Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Beneficiile ciupercilor

de AlegeSanatos.ro 05 Dec 2012

Beneficiile ciupercilor

Comparativ cu ciupercile spontane, ciupercile de cultura sunt mult mai apreciate datorita sporului de substante proteice si calitatilor comerciale mai ridicate.

Comparativ cu ciupercile spontane, ciupercile de cultura sunt mult mai apreciate datorita sporului de substante proteice si calitatilor comerciale mai ridicate. Spre exemplu, continutul in proteina bruta reprezinta fata de ciupercile Agaricus bisporus – Champignon: 53% la Russula viriscens – hulubite; 40% la Cantharellus cibarius – galbiori; 44% la Russula cyanoxantha – painisoare; 38% la Armillaria mellea – ghebe si 25% la Pleurotus ostreatus – pastravi. Continutul de proteina al ciupercilor de cultura este de doua ori mai mare ca la sparanghel si cartof, de 4 ori mai mare decat la tomate si morcovi si de 6 ori fata de cel de la portocale.

Continutul in glucide sub forma de xilosa, ribosa, glucoza, zaharoza, manitol si altele s-a dovedit a fi cel mai ridicat la ciupercile tinere, mai mult in palarie decat in picior. Pe masura ce ciuperca imbatraneste, in 2-3 zile de la formare, velumul se rupe si palaria se deschide, zaharurile sunt consumate in procesul de formare a sporilor – sporogeneza, care se desavarseste in stratul cu lamele.

Caracteristica de baza a glucidelor din ciuperci consta in faptul ca jumatate din ele sunt formate din glicogen, asemanator cu cel din carnea animala, care de altfel nu se mai gaseste in regnul vegetal decat la ciuperci, numite si „carne vegetala“.
Continutul in vitamine arata ca dintre toate produsele vegetale, ciupercile sunt adevarate izvoare de vitamine, in special a celor din complexul B (thiamina, biotina, acidul nicotinic, acidul pantotenic), precum si in vitamina D, care nu se mai gaseste in nici o alta planta, fiind specifica unturii de peste si carnii. De asemenea, in ciupercile cultivate se gasesc cantitati insemnate de vitamina A si A1 si de acid ascorbic.

Referitor la vitamina C de la ciuperci, s-a stabilit ca in conditii de lumina difuza, continutul acesteia creste, iar in lipsa luminii scade. Ciupercile contin, de asemenea, cantitati apreciabile de acizi organici, dintre care predomina acidul fumaric, succinic,
malic si mai putin acidul citric.

Continutul in substante minerale din cenusa ciupercilor scoate in evidenta prezenta potasiului in proportie de 44-47%, a fosforului 13,5-20% si a siliciului 8%, fapt care contribuie, de asemenea, la ridicarea valorii nutritive a ciupercilor. Cantitatea de cenusa reprezinta fata de greutatea ciupercilor proaspete 1,5% si fata de cele uscate 10%. Fosforul din cenusa ciupercilor are un aport nutritiv important prin faptul ca acidul fosforic este unul dintre elementele de baza ale tesutului nervos la om si la animale, fosforul intrand in compozitia albuminelor cu rol in diferite transformari chimice si energetice din nutritia omului. Pe baza continutului in fosfor, ciupercile sunt socotite cu o valoare nutritiva asemanatoare produselor din peste.

Potasiul care reprezinta majoritatea din cenusa ciupercilor prezinta importanta prin faptul ca oxizii lui cu apa dau baze si participa la mentinerea echilibrului acidobazic al organismului, iar sarurile de potasiu contribuie la reglarea continutului de apa din celulele vii.
Comparativ cu alte legume, la ciuperci potasiul se gaseste in proportii mai sporite cu 63% fata de dovlecei, 72% fata de mazare, 39% fata de ardei verde, 79% fata de ceapa verde, 66% fata de patlagelele rosii, 47% fata de morcovi si 53% fata de varza rosie.

Continutul de apa al ciupercilor proaspete este de circa 90%, comparativ cu carnea animala – de macelarie 60-80% si pestele proaspat 70-85%, restul fiind format din proteina si numeroase substante minerale, dupa cum s-a prezentat, fapt care face ca ciupercile sa fie un concurent de seama al produselor din peste, carne de macelarie, pasari, vanat, oua si chiar legume.
Continutul in enzime din ciuperci si in special tripsina au un rol important in digestie.

Ciupercile sunt recomandate si ca aliment dietetic, prin faptul ca nu contin amidon, iar grasimile se gasesc in cantitati foarte reduse si numai sub forma combinata de fosfatide, lecitine, agaricine, ergosterine. Ca aliment dietetic, ciupercile pot trece in alimentatia diabeticilor si a celor care nu pot consuma grasimi. Digestia ciupercilor este usoara si chiar un consum mai abundent se poate face fara nici un pericol de ingrasare.

Referitor la rolul terapeutic al ciupercilor, medicul francez Valnet J. (1987) arata ca ciupercile de cultura au proprietati stimulative, organice si cerebrale si sunt remineralizante pentru organismul uman.

Pe baza acestor proprietati, ciupercile sunt indicate in stari anemice, oboseala, demineralizare, regimuri fara carne (uremice, de exemplu). De asemenea, profesorul italian Angelo Rambelli scoate in evidenta (1987) actiunea antibiotica constatata la Agaricus bisporus.

Este emisa ipoteza ca ciupercile de cultura, in special Agaricus bisporus, sunt producatori potentiali ai unor actiuni metabolice capabile sa opreasca si sa vindece cancerul.
La cultivatorii francezi de ciuperci, intr-o perioada lunga de timp nu s-au inregistrat decese cauzate de cancer, probabil datorita consumului mare de ciuperci.

De asemenea, prof. Rambelli Angelo arata ca populatia din Golful Guineii si tarile inconjuratoare utilizeaza
ciupercile pentru tratarea cancerului stomacal si intestinal. Pe langa valoarea nutritiva, actiunea dietetica si terapeutica, ciupercile sunt apreciate si pentru gustul lor placut, constituind o variatie apreciata si necesara in alimentatie,cu importanta fiziologica deosebita, intrucat se pot cultiva in tot timpul anului.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Beneficiile ciupercilor"

3 + 1 =

Spune-ne opinia ta despre
"Beneficiile ciupercilor"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Masa de Paste: ce semnifica cifrele imprimate pe oua si cum le alegi pe cele ecologice

Masa de Paste: ce semnifica cifrele imprimate pe oua si cum le alegi pe cele ecologice

de Elena-Alina Constantinescu 13 Apr 2017

Ouale vopsite sunt nelipsite de la masa de Paste. Pentru a nu pune in pericol sanatatea celor dragi, cand cumperi oua din supermarket trebuie sa fii atenta nu numai la perioada de valabilitate, ci si la alte marcaje. Potrivit APC Romania, pe fiecare ou trebuie sa fie aplicate, prin stantare, urmatoarele informatii: [detalii]

Incepe acum cel mai simplu si mai eficient program de detoxifiere!

Incepe acum cel mai simplu si mai eficient program de detoxifiere!

de Elena-Alina Constantinescu 27 Mar 2017

Te confrunti cu insomnie, migrene, anxietate, constipatie, lipsa de energie, balonare, celulita? Acestea sunt semne ca organismul tau este intoxicat si necesita ajutor grabnic pentru curatare. Vrei sa stii care e cheia functionarii optime a organismului? Detoxifierea! Asadar, pentru o talie de invidiat si un sistem imunitar imbunatatit ai la dispozitie "Ghidul complet de detoxifiere pentru o sanatate de fier". [detalii]

3 pasi pentru a fi in forma maxima in aceasta primavara

3 pasi pentru a fi in forma maxima in aceasta primavara

de Alege Sanatos 24 Mar 2017

Primavara este un anotimp de tranzitie, corpul este slabit dupa anotimpul rece, asadar se impune o revitalizare a organismului atat prin alimentatie (leurda, urzici, salata verde, loboda, spanac etc.), cat si cu ajutorul unui program de exercitii fizice. Este anotimpul ideal in care sa slabesti, iar in randurile de mai jos iata 3 pasi simpli care pot favoriza reusita oricarei diete. [detalii]

Dieta cu proteine: cum te ajuta sa ai o silueta de invidiat

Dieta cu proteine: cum te ajuta sa ai o silueta de invidiat

de Elena-Alina Constantinescu 15 Feb 2017

Atunci cand alimentatia este saraca in proteine, sistemul imunitar este slabit, apar probleme cardiace si respiratorii. De aceea, dieta ta de zi cu zi ar trebui sa includa atat proteine vegetale cat si proteine animale. Proteinele sunt importante pentru dezvoltarea muschilor, repararea tesuturilor, intarirea sistemului imunitar si functionarea normala a sistemului hormonal. [detalii]

Alimente care incetinesc procesul de imbatranire

Alimente care incetinesc procesul de imbatranire

de Elena-Alina Constantinescu 09 Feb 2017

Adoptarea unui stil de viata sanatos ce cuprinde o dieta bogata in alimente, stabilirea unui program de exercitii fizice, evitarea fumatului si consumul de alcool cu moderatie, reprezinta cea mai buna modalitate de a lupta impotriva imbatranirii. Alimentele prezentate mai jos contin fitonutrienti, antioxidanti puternici ce neutralizeaza radicalii liberi care declanseaza boli precum osteoporoza, cancerul, bolile de inima si bolile degenerative. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 2 din 5 (1 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.