Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Aminoacizii - scurt ghid

de AlegeSanatos.ro 07 Ian 2013

Aminoacizii - scurt ghid

Aminoacizii sunt substante organice care formeaza proteinele, acestea facand parte din compozitia muschiului alaturi de glicogen, glucoza, saruri si apa.

                                       
Aminoacizii sunt substante organice care formeaza proteinele, acestea facand parte din compozitia muschiului alaturi de glicogen, glucoza, saruri si apa. Prin urmare, introducerea aminoacizilor in organism formeaza proteine care intra in compozitia muschilor.
Suplimentele care contin aminoacizi, sunt extrem de promovate sustinanadu-se ca acestea cresc masa musculara in timpul efectuarii exercitiilor cu greutati si previn catabolismul (distrugerea) proteinelor in timpul exercitiilor  de anduranta.

Exista produse in care  exista doar cate un aminoacid individual si produse in care se gasesc aminoacizi in diferite combinatii. Arginina si ornitina sunt cel mai frecvent promovati ca fiind „ steroizi naturali”, iar arginina si lisina sunt recunoscute pentru promovarea pierderii in greutate prin tesutul adipos. In orice caz, studiile efectuate pe suplimentele de proteine si aminoacizi  au demonstrat  efecte benefice in cresterea de forta si masa musculara.

Pentru cresterea masei musculare este benefica administrarea aminoacizilor inainte cu jumatate de ora de inceperea antrenamentului la sala de forta (arginina, glutamina, creatina) si cu jumatate de ora dupa antrenament.

Administarea de creatina a impus de-a lungul timpului o serie de controverse, in unele tari fiind chiar interzisa in sportul de performanta. Fiind  alcatuita din 3 aminoacizi (glicina, arginina, metionina) are rol in cresterea fortei si masei musculare, se presupune ca aceasta formula de trei aminoacizi care alcatuiesc creatina este extrem de benefica in acest scop, mai mult decat aminoacizi administrati singuri sau care se gasesc in alte formule.

Este produsa de ficat, rinichi si pancreas si se gaseste in carne si peste insa in cantitati mici si este stocata in muschii scheletici sub forma libera sau legata de o molecula de fosfat, molecula care serveste muschiului ca imediata sursa de energie pentru contractia musculara. Teoretic, suplimentarea cu creatina  ar trebui sa fie benefica pentru sistemul de energie al muschiului : adenozin trifosfat- fosfocreatina. Studiile efectuate au aratat ca suplimentarea cu creatina duce la cresterea concentratiei musculare de fosfocreatina,  la cresterea puterii anaerobe, a fortei musculare si scaderea tesutului adipos si ajuta la recuperarea rapida dupa exercitii de mare intensitate. Nu s-au facut insa studii pe persoane sub 18 ani.

Formula de adminstrare este: 20g/zi (4 lingurite), timp de o saptamana (perioada de incarcare musculara) dupa care, timp de 5 saptamani cate 5 g/zi (o lingurita).

Riscurile suplimentarii cu aminoacizi:

Cei care fac sport, fie la sala fie sub orice alta forma si care pentru a creste in masa msuculara pe langa suplimentarea cu aminoacizi mai au si o dieta bogata in proteine  pot sa aiba anumite probleme in ceea ce priveste sanatatea lor.  Dieta exagerat proteica asociata cu suplimentele  bogate in aminoacizi sau proteine pot afecta rinichiul , insa dupa adiministrare indelungata si exagerata. Alte efecte adverse ale adimistrarii de aminoacizi sunt reprezentate de crampe intestinale, diaree, cresteri ale acidului uric urinar. S-a demonstrat ca doza de aminoacizi trebuie sa varieze intre 350 mg si 400 mg pe zi, pentru a avea efectele scontate si a evita aparitia de efecte adverse nedorite.

Dr. Alin Popescu
Medic primar medicina sportiva


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Aminoacizii - scurt ghid"

6 + 3 =

Spune-ne opinia ta despre
"Aminoacizii - scurt ghid"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Spirulina: efecte benefice asupra organismului

Spirulina: efecte benefice asupra organismului

de Elena-Alina Constantinescu 21 Feb 2017

Tonifianta si plina de antioxidanti, spirulina este suplimenteul alimentar ideal pentru revitalizarea si fortificarea organismului. Usor digerata si absorbita in organism, are rol detoxifiant si antioxidant, de intensificare a proceselor metabolice. [detalii]

Condimentul care previne cancerul, protejeaza inima si imbunateste digestia

Condimentul care previne cancerul, protejeaza inima si imbunateste digestia

de Elena-Alina Constantinescu 20 Feb 2017

Sofranul, cunoscut si sub denumirea de "arurul rosu", este foarte apreciat pentru aromele delicioase pe care le confera bucatelor (de la exoticele risotto-uri si pana la cele mai sofisticate deserturi). Este cel mai scump condiment, pretul sau de vanzare pe pietele europene variind intre 8.000 si 13.000 euro/kilogram! [detalii]

Care este diferenta dintre sarea de Himalaya si sarea de masa

Care este diferenta dintre sarea de Himalaya si sarea de masa

de Elena-Alina Constantinescu 17 Feb 2017

Sarea este alimentul pe care il folosim in alimentatie zi de zi. Sarea de Himalaya are multiple beneficii si poate fi o alternativa la sarea rafinata din comert. Descopera mai jos ce beneficii aduce organismului! [detalii]

Greselile de nutritie si consecintele lor in randul elevilor

Greselile de nutritie si consecintele lor in randul elevilor

de Elena-Alina Constantinescu 16 Feb 2017

Asociatia ABC-ul Nutritiei face publice datele unui studiu propriu privind nivelul de cunostinte si starea de nutritie si sport a elevilor bucuresteni cu varste cuprinse intre 10-14 ani. [detalii]

De ce nu este bine sa cumparam din comert bulion si pasta de tomate

De ce nu este bine sa cumparam din comert bulion si pasta de tomate

de Elena-Alina Constantinescu 14 Feb 2017

Prin Campania Nationala de Informare si Educare: ”Sa invatam sa intelegem eticheta!” Asociatia Pro Consumatori (APC) doreste sa promoveze un stil de viata sanatos si sa atraga atentia consumatorilor asupra ingredientelor nocive care se ascund in unele produse comercializate pe piata. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.