Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Adevarul despre carbohidrati: ii consumam sau nu?

de Luca Dragomir 30 Ian 2014

Adevarul despre carbohidrati: ii consumam sau nu?

Care este diferenta dintre un sandwich din paine alba si unul facut din paine 100% din cereale integrale? Sau, diferenta dintre cartofi prajiti si salata facuta cu spanac, rosii, morcovi si fasole?

Toate alimentele de mai sus sunt carbohidrati. Dar a doua optiune in ambele intrebari include alimente bogate in carbohidrati buni ( cereale integrale si legume ).
 

Carbohidratii: buni sau rai?

In ultimii cinci ani reputatia carbohidratilor a scazut dramatic. Carbohidratii au fost evitati in majoritatea curelor de slabit. Totusi alti carbohidrati au fost promovat ca un nutrient sanatos asociat cu un risc mai mic de boli cronice.

Deci, care este raspunsul? Carbohidrati sunt buni sau rai ? Raspunsul scurt: ambele variante.
Din fericire, este usor de separat binele de rau.

• Putem profita de beneficiile pentru sanatate ale carbohidratilor buni prin alegerea acelora plini de fibre. Acesti carbohidrati se absorb lent in sistemele noastre, evitandu-se astfel fluctuatii in nivelurile de zahar din sange. Exemple: cereale integrale, legume, fructe si fasole.

• Putem reduce la minimum riscul de sanatate dat de carbohidrati rai prin a manca mai putine glucide rafinate si procesate, care indeparteaza fibrele benefice. Exemple: paine alba si orez alb.

De ce carbohidratii sunt importanti?

In septembrie 2002, Institutul National de Medicina a recomandat ca oamenii sa se concentreze pe consumul carbohidratilor cu fibre in dieta lor. Urmatoarele afirmatii se bazeaza pe informatiile prezentate in raport:
• Pentru a satisface nevoile nutritionale zilnice ale organismului (minimizandu-se astfel riscul aparitiei de boli cronice, adultii ar trebui sa obtina de la 45% pana la 65 % din caloriile lor din carbohidrati, 20 % pana la 35 % din grasimi, iar 10% pana la 35 % din proteine ​​.

• Exista o singura modalitate de a obtine fibre:  consuma alimente vegetale. Plante, cum ar fi fructele si legumele sunt carbohidrati de calitate, care sunt incarcate cu fibre. Studiile arata un risc crescut de boli de inima cu diete sarace in fibre. Exista, de asemenea, unele dovezi care sugereaza ca fibrele in dieta pot ajuta la prevenirea cancerului de colon si va ajuta sa va controlati greutatea.

Recomandarile:
• Barbatii cu varsta de 50 ani sau mai tineri ar trebui sa 38 de grame de fibre pe zi.
• Femeile cu varsta de 50 ani sau mai tineri ar trebui sa 25 de grame de fibre pe zi.
• Pentru ca avem nevoie de mai putine calorii si alimente pe masura ce imbatranim, barbatii de peste 50 ani ar trebui sa consume 30 de grame de fibre pe zi.
• Femeile de peste de 50 ani ar trebui sa consume 21 de grame de fibre pe zi.

Care sunt carbohidrati buni?
Cei mai multi dintre noi stiu care sunt carbohidratii buni: alimente vegetale care ofera fibre, vitamine, minerale, cereale integrale, fasole, legume si fructe. Nu se poate judeca un carbohidrat ca " bun " fara a tine cont de continutul de fibre.

Fibrele reprezinta partea din alimentele vegetale pe care oamenii nu le pot digera. Chiar daca fibrele nu sunt absorbite, fac multe lucruri benefice pentru corpul nostru.

Fibrele incetinesc absorbtia de alte elemente nutritive consumate la aceeasi masa, inclusiv carbohidrati.

• Aceasta incetinire poate ajuta la prevenirea fluctuatiilor nivelului de zahar din sange, reducand riscul de diabet de tip 2.

• Anumite tipuri de fibre care se gasesc in ovaz, fasole si unele fructe pot ajuta, de asemenea, la scaderea colesterolului din sange.

• Fibrele dau senzatia de satietate.


Pentru a obtine fibre in aproape fiecare masa necesita un pic de efort. Iata trei sfaturi:
• Mananca multe fructe si legume. Cinci portii pe zi de fructe si legume inseamna aproximativ 10 sau mai multe grame de fibre, in functie de alegerile tale.
• Include boabe de fasole si produse din boabe de fasole in dieta ta. O jumatate de ceasca de fasole fierta se va adauga 4-8 grame de fibre.
• Comutare la cereale integrale in orice mod posibil singur ( chifle, paine, tortilla, paste, biscuiti, etc ).

Care sunt cei mai rai carbohidrati?

• Zaharuri
• zaharuri "adaugate"
• cereale " albe" rafinate

Nu exista nici o modalitate de a indulci adevarul: americanii mananca mai mult zahar decat oricand. De fapt, un adult mediu consuma aproximativ 20 de lingurite de zahar adaugate in fiecare zi, confrom ultimului sondaj national. Asta inseamna aproximativ 320 de calorii, care poate adauga rapid cateva kilograme bune in plus. Multi adulti pur si simplu nu isi dau seama cat de zahar adaugat este in dieta lor.

Zaharurile si cerealele rafinate furnizeaza rapid energie pentru organism sub forma de glucoza. Asta e un lucru bun, daca organismul tau are nevoie de energie rapid, de exemplu, daca alergati sau depuneti un efort intens si sustinut. Carbohidrati buni pentru cei mai multi oameni sunt alimente integrale, neprocesate sau prelucrate minim care contin zaharuri naturale, cum ar fi fructoza din fructe sau lactoza din lapte.

" Zaharurile adaugate cunoscute, de asemenea,  sub numele de indulcitori, sunt zaharuri si siropuri care sunt adaugati la produsele alimentare in timpul masei sau in timpul prelucrari alimentelor ( cum ar fi sirop de fructoza de porumb in bauturi indulcite si produse de patiserie ) Zaharurile adauga doar calorii dar putine sau chiar nicio substanta nutritiva.



 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Adevarul despre carbohidrati: ii consumam sau nu?"

4 + 7 =

Ce au spus ceilalti utilizatori despre
"Adevarul despre carbohidrati: ii consumam sau nu?"

Stoica Eva @ 05 Feb 2014
"Articolul vine sa clarifice unele aspecte legate de consumul de carbohidrati in alimentatia de zi cu zi , in jurul caruia parerile se impart..."

Spune-ne opinia ta despre
"Adevarul despre carbohidrati: ii consumam sau nu?"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Probleme cu digestia? Iata 3 recomandari nutritionale

Probleme cu digestia? Iata 3 recomandari nutritionale

de Elena-Alina Constantinescu 23 Mar 2017

Tulburarile digestive sunt foarte frecvente din cauza alimentatiei nesanatoase si a stilului de viata dezorganizat. Problemele stomacale se manifesta prin balonare, arsuri stomacale, gaze intestinale, constipatie. Pentru a avea un sistem digestiv sanatos, iata 3 recomandari nutritionale. [detalii]

Croissantul din comert: ce substante daunatoare contine

Croissantul din comert: ce substante daunatoare contine

de Elena-Alina Constantinescu 16 Mar 2017

Numeroase studii realizate de institutii medicale si universitati de prestigiu arata ca grasimile saturate cresc riscul de aparitie a afectiunilor cardiovasculare precum infarctul sau accidentul vascular cerebral si sunt un factor de risc pentru cancerele de colon si san. Un studiu realizat recent de APC Romania demonstreaza ca peste 90% dintre croissantele din comert contin conservanti. Haideti sa aflam ce alte substante au mai fost descoperite in compozitia lor. [detalii]

Postul Pastelui: alimente care tin de foame si nu ingrasa

Postul Pastelui: alimente care tin de foame si nu ingrasa

de Elena-Alina Constantinescu 15 Mar 2017

Produsele vegetale din comert (salata de vinete, hummus, orez la caserola, etc) sunt bogate in grasimi hidrogenate, E-uri si arome, fara de care nu ar mai fi atat de gustoase. Odata patrunse in organism, aceste substante se depun pe vasele de sange si sunt un pericol pentru silueta ta, sunt lipsite de valoare nutritiva si asigura o satietate de scurta durata. Din fericire, exista alternative sanatoase la produsele vegetale industriale, si anume fructele si legumele de sezon, bogate in vitamine, minerale, fibre si antioxidanti. Iata, mai jos, ce alimente trebuie sa incluzi in meniu... [detalii]

Trebuie sa renuntam la gluten? Ce spune nutritionistul Mihaela Bilic

Trebuie sa renuntam la gluten? Ce spune nutritionistul Mihaela Bilic

de Elena-Alina Constantinescu 13 Mar 2017

Glutenul este o proteina care se gaseste in diverse cereale precum grau, secara, orz. Este utilizat intr-o mare varietate de produse de patiserie si alte alimente (bere, paste fainoase, mezeluri, sosuri pentru salata gata preparate), pentru textura pe care o ofera acestora. Trebuie sa renuntam la gluten? Iata parerea nutritionistului Mihaeala Bilic... [detalii]

Ce mancam in Postul Pastelui?

Ce mancam in Postul Pastelui?

de Elena-Alina Constantinescu 09 Mar 2017

Postului Pastelui este un bun prilej pentru detoxifierea organismului. Nu trebuie sa ne infometam, ci sa avem grija cum combinam alimentele, sa diversificam meniul si sa respectam orele de masa. Conform calendarului ortodox, Pastele va fi sarbatori pe 16 aprilie. Este cel mai lung si mai aspru dintre toate cele patru posturi importante si mai poarta denumirea de Postul Mare. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 1 din 5 (1 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.