Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Adevarul despre carbohidrati: ii consumam sau nu?

de Luca Dragomir 30 Ian 2014

Adevarul despre carbohidrati: ii consumam sau nu?

Care este diferenta dintre un sandwich din paine alba si unul facut din paine 100% din cereale integrale? Sau, diferenta dintre cartofi prajiti si salata facuta cu spanac, rosii, morcovi si fasole?

Toate alimentele de mai sus sunt carbohidrati. Dar a doua optiune in ambele intrebari include alimente bogate in carbohidrati buni ( cereale integrale si legume ).
 

Carbohidratii: buni sau rai?

In ultimii cinci ani reputatia carbohidratilor a scazut dramatic. Carbohidratii au fost evitati in majoritatea curelor de slabit. Totusi alti carbohidrati au fost promovat ca un nutrient sanatos asociat cu un risc mai mic de boli cronice.

Deci, care este raspunsul? Carbohidrati sunt buni sau rai ? Raspunsul scurt: ambele variante.
Din fericire, este usor de separat binele de rau.

• Putem profita de beneficiile pentru sanatate ale carbohidratilor buni prin alegerea acelora plini de fibre. Acesti carbohidrati se absorb lent in sistemele noastre, evitandu-se astfel fluctuatii in nivelurile de zahar din sange. Exemple: cereale integrale, legume, fructe si fasole.

• Putem reduce la minimum riscul de sanatate dat de carbohidrati rai prin a manca mai putine glucide rafinate si procesate, care indeparteaza fibrele benefice. Exemple: paine alba si orez alb.

De ce carbohidratii sunt importanti?

In septembrie 2002, Institutul National de Medicina a recomandat ca oamenii sa se concentreze pe consumul carbohidratilor cu fibre in dieta lor. Urmatoarele afirmatii se bazeaza pe informatiile prezentate in raport:
• Pentru a satisface nevoile nutritionale zilnice ale organismului (minimizandu-se astfel riscul aparitiei de boli cronice, adultii ar trebui sa obtina de la 45% pana la 65 % din caloriile lor din carbohidrati, 20 % pana la 35 % din grasimi, iar 10% pana la 35 % din proteine ​​.

• Exista o singura modalitate de a obtine fibre:  consuma alimente vegetale. Plante, cum ar fi fructele si legumele sunt carbohidrati de calitate, care sunt incarcate cu fibre. Studiile arata un risc crescut de boli de inima cu diete sarace in fibre. Exista, de asemenea, unele dovezi care sugereaza ca fibrele in dieta pot ajuta la prevenirea cancerului de colon si va ajuta sa va controlati greutatea.

Recomandarile:
• Barbatii cu varsta de 50 ani sau mai tineri ar trebui sa 38 de grame de fibre pe zi.
• Femeile cu varsta de 50 ani sau mai tineri ar trebui sa 25 de grame de fibre pe zi.
• Pentru ca avem nevoie de mai putine calorii si alimente pe masura ce imbatranim, barbatii de peste 50 ani ar trebui sa consume 30 de grame de fibre pe zi.
• Femeile de peste de 50 ani ar trebui sa consume 21 de grame de fibre pe zi.

Care sunt carbohidrati buni?
Cei mai multi dintre noi stiu care sunt carbohidratii buni: alimente vegetale care ofera fibre, vitamine, minerale, cereale integrale, fasole, legume si fructe. Nu se poate judeca un carbohidrat ca " bun " fara a tine cont de continutul de fibre.

Fibrele reprezinta partea din alimentele vegetale pe care oamenii nu le pot digera. Chiar daca fibrele nu sunt absorbite, fac multe lucruri benefice pentru corpul nostru.

Fibrele incetinesc absorbtia de alte elemente nutritive consumate la aceeasi masa, inclusiv carbohidrati.

• Aceasta incetinire poate ajuta la prevenirea fluctuatiilor nivelului de zahar din sange, reducand riscul de diabet de tip 2.

• Anumite tipuri de fibre care se gasesc in ovaz, fasole si unele fructe pot ajuta, de asemenea, la scaderea colesterolului din sange.

• Fibrele dau senzatia de satietate.


Pentru a obtine fibre in aproape fiecare masa necesita un pic de efort. Iata trei sfaturi:
• Mananca multe fructe si legume. Cinci portii pe zi de fructe si legume inseamna aproximativ 10 sau mai multe grame de fibre, in functie de alegerile tale.
• Include boabe de fasole si produse din boabe de fasole in dieta ta. O jumatate de ceasca de fasole fierta se va adauga 4-8 grame de fibre.
• Comutare la cereale integrale in orice mod posibil singur ( chifle, paine, tortilla, paste, biscuiti, etc ).

Care sunt cei mai rai carbohidrati?

• Zaharuri
• zaharuri "adaugate"
• cereale " albe" rafinate

Nu exista nici o modalitate de a indulci adevarul: americanii mananca mai mult zahar decat oricand. De fapt, un adult mediu consuma aproximativ 20 de lingurite de zahar adaugate in fiecare zi, confrom ultimului sondaj national. Asta inseamna aproximativ 320 de calorii, care poate adauga rapid cateva kilograme bune in plus. Multi adulti pur si simplu nu isi dau seama cat de zahar adaugat este in dieta lor.

Zaharurile si cerealele rafinate furnizeaza rapid energie pentru organism sub forma de glucoza. Asta e un lucru bun, daca organismul tau are nevoie de energie rapid, de exemplu, daca alergati sau depuneti un efort intens si sustinut. Carbohidrati buni pentru cei mai multi oameni sunt alimente integrale, neprocesate sau prelucrate minim care contin zaharuri naturale, cum ar fi fructoza din fructe sau lactoza din lapte.

" Zaharurile adaugate cunoscute, de asemenea,  sub numele de indulcitori, sunt zaharuri si siropuri care sunt adaugati la produsele alimentare in timpul masei sau in timpul prelucrari alimentelor ( cum ar fi sirop de fructoza de porumb in bauturi indulcite si produse de patiserie ) Zaharurile adauga doar calorii dar putine sau chiar nicio substanta nutritiva.



 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Adevarul despre carbohidrati: ii consumam sau nu?"

3 + 2 =

Ce au spus ceilalti utilizatori despre
"Adevarul despre carbohidrati: ii consumam sau nu?"

Stoica Eva @ 05 Feb 2014
"Articolul vine sa clarifice unele aspecte legate de consumul de carbohidrati in alimentatia de zi cu zi , in jurul caruia parerile se impart..."

Spune-ne opinia ta despre
"Adevarul despre carbohidrati: ii consumam sau nu?"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Alimente pe care nu ar trebui sa le mananci niciodata

Alimente pe care nu ar trebui sa le mananci niciodata

de Viorica Ghinea 25 Iul 2017

Cu siguranta stii deja ca alimentele de tip junk food ar trebui consumate cu moderatie, insa exista unele de care nutritionistii spun ca nu ar trebui sa faca deloc parte din meniul nostru zilnic. Iata care sunt si de ce trebuie sa te feresti de acestea de acum incolo! [detalii]

Un nou pas in directia alimentelor mai putin cancerigene

Un nou pas in directia alimentelor mai putin cancerigene

de Elena-Alina Constantinescu 25 Iul 2017

Acrilamida este o substanta potential toxica, ce se formeaza in alimentele bogate in amidon in timpul procesarii la temperaturi inalte, cum ar fi prajirea, coacerea si frigerea. Prezenta acrilamidei in produsele alimentare a fost depistata initial in 2002, mai ales in cele pe baza de cartofi sau de cereale, in cafea si in inlocuitorii de cafea, in timpul proceselor de preparare la temperatura ridicata. [detalii]

Opt alimente care nu baloneaza

Opt alimente care nu baloneaza

de Viorica Ghinea 24 Iul 2017

Senzatia de balonare este la ordinea zilei? Atunci citeste care sunt alimentele care nu baloneaza si cum te ajuta acestea sa te bucuri de un abdomen plat si ferm. Uite cum le poti include in dieta ta pentru a te bucura de toate beneficiile pe care acestea le ofera sanatatii! [detalii]

De ce sa NU iei diuretice pentru a elimina apa in exces din organism

De ce sa NU iei diuretice pentru a elimina apa in exces din organism

de Elena-Alina Constantinescu 14 Iul 2017

Toate femeile isi doresc sa arate perfect in costumul de baie, fara sa se simta rusinate pentru kilogramale in plus si celulita inestetica si vergeturi. Daca vrei sa slabesti sanatos si sa ai o piele ferma, pe timpul verii hidratarea si consumul de fructe si legume proaspete sunt foarte importante. [detalii]

De ce sa nu ii mai dai niciodata copilului tau crenvursti

De ce sa nu ii mai dai niciodata copilului tau crenvursti

de Elena-Alina Constantinescu 12 Iul 2017

In Romania, unul din doi copii are probleme cu greutatea, fiind supraponderal sau obez, iar principala cauza este alimentatia nesanatoasa. In acest sens, Asociatia Pro Consumatori a realizat un studiu cu privire la sortimentele de crenvursti pentru copii comercializate pe piata din Romania. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 1 din 5 (1 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.