Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Beneficiile ciupercilor

de AlegeSanatos.ro 05 Dec 2012

Tags: ciuperca ciuperci alimentatie ciuperci proteine ciuperci vitamina B vitamina C fosfor


Beneficiile ciupercilor

Comparativ cu ciupercile spontane, ciupercile de cultura sunt mult mai apreciate datorita sporului de substante proteice si calitatilor comerciale mai ridicate.

Comparativ cu ciupercile spontane, ciupercile de cultura sunt mult mai apreciate datorita sporului de substante proteice si calitatilor comerciale mai ridicate. Spre exemplu, continutul in proteina bruta reprezinta fata de ciupercile Agaricus bisporus – Champignon: 53% la Russula viriscens – hulubite; 40% la Cantharellus cibarius – galbiori; 44% la Russula cyanoxantha – painisoare; 38% la Armillaria mellea – ghebe si 25% la Pleurotus ostreatus – pastravi. Continutul de proteina al ciupercilor de cultura este de doua ori mai mare ca la sparanghel si cartof, de 4 ori mai mare decat la tomate si morcovi si de 6 ori fata de cel de la portocale.

Continutul in glucide sub forma de xilosa, ribosa, glucoza, zaharoza, manitol si altele s-a dovedit a fi cel mai ridicat la ciupercile tinere, mai mult in palarie decat in picior. Pe masura ce ciuperca imbatraneste, in 2-3 zile de la formare, velumul se rupe si palaria se deschide, zaharurile sunt consumate in procesul de formare a sporilor – sporogeneza, care se desavarseste in stratul cu lamele.

Caracteristica de baza a glucidelor din ciuperci consta in faptul ca jumatate din ele sunt formate din glicogen, asemanator cu cel din carnea animala, care de altfel nu se mai gaseste in regnul vegetal decat la ciuperci, numite si „carne vegetala“.
Continutul in vitamine arata ca dintre toate produsele vegetale, ciupercile sunt adevarate izvoare de vitamine, in special a celor din complexul B (thiamina, biotina, acidul nicotinic, acidul pantotenic), precum si in vitamina D, care nu se mai gaseste in nici o alta planta, fiind specifica unturii de peste si carnii. De asemenea, in ciupercile cultivate se gasesc cantitati insemnate de vitamina A si A1 si de acid ascorbic.

Referitor la vitamina C de la ciuperci, s-a stabilit ca in conditii de lumina difuza, continutul acesteia creste, iar in lipsa luminii scade. Ciupercile contin, de asemenea, cantitati apreciabile de acizi organici, dintre care predomina acidul fumaric, succinic,
malic si mai putin acidul citric.

Continutul in substante minerale din cenusa ciupercilor scoate in evidenta prezenta potasiului in proportie de 44-47%, a fosforului 13,5-20% si a siliciului 8%, fapt care contribuie, de asemenea, la ridicarea valorii nutritive a ciupercilor. Cantitatea de cenusa reprezinta fata de greutatea ciupercilor proaspete 1,5% si fata de cele uscate 10%. Fosforul din cenusa ciupercilor are un aport nutritiv important prin faptul ca acidul fosforic este unul dintre elementele de baza ale tesutului nervos la om si la animale, fosforul intrand in compozitia albuminelor cu rol in diferite transformari chimice si energetice din nutritia omului. Pe baza continutului in fosfor, ciupercile sunt socotite cu o valoare nutritiva asemanatoare produselor din peste.

Potasiul care reprezinta majoritatea din cenusa ciupercilor prezinta importanta prin faptul ca oxizii lui cu apa dau baze si participa la mentinerea echilibrului acidobazic al organismului, iar sarurile de potasiu contribuie la reglarea continutului de apa din celulele vii.
Comparativ cu alte legume, la ciuperci potasiul se gaseste in proportii mai sporite cu 63% fata de dovlecei, 72% fata de mazare, 39% fata de ardei verde, 79% fata de ceapa verde, 66% fata de patlagelele rosii, 47% fata de morcovi si 53% fata de varza rosie.

Continutul de apa al ciupercilor proaspete este de circa 90%, comparativ cu carnea animala – de macelarie 60-80% si pestele proaspat 70-85%, restul fiind format din proteina si numeroase substante minerale, dupa cum s-a prezentat, fapt care face ca ciupercile sa fie un concurent de seama al produselor din peste, carne de macelarie, pasari, vanat, oua si chiar legume.
Continutul in enzime din ciuperci si in special tripsina au un rol important in digestie.

Ciupercile sunt recomandate si ca aliment dietetic, prin faptul ca nu contin amidon, iar grasimile se gasesc in cantitati foarte reduse si numai sub forma combinata de fosfatide, lecitine, agaricine, ergosterine. Ca aliment dietetic, ciupercile pot trece in alimentatia diabeticilor si a celor care nu pot consuma grasimi. Digestia ciupercilor este usoara si chiar un consum mai abundent se poate face fara nici un pericol de ingrasare.

Referitor la rolul terapeutic al ciupercilor, medicul francez Valnet J. (1987) arata ca ciupercile de cultura au proprietati stimulative, organice si cerebrale si sunt remineralizante pentru organismul uman.

Pe baza acestor proprietati, ciupercile sunt indicate in stari anemice, oboseala, demineralizare, regimuri fara carne (uremice, de exemplu). De asemenea, profesorul italian Angelo Rambelli scoate in evidenta (1987) actiunea antibiotica constatata la Agaricus bisporus.

Este emisa ipoteza ca ciupercile de cultura, in special Agaricus bisporus, sunt producatori potentiali ai unor actiuni metabolice capabile sa opreasca si sa vindece cancerul.
La cultivatorii francezi de ciuperci, intr-o perioada lunga de timp nu s-au inregistrat decese cauzate de cancer, probabil datorita consumului mare de ciuperci.

De asemenea, prof. Rambelli Angelo arata ca populatia din Golful Guineii si tarile inconjuratoare utilizeaza
ciupercile pentru tratarea cancerului stomacal si intestinal. Pe langa valoarea nutritiva, actiunea dietetica si terapeutica, ciupercile sunt apreciate si pentru gustul lor placut, constituind o variatie apreciata si necesara in alimentatie,cu importanta fiziologica deosebita, intrucat se pot cultiva in tot timpul anului.




Spune-ne opinia ta despre
"Beneficiile ciupercilor"

10 + 6 =

Spune-ne opinia ta despre
"Beneficiile ciupercilor"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Cea mai buna reteta de ciocolata de casa: trebuie sa o incerci si tu!

Cea mai buna reteta de ciocolata de casa: trebuie sa o incerci si tu!

de Viorica Ghinea 23 Aug 2017

Desi sortimentele de ciocolata din comert sunt extrem de apetisante, nu se numara chiar printre aliatii sanatatii. De aceea iti recomandam sa inveti sa prepari ciocolata de casa, o reteta care este mult mai sanatoasa. Combinatia de ingrediente este simpla, iar rezultatul culinar te va cuceri. [detalii]

Care sunt alimentele ideale pentru o inima sanatoasa

Care sunt alimentele ideale pentru o inima sanatoasa

de Elena-Alina Constantinescu 24 Iul 2017

Potrivit unui comunicat al Asociatiei Pacientilor cu Afectiuni Neurodegenerative, mai mult de 17 milioane de accidente vasculare cerebrale apar la nivel global in fiecare an, una din sase persoane suferind un accident vascular cerebral in timpul vietii. Cu mai mult de 6 milioane de decese anual, accidentul vascular cerebral este principala cauza a decesului la scara globala. [detalii]

VIDEO: Slabeste rapid cu miere si scortisoara! Iata reteta-minune!

VIDEO: Slabeste rapid cu miere si scortisoara! Iata reteta-minune!

de Viorica Ghinea 18 Iul 2017

Daca incerci de ceva vreme sa slabesti, dar nu ajungi la rezultatele dorite, inseamna ca nu ai incercat metoda potrivita. Consuma miere cu scortisoara si vei scapa de kilogramele nedorite in timp record, fara sa iti pui sanatatea in pericol si fara sa iti epuizezi organismul. Iata care este modul de consumare al acestor doua ingrediente! [detalii]

Cum te ajuta ciresele sa slabesti sanatos

Cum te ajuta ciresele sa slabesti sanatos

de Elena-Alina Constantinescu 28 Iun 2017

Cine nu iubeste ciresele? Dulci si racoritoare, aceste fructe mici si racoritoare reprezinta o gustare santoasa intre mesele principale. Prin continutul ridicat de apa hidrateaza organismul, stimuleaza si sustin imunitatea si regleaza functia sistemului digestiv. In randurile de mai jos, iata cum te ajuta ciresele sa slabesti in sezonul estival: [detalii]

Reseteaza-ti mintea, remodeleaza-ti corpul: 4 pasi pentru a slabi sanatos

Reseteaza-ti mintea, remodeleaza-ti corpul: 4 pasi pentru a slabi sanatos

de Alege Sanatos 23 Mai 2017

Pentru multi dintre noi kilogramele in plus sunt o adevarata bataie de cap si, oricat de mult ne-am stradui sa scapam de ele, rezultatele sunt in zadar. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
articole