Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Aminoacizii - scurt ghid

de AlegeSanatos.ro 07 Ian 2013

Aminoacizii - scurt ghid

Aminoacizii sunt substante organice care formeaza proteinele, acestea facand parte din compozitia muschiului alaturi de glicogen, glucoza, saruri si apa.

                                       
Aminoacizii sunt substante organice care formeaza proteinele, acestea facand parte din compozitia muschiului alaturi de glicogen, glucoza, saruri si apa. Prin urmare, introducerea aminoacizilor in organism formeaza proteine care intra in compozitia muschilor.
Suplimentele care contin aminoacizi, sunt extrem de promovate sustinanadu-se ca acestea cresc masa musculara in timpul efectuarii exercitiilor cu greutati si previn catabolismul (distrugerea) proteinelor in timpul exercitiilor  de anduranta.

Exista produse in care  exista doar cate un aminoacid individual si produse in care se gasesc aminoacizi in diferite combinatii. Arginina si ornitina sunt cel mai frecvent promovati ca fiind „ steroizi naturali”, iar arginina si lisina sunt recunoscute pentru promovarea pierderii in greutate prin tesutul adipos. In orice caz, studiile efectuate pe suplimentele de proteine si aminoacizi  au demonstrat  efecte benefice in cresterea de forta si masa musculara.

Pentru cresterea masei musculare este benefica administrarea aminoacizilor inainte cu jumatate de ora de inceperea antrenamentului la sala de forta (arginina, glutamina, creatina) si cu jumatate de ora dupa antrenament.

Administarea de creatina a impus de-a lungul timpului o serie de controverse, in unele tari fiind chiar interzisa in sportul de performanta. Fiind  alcatuita din 3 aminoacizi (glicina, arginina, metionina) are rol in cresterea fortei si masei musculare, se presupune ca aceasta formula de trei aminoacizi care alcatuiesc creatina este extrem de benefica in acest scop, mai mult decat aminoacizi administrati singuri sau care se gasesc in alte formule.

Este produsa de ficat, rinichi si pancreas si se gaseste in carne si peste insa in cantitati mici si este stocata in muschii scheletici sub forma libera sau legata de o molecula de fosfat, molecula care serveste muschiului ca imediata sursa de energie pentru contractia musculara. Teoretic, suplimentarea cu creatina  ar trebui sa fie benefica pentru sistemul de energie al muschiului : adenozin trifosfat- fosfocreatina. Studiile efectuate au aratat ca suplimentarea cu creatina duce la cresterea concentratiei musculare de fosfocreatina,  la cresterea puterii anaerobe, a fortei musculare si scaderea tesutului adipos si ajuta la recuperarea rapida dupa exercitii de mare intensitate. Nu s-au facut insa studii pe persoane sub 18 ani.

Formula de adminstrare este: 20g/zi (4 lingurite), timp de o saptamana (perioada de incarcare musculara) dupa care, timp de 5 saptamani cate 5 g/zi (o lingurita).

Riscurile suplimentarii cu aminoacizi:

Cei care fac sport, fie la sala fie sub orice alta forma si care pentru a creste in masa msuculara pe langa suplimentarea cu aminoacizi mai au si o dieta bogata in proteine  pot sa aiba anumite probleme in ceea ce priveste sanatatea lor.  Dieta exagerat proteica asociata cu suplimentele  bogate in aminoacizi sau proteine pot afecta rinichiul , insa dupa adiministrare indelungata si exagerata. Alte efecte adverse ale adimistrarii de aminoacizi sunt reprezentate de crampe intestinale, diaree, cresteri ale acidului uric urinar. S-a demonstrat ca doza de aminoacizi trebuie sa varieze intre 350 mg si 400 mg pe zi, pentru a avea efectele scontate si a evita aparitia de efecte adverse nedorite.

Dr. Alin Popescu
Medic primar medicina sportiva


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Aminoacizii - scurt ghid"

1 + 9 =

Spune-ne opinia ta despre
"Aminoacizii - scurt ghid"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

De ce sa nu mancam cozonaci cumparati din comert

De ce sa nu mancam cozonaci cumparati din comert

de Elena-Alina Constantinescu 14 Apr 2017

Cozonacul din comert este un produs cu densitate energetica mare, dezechilibrat din punct de vedere nutritional, cu cantitate mare de glucide (peste 50 g glucide la 100 g). [detalii]

Probleme cu digestia? Iata 3 recomandari nutritionale

Probleme cu digestia? Iata 3 recomandari nutritionale

de Elena-Alina Constantinescu 23 Mar 2017

Tulburarile digestive sunt foarte frecvente din cauza alimentatiei nesanatoase si a stilului de viata dezorganizat. Problemele stomacale se manifesta prin balonare, arsuri stomacale, gaze intestinale, constipatie. Pentru a avea un sistem digestiv sanatos, iata 3 recomandari nutritionale. [detalii]

Croissantul din comert: ce substante daunatoare contine

Croissantul din comert: ce substante daunatoare contine

de Elena-Alina Constantinescu 16 Mar 2017

Numeroase studii realizate de institutii medicale si universitati de prestigiu arata ca grasimile saturate cresc riscul de aparitie a afectiunilor cardiovasculare precum infarctul sau accidentul vascular cerebral si sunt un factor de risc pentru cancerele de colon si san. Un studiu realizat recent de APC Romania demonstreaza ca peste 90% dintre croissantele din comert contin conservanti. Haideti sa aflam ce alte substante au mai fost descoperite in compozitia lor. [detalii]

Postul Pastelui: alimente care tin de foame si nu ingrasa

Postul Pastelui: alimente care tin de foame si nu ingrasa

de Elena-Alina Constantinescu 15 Mar 2017

Produsele vegetale din comert (salata de vinete, hummus, orez la caserola, etc) sunt bogate in grasimi hidrogenate, E-uri si arome, fara de care nu ar mai fi atat de gustoase. Odata patrunse in organism, aceste substante se depun pe vasele de sange si sunt un pericol pentru silueta ta, sunt lipsite de valoare nutritiva si asigura o satietate de scurta durata. Din fericire, exista alternative sanatoase la produsele vegetale industriale, si anume fructele si legumele de sezon, bogate in vitamine, minerale, fibre si antioxidanti. Iata, mai jos, ce alimente trebuie sa incluzi in meniu... [detalii]

Trebuie sa renuntam la gluten? Ce spune nutritionistul Mihaela Bilic

Trebuie sa renuntam la gluten? Ce spune nutritionistul Mihaela Bilic

de Elena-Alina Constantinescu 13 Mar 2017

Glutenul este o proteina care se gaseste in diverse cereale precum grau, secara, orz. Este utilizat intr-o mare varietate de produse de patiserie si alte alimente (bere, paste fainoase, mezeluri, sosuri pentru salata gata preparate), pentru textura pe care o ofera acestora. Trebuie sa renuntam la gluten? Iata parerea nutritionistului Mihaeala Bilic... [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.