Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Adevarul despre grasimi si uleiuri

de Laura Voica 03 Mar 2014

Adevarul despre grasimi si uleiuri

Esti confuz cu privire la grasimile si uleiurile din dieta ta? Exista o tendinta comuna in ceea ce priveste dietele si anume eliminarea grasimilor pentru a pierde in greutate. Eliminarea grasimilor alimentare nu este chiar o masura atat de benefica pentru organism. Avem nevoie de grasimi alimentare.

Este imposibil de a le elimina in totalitate deoarece forme de grasime se gasesc in majoritatea alimentelor, chiar si mazarea si morcovii contin cantitati mici de grasime.
Grasimile alimentare ajuta multe functii de baza in organism:

  • Protejeaza organele
  • Ajuta la mentinerea corpului cald.
  • Grasimile ajuta organismul sa absoarba vitaminele solubile A, D, E si K si le stocheaza in ficat si in tesuturile grase pentru utilizare ulterioara.
Colesterolul, care este creat de grasime, produce hormoni importanti cum ar fi estrogenul si testosteronul.

Exista trei grupe principale de grasimi alimentare. Fiecare tip de grasime are structuri chimice si proprietati fizice diferite.

Grasimile nesaturate ( numite grasimi bune ) pot imbunatati nivelul de colesterol din sange, impiedica inflamatia si stabilizeaza ritmul cardiac. Acestea sunt sub forma lichida la temperatura camerei.

Doua tipuri de grasimi nesaturate:

Grasimile mononesaturate se gasesc in concentratii mari in uleiul de masline, uleiul de arahide, avocado, migdale, alune, nuci pecan, semintele de dovleac si seminte de susan.

Grasimile polinesaturate se gasesc in concentratii mari in floarea soarelui, porumb, soia, uleiuri de seminte de in, nuci, in uleiul de peste. Grasimile Omega - 3 sunt un tip important de grasimi polinesaturate. Organismul nu le poate produce, astfel incat acestea trebuie sa provina din alimente.

Cei mai multi dintre noi nu primesc suficient din aceste grasimi nesaturate sanatoase. 30% din calorii din dieta traditionala greceasca provin din grasimi mononesaturate, cea mai mare parte din ulei de masline.

Grasimile trans maresc nivelul colesterolului rau si creste incidenta aparitiei bolilor de inima. Chiar mai rau, scad nivelul colesterolului bun! Asociatia Americana de Cardiologie recomanda limitarea consumului de grasimi trans pe zi, la mai putin de 1%.

Oamenii de stiinta au stabilit acum ca grasimile trans gasite in multe produse de tip fast-food, produse de patiserie si margarine creste riscul de boli cardiovasculare prin procesele inflamatorii.

Grasimile saturate ridica nivelul colesterolului din sange. Colesterolul ridicat este un factor de risc pentru bolile de inima. Produsele alimentare care contin grasimi saturate includ : untura, carne de porc, carne de vita, bologna, carnati, sunca, branza bogata in grasimi, inghetata, lapte, smantana, unt, ulei de palmier, ulei de cocos, carne de pui si piele de curcan.

Mitul colesterolului

Colesterolul este o parte naturala a corpului nostru, avem intre 1.000 si 2.000 de miligrame de colesterol in corpul nostru, in orice moment, in functie de numarul de kilograme. Trei sferturi din aceasta este produs de ficat si un sfert provine din dieta noastra, o mare parte din acesta este in imposibilitatea de a fi absorbit de corpul nostru. Avem un sistem de control sofisticat care regleaza cantitatea de colesterol din sange. Atunci cand nu este suficient colesterol, corpul creeaza mai mult. Atunci cand exista prea mult, corpul nostru face mai putin.

Grasimile saturate, cum ar fi untul si uleiul de nuca de cocos au o imagine publica proasta. Studii de cercetare efectuate atat pe oameni cat si pe animale, efectuate in urma cu mai mult de o jumatate de secol, au demonstrat ca grasimile saturate ridica nivelul colesterolului din sange si duce la aparitia bolilor de inima.

 Datele de la 21 de studii, cu aproape 348,000 adulti, nu au gasit nici o diferenta in riscul de boli de inima si accidentele vasculare cerebrale intre persoanele cu cele mai mici si cele mai mari aporturi de grasimi saturate.

Uleiul  nu este la fel de bun pe cat credeam

Uleiurile nesaturate din alimentele gatite devin rancede in cateva ore, chiar si in frigider. Odata ce grasimile nesaturate sunt in interiorul corpului, se oxideaza. Uleiul de nuca de cocos nu rancezeste, chiar si dupa un an, la temperatura camerei. Cele mai multe dintre grasimile saturate din uleiul de nuca de cocos sunt usor de digerat si se convertesc  rapid in energie, astfel incat oamenii sunt mai putin susceptibili de a deveni obezi  deoarece grasimea nu este stocata.

Stai departe de acizi grasi trans!

Amintiti-va, atunci cand ne-au spus sa manancammargarina in loc de unt ? Se pare ca cele mai multe margarine sunt pline de grasimi trans iar untul este bine atunci cand il utilizam cu moderatie.

Adevarata problema este faptul ca majoritatea grasimilor din dieta noastra sunt trans, de asemenea, cunoscute sub numele de uleiuri hidrogenate, care se gasesc in produsele alimentare cel mai mult procesate, inclusiv margarina, chips-uri de cartofi, produse de patiserie, etc. Ele sunt toxice, blocand absorbtia de acizi grasi esentiali si cresterea colesterolului din sange.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Adevarul despre grasimi si uleiuri"

4 + 2 =

Spune-ne opinia ta despre
"Adevarul despre grasimi si uleiuri"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Probleme cu digestia? Iata 3 recomandari nutritionale

Probleme cu digestia? Iata 3 recomandari nutritionale

de Elena-Alina Constantinescu 23 Mar 2017

Tulburarile digestive sunt foarte frecvente din cauza alimentatiei nesanatoase si a stilului de viata dezorganizat. Problemele stomacale se manifesta prin balonare, arsuri stomacale, gaze intestinale, constipatie. Pentru a avea un sistem digestiv sanatos, iata 3 recomandari nutritionale. [detalii]

Croissantul din comert: ce substante daunatoare contine

Croissantul din comert: ce substante daunatoare contine

de Elena-Alina Constantinescu 16 Mar 2017

Numeroase studii realizate de institutii medicale si universitati de prestigiu arata ca grasimile saturate cresc riscul de aparitie a afectiunilor cardiovasculare precum infarctul sau accidentul vascular cerebral si sunt un factor de risc pentru cancerele de colon si san. Un studiu realizat recent de APC Romania demonstreaza ca peste 90% dintre croissantele din comert contin conservanti. Haideti sa aflam ce alte substante au mai fost descoperite in compozitia lor. [detalii]

Postul Pastelui: alimente care tin de foame si nu ingrasa

Postul Pastelui: alimente care tin de foame si nu ingrasa

de Elena-Alina Constantinescu 15 Mar 2017

Produsele vegetale din comert (salata de vinete, hummus, orez la caserola, etc) sunt bogate in grasimi hidrogenate, E-uri si arome, fara de care nu ar mai fi atat de gustoase. Odata patrunse in organism, aceste substante se depun pe vasele de sange si sunt un pericol pentru silueta ta, sunt lipsite de valoare nutritiva si asigura o satietate de scurta durata. Din fericire, exista alternative sanatoase la produsele vegetale industriale, si anume fructele si legumele de sezon, bogate in vitamine, minerale, fibre si antioxidanti. Iata, mai jos, ce alimente trebuie sa incluzi in meniu... [detalii]

Trebuie sa renuntam la gluten? Ce spune nutritionistul Mihaela Bilic

Trebuie sa renuntam la gluten? Ce spune nutritionistul Mihaela Bilic

de Elena-Alina Constantinescu 13 Mar 2017

Glutenul este o proteina care se gaseste in diverse cereale precum grau, secara, orz. Este utilizat intr-o mare varietate de produse de patiserie si alte alimente (bere, paste fainoase, mezeluri, sosuri pentru salata gata preparate), pentru textura pe care o ofera acestora. Trebuie sa renuntam la gluten? Iata parerea nutritionistului Mihaeala Bilic... [detalii]

Ce mancam in Postul Pastelui?

Ce mancam in Postul Pastelui?

de Elena-Alina Constantinescu 09 Mar 2017

Postului Pastelui este un bun prilej pentru detoxifierea organismului. Nu trebuie sa ne infometam, ci sa avem grija cum combinam alimentele, sa diversificam meniul si sa respectam orele de masa. Conform calendarului ortodox, Pastele va fi sarbatori pe 16 aprilie. Este cel mai lung si mai aspru dintre toate cele patru posturi importante si mai poarta denumirea de Postul Mare. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.