebuie sa consume mai mult de 200 mg de colesterol pe zi.

● Alimentatia zilnica trebuie sa aduca organismului 20-30 g de fibre. Acest lucru se poate realiza consumand zilnic cereale (de preferat fara adaus de zahar),fructe si legume proaspete.

● Avand in vedere ca diabetul se asociaza frecvent cu afectarea vaselor mari si mici (si implicit cu bolile cardiace si hipertensiunea arteriala) este bine sa se puna mai putina sare in mancare.

● Si nu in ultimul rand in cazul in care consumati alimente cu un continut ridicat de zahar nu uitati sa va monitorizati glicemia. In cazul in care este vorba despre o hiperglicemie importanta sau apar simptomele caracteristice acesteia (uscaciunea gurii, setea, tulburarile vizuale, somnolenta, confuzie, greata, varsaturi) anuntati de urgenta medicul curant.
 
 
Dr. Alin POPESCU
www.dralinpopescu.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Controlul diabetului cu ajutorul dietei"

3 + 3 =

Ce au spus ceilalti utilizatori despre
"Controlul diabetului cu ajutorul dietei"

Dan Sandru @ 22 Aug 2013
"ToatÄ Stima Nu uitati de vitaminele ce scad la diabetici si mineralele necesare....zinc,mangan,selenium etc"

Spune-ne opinia ta despre
"Controlul diabetului cu ajutorul dietei"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Turmalina, remediul eficient pentru durerile de spate

Turmalina, remediul eficient pentru durerile de spate

de Elena-Alina Constantinescu 22 Mar 2017

Daca ai probleme cu hernia de disc, dureri lombare sau ai suferit vreun traumatism, cel mai bun lucru care s-a inventat pentru tine este centura lombara cu turmalina. Este vorba de o centura realizata din material textil in care sunt incorporate microcristale de turmalina si care se pozitioneaza in zona mijlocului. [detalii]

Cum sa calmezi durerile articulare in mod natural

Cum sa calmezi durerile articulare in mod natural

de Elena-Alina Constantinescu 20 Mar 2017

Una dintre cele mai frecvente probleme de sanatate ale populatiei este osteoartrita. Conform datelor Organizatiei Mondiale a Sanatatii, in ultimii ani s-a intregistrat o crestere alarmanta a numarului persoanelor cu suferinte articulare. Varsta, obezitatea si sedentarismul sunt cei trei factori majori de risc pentru aceasta boala degenerativa. Vestea buna este ca putem sa ne protejam articulatiile, dar trebuie sa o facem inainte ca procesul de deteriorare sa inceapa. De aceea, este important sa stiti ca pentru prevenirea durerii si a degradarii inflamatiilor aveti la indemana o noua generatie de ingrediente benefice pentru articulatii: uleiul marin natural si acidul hialuronic. [detalii]

Acestea sunt alimentele care amelioreaza atacurile de panica si starile de anxietate

Acestea sunt alimentele care amelioreaza atacurile de panica si starile de anxietate

de Elena-Alina Constantinescu 17 Mar 2017

Frica intensa, teama, batai neregulare ale inimii, dificultati de respiratie...acestea sunt starile cauzate de atacul de panica. Simptomele apar brusc, necontrolat, iar intensitatea lor dureaza chiar si 10 minute. Din fericire, putem sa evitam declansarea lor, un rol important in acest sens avand dieta bogata in vitamina B, triptofan, antioxidanti si fibre alimentare. [detalii]

Veste buna! Romanii vor avea mai usor acces la medicamente scumpe

Veste buna! Romanii vor avea mai usor acces la medicamente scumpe

de Elena-Alina Constantinescu 01 Mar 2017

De la 1 martie, 51 de medicamente scumpe, care anterior acestei date se acordau cu viza comisiilor de experti ale CNAS, vor putea fi prescrise direct asiguratilor, dupa completarea formularelor specifice de verificare a respectarii criteriilor de eligibilitate aferente protocoalelor terapeutice pentru medicatia respectiva. [detalii]

Lista bacteriilor rezistente la antibiotice

Lista bacteriilor rezistente la antibiotice

de Elena-Alina Constantinescu 28 Feb 2017

Medicii avertizeaza asupra folosirii excesive a antibioticelor, care duc la aparitia unor bacterii netratabile. Reprezentantii Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS) au intocmit o lista cu bacteriilor rezistente la antibiotice care prezinta pericol pentru sanatatea umana. Care sunt acestea? [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 5 din 5 (1 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.