Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Dieta in timpul sarcinii

de AlegeSanatos.ro 26 Iun 2012

Tags: sarcina femeie insarcinata alimentatie modificari hormonale calciu proteine acid folic vitamina A vitamina C


Dieta in timpul sarcinii

In momentul in care se depisteaza sarcina incep responsabilitatile speciale legate de cel mic. Chiar daca sarcina este o perioada incarcata emotional si organismul resimte modificarile hormonale majore specifice acestei perioade, este important ca alimentatia sa ramana echilibrata.


In nici un caz nu inseamna ca alimentatia va trebui dublata (conform zicerii populare “Sa mananci pentru doi!”). Se recomanda un plus de 180 cal/zi in primul trimestru de sarcina si de 360 cal/zi in celelalte doua trimestre.

Cat de importanta e alimentatia in sarcina?

Alimentatia echilibrata este esentiala pentru ca fatul sa ajunga la o greutate normala la nastere. De asemenea astfel se previne si nedorita nastere prematura. In plus, alimentatia din timpul sarcinii pregateste si rezervele pentru formarea laptelui matern.

Ce este necesar?
 
  • Proteine de calitate – 60-65 mg/zi (un plus de 15 mg fata de obisnuit); aceste proteine trebuie aduse din carne si oua, astfel obtinand si un aport semnificativ de vitamine (din grupul B) si minerale (fier, zinc).
  • Acidul folic - 400µg/zi. Este esential pentru formarea de noi celule avand un rol important si in formarea tubului neural al fatului (din care se vor dezvolta ulterior maduva spinarii si structurile cerebrale). Suplimentele de acid folic sunt recomandate chiar cu 2-3 luni inaintea conceptiei si cel putin in primul trimestru de sarcina. Alimentele care aduc folati: spanacul, asparagusul, avocado, broccoli si nucile.
  • Calciu – necesarul de calciu pentru femeia gravida este de 1-1,2 gr/zi (un plus de 400 de mg fata de nevoile obisnuite). Acest element este essential in formarea scheletului fetal. Laptele si derivatele din lapte aduc un aport de calciu foarte bun. Totusi medicul va aprecia daca este cazul sa prescrie un supliment pe baza de calciu, varianta posibila in cazul femeilor cu intoleranta la lactoza, care nu consuma suficiente lactate sau in cazul sarcinii gemelare.
  • Vitamina C ajunge la un necesar zilnic dublu nevoilor obisnuite dar consumul regulat de fructe proaspete asigura usor acest necesar.
  • Vitamina A nu necesita un aport crescut. Nevoile sunt acoperite  prin oua, lapte, peste, citrice. Atentie - excesul de vitamina A prin autoadministrarea inadecvata de suplimente nutritive conduce la anomalii fetale!

 Ce trebuie evitat?

Consumul de alcool. Alcoolul conduce la aparitia unui sindrom alcoolo-fetal grav cu malformatii cardiace, modificari ale fetei, retard mental. Alcoolul traverseaza cu usurinta placenta si se gaseste in circulatia fetala in concentratie egala cu concentratia din sangele matern.
Cofeina – nu mai mult de o cana de cafea normala dimineata. Eventual inca o cana sau doua ulterioare dar, obligatoriu, cafea fara cofeina!
Fumatul - ideal ar fi sa fie complet oprit pe perioada sarcinii!
Alimentele care baloneaza precum si cele excesiv de grase trebuiesc, de asemenea, eliminate din alimentatia zilnica!
Dulciurile nu sunt bune in exces! Ramane ca dvs. sa invingeti cu ratiune poftele care va bantuie in acesta perioada!

“Poftele” – adevar sau mit?

“Poftele” celebre ale gravidelor nu reflecta, in general, lipsuri nutritionale. Modificarile de gust si de miros determinate de schimbarile hormonale specifice acestei perioade sunt cauza acestora. Se poate ajunge, fara a realiza chiar, ca tot poftind ceva sarat sau ceva dulce, sa se consume tot felul de produse care aduc calorii suficiente dar nu si substante nutritive de calitate. Oricum, este clar ca aceste pofte pot fi “subjugate” de ratiune!

Dr. Alin Popescu
Medic primar in medicina sportiva
 




Spune-ne opinia ta despre
"Dieta in timpul sarcinii"

3 + 9 =

Spune-ne opinia ta despre
"Dieta in timpul sarcinii"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Vinul alb sau rosu. Care este mai sanatos?

Vinul alb sau rosu. Care este mai sanatos?

de Laura Galescu 19 Ian 2018

Poate ai auzit ca vinul ar fi o sursa buna de vitamine si minerale, insa contine doar cantitati mici de kaliu, mangan sau fier si calciu. Cu toate acestea, vinul este bogat in compusi cu actiune antioxidanta, benefici pentru sanatate. Intrebarea care ramane este urmatoarea: care este mai sanatos, vinul rosu sau cel alb? [detalii]

Descopera beneficiile consumului de spanac

Descopera beneficiile consumului de spanac

de Laura Galescu 03 Ian 2018

Nu degeaba ti s-a spus in copilarie ca este atat de sanatos! Spanacul chiar ofera cei mai multi nutrienti per calorie, la fel și alte vegetale cu frunze de culoare verde inchis. Dintre toate grupurile de alimente analizate, cercetatorii de la Harvard au descoperit ca spanacul, salata verde, kale au fost asociate cu cel mai mare grad de protectie impotriva bolilor cronice. Mai exact, o portie pe zi reduce cu 20% riscul de infarct si accident vascular cerebral. [detalii]

Rolul firelor albe care se desprind de pe banane

Rolul firelor albe care se desprind de pe banane

de Laura Galescu 15 Dec 2017

Foarte multe persoane prefera bananele atunci cand vine vorba despre o gustare. Bogate in nutrienti, sunt consumate de persoane de toate varstele. Singurul lucru enervant la banane sunt firele albe care se desprind atunci când le decojim. Te-ai intrebat, totusi, ce rol au acestea? [detalii]

Cum iti mentii greutatea dupa ce ai slabit

Cum iti mentii greutatea dupa ce ai slabit

de Raluca Garbea 29 Dec 2017

Nu este deloc usor sa slabesti, insa, sa iti mentii greutatea dobandita dupa o dieta, poate fi deseori chiar mai dificil. [detalii]

Cum sa interpretezi etichetele de pe fructe. La ce sa trebuie sa fii atenta

Cum sa interpretezi etichetele de pe fructe. La ce sa trebuie sa fii atenta

de Laura Galescu 12 Dec 2017

Sigur ai observat ca multe fructe sau legume au etichete. Nu intotdeauna este usor sa ne dam seama ce reprezinta codurile si cum ar trebui sa ne informeze acesta despre produs. [detalii]

Abonare Newsletter
25 Trucuri si Sfaturi de la specialisti din Germania

Descarca GRATUIT
"25 Trucuri si Sfaturi de la specialisti din Germania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
25 Trucuri si Sfaturi de la specialisti din Germania

Descarca GRATUIT
"25 Trucuri si Sfaturi de la specialisti din Germania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Abonare Newsletter
25 Trucuri si Sfaturi de la specialisti din Germania
Descarca GRATUIT
"25 Trucuri si Sfaturi de la specialisti din Germania"

Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit