Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Beneficiile ciupercilor

de AlegeSanatos.ro 05 Dec 2012

Beneficiile ciupercilor

Comparativ cu ciupercile spontane, ciupercile de cultura sunt mult mai apreciate datorita sporului de substante proteice si calitatilor comerciale mai ridicate.

Comparativ cu ciupercile spontane, ciupercile de cultura sunt mult mai apreciate datorita sporului de substante proteice si calitatilor comerciale mai ridicate. Spre exemplu, continutul in proteina bruta reprezinta fata de ciupercile Agaricus bisporus – Champignon: 53% la Russula viriscens – hulubite; 40% la Cantharellus cibarius – galbiori; 44% la Russula cyanoxantha – painisoare; 38% la Armillaria mellea – ghebe si 25% la Pleurotus ostreatus – pastravi. Continutul de proteina al ciupercilor de cultura este de doua ori mai mare ca la sparanghel si cartof, de 4 ori mai mare decat la tomate si morcovi si de 6 ori fata de cel de la portocale.

Continutul in glucide sub forma de xilosa, ribosa, glucoza, zaharoza, manitol si altele s-a dovedit a fi cel mai ridicat la ciupercile tinere, mai mult in palarie decat in picior. Pe masura ce ciuperca imbatraneste, in 2-3 zile de la formare, velumul se rupe si palaria se deschide, zaharurile sunt consumate in procesul de formare a sporilor – sporogeneza, care se desavarseste in stratul cu lamele.

Caracteristica de baza a glucidelor din ciuperci consta in faptul ca jumatate din ele sunt formate din glicogen, asemanator cu cel din carnea animala, care de altfel nu se mai gaseste in regnul vegetal decat la ciuperci, numite si „carne vegetala“.
Continutul in vitamine arata ca dintre toate produsele vegetale, ciupercile sunt adevarate izvoare de vitamine, in special a celor din complexul B (thiamina, biotina, acidul nicotinic, acidul pantotenic), precum si in vitamina D, care nu se mai gaseste in nici o alta planta, fiind specifica unturii de peste si carnii. De asemenea, in ciupercile cultivate se gasesc cantitati insemnate de vitamina A si A1 si de acid ascorbic.

Referitor la vitamina C de la ciuperci, s-a stabilit ca in conditii de lumina difuza, continutul acesteia creste, iar in lipsa luminii scade. Ciupercile contin, de asemenea, cantitati apreciabile de acizi organici, dintre care predomina acidul fumaric, succinic,
malic si mai putin acidul citric.

Continutul in substante minerale din cenusa ciupercilor scoate in evidenta prezenta potasiului in proportie de 44-47%, a fosforului 13,5-20% si a siliciului 8%, fapt care contribuie, de asemenea, la ridicarea valorii nutritive a ciupercilor. Cantitatea de cenusa reprezinta fata de greutatea ciupercilor proaspete 1,5% si fata de cele uscate 10%. Fosforul din cenusa ciupercilor are un aport nutritiv important prin faptul ca acidul fosforic este unul dintre elementele de baza ale tesutului nervos la om si la animale, fosforul intrand in compozitia albuminelor cu rol in diferite transformari chimice si energetice din nutritia omului. Pe baza continutului in fosfor, ciupercile sunt socotite cu o valoare nutritiva asemanatoare produselor din peste.

Potasiul care reprezinta majoritatea din cenusa ciupercilor prezinta importanta prin faptul ca oxizii lui cu apa dau baze si participa la mentinerea echilibrului acidobazic al organismului, iar sarurile de potasiu contribuie la reglarea continutului de apa din celulele vii.
Comparativ cu alte legume, la ciuperci potasiul se gaseste in proportii mai sporite cu 63% fata de dovlecei, 72% fata de mazare, 39% fata de ardei verde, 79% fata de ceapa verde, 66% fata de patlagelele rosii, 47% fata de morcovi si 53% fata de varza rosie.

Continutul de apa al ciupercilor proaspete este de circa 90%, comparativ cu carnea animala – de macelarie 60-80% si pestele proaspat 70-85%, restul fiind format din proteina si numeroase substante minerale, dupa cum s-a prezentat, fapt care face ca ciupercile sa fie un concurent de seama al produselor din peste, carne de macelarie, pasari, vanat, oua si chiar legume.
Continutul in enzime din ciuperci si in special tripsina au un rol important in digestie.

Ciupercile sunt recomandate si ca aliment dietetic, prin faptul ca nu contin amidon, iar grasimile se gasesc in cantitati foarte reduse si numai sub forma combinata de fosfatide, lecitine, agaricine, ergosterine. Ca aliment dietetic, ciupercile pot trece in alimentatia diabeticilor si a celor care nu pot consuma grasimi. Digestia ciupercilor este usoara si chiar un consum mai abundent se poate face fara nici un pericol de ingrasare.

Referitor la rolul terapeutic al ciupercilor, medicul francez Valnet J. (1987) arata ca ciupercile de cultura au proprietati stimulative, organice si cerebrale si sunt remineralizante pentru organismul uman.

Pe baza acestor proprietati, ciupercile sunt indicate in stari anemice, oboseala, demineralizare, regimuri fara carne (uremice, de exemplu). De asemenea, profesorul italian Angelo Rambelli scoate in evidenta (1987) actiunea antibiotica constatata la Agaricus bisporus.

Este emisa ipoteza ca ciupercile de cultura, in special Agaricus bisporus, sunt producatori potentiali ai unor actiuni metabolice capabile sa opreasca si sa vindece cancerul.
La cultivatorii francezi de ciuperci, intr-o perioada lunga de timp nu s-au inregistrat decese cauzate de cancer, probabil datorita consumului mare de ciuperci.

De asemenea, prof. Rambelli Angelo arata ca populatia din Golful Guineii si tarile inconjuratoare utilizeaza
ciupercile pentru tratarea cancerului stomacal si intestinal. Pe langa valoarea nutritiva, actiunea dietetica si terapeutica, ciupercile sunt apreciate si pentru gustul lor placut, constituind o variatie apreciata si necesara in alimentatie,cu importanta fiziologica deosebita, intrucat se pot cultiva in tot timpul anului.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Beneficiile ciupercilor"

9 + 3 =

Spune-ne opinia ta despre
"Beneficiile ciupercilor"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Ceaiul de cicoare - tonic hepatic si digestiv, ideal in curele de slabire

Ceaiul de cicoare - tonic hepatic si digestiv, ideal in curele de slabire

de Elena-Alina Constantinescu 06 Dec 2016

Ceaiul de cicoare poate fi folosit pentru a trata o gama variata de boli, de la anemie pana la cancer intestinal. [detalii]

Dieta frantuzeasca: planul alimentar pentru o silueta armonioasa

Dieta frantuzeasca: planul alimentar pentru o silueta armonioasa

de Elena-Alina Constantinescu 20 Oct 2016

Frantuzoaicele sunt admirate pentru siluetele zvelte si armonioase. Pentru a se mentina in forma, nu consuma alimente procesate sau bogate in grasimi, dulciuri si bauturi carbogazoase. Savureaza mancarea, folosesc intotdeauna ingrediente proaspete cand o prepara, mananca pentru gust, nu pentru senzatia de satietate. [detalii]

Sa inceapa detoxifierea de toamna! Dieta pentru 5 zile

Sa inceapa detoxifierea de toamna! Dieta pentru 5 zile

de Elena-Alina Constantinescu 19 Oct 2016

Exista multe produse de detoxifiere pe piata care sa implineasca acest scop, insa cu efecte adverse asupra organismului. Din cauza poluarii accentuate, a alimentelor foarte procesate si a altor toxine pe care le ingeram, corpul nu mai face fata. Incepem sa ne simtim obositi, letargici, deprimati, asadar iata cum ne detoxifiem corpul in mod natural! [detalii]

Fructe de toamna pentru intarirea sistemului imunitar

Fructe de toamna pentru intarirea sistemului imunitar

de Elena-Alina Constantinescu 29 Sep 2016

Consumate proaspete, fructele ne asigura necesarul de proteine si vitamine si ne ofera energia necesara pentru desfasurarea activitatilor zilnice. Fitonutrientii pe care ii contin ajuta la preventia inflamatiilor si la intarirea sistemului imunitar. Iata 5 fructe care nu trebuie sa iti lipseasca din dieta in aceasta toamna: [detalii]

Importanta alimentatiei sanatoase in timpul sarcinii

Importanta alimentatiei sanatoase in timpul sarcinii

de Elena-Alina Constantinescu 21 Sep 2016

Conform unui studiu britanic, femeile care consuma grasimi si zahar in exces in timpul sarcinii afecteaza sanatatea bebelusului. Din cauza alimentelor nesanatoase, creste riscul de hiperactivitate la copii. Este mult mai importanta calitatea alimentelor, decat cantitatea pe care o consumati. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 2 din 5 (1 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.