Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Apa - lichidul vital

de AlegeSanatos.ro 14 Feb 2013

Apa - lichidul vital

Organismul uman are necesitatile lui bine definite din punctul de vedere al alimentatiei. De multe ori insa uitam ca in afara de protide, glucide si lipide, apa este principala sursa a vietii, elementul esential in mentinerea echilibrului organismului.

Rolurile apei

Desi nu are rol energetic, apa este mai necesara decat oricare alt aliment datorita interventiei sale asupra tuturor proceselor vitale. Concret, in organism apa indeplineste urmatoarele patru mari roluri:

  • Vehiculeaza prin lichidele circulante (sange, limfa) oxigenul si toate elementele nutritive si in acelasi timp elimina produsii rezultati din digestie si metabolism;
  • Are rol plastic fiind unul din componentele principale ale intregului organism; astfel apa intra in mod direct in procesul de crestere a organismului, formarea celulelor fiind direct dependenta de prezenta apei;
  • Intervine in reglarea termica in mod decisiv mentinand o temperatura constanta a corpului prin evaporarea sa provoacand eliminarea excesului de caldura;
  • Exista o gama larga de procese chimice din organism imposibil de desfasurat fara prezenta apei.
In organism cantitatea de apa e invers proportionala cu varsta. Astfel la embrion apa reprezinta peste 90%, la copilul mic in jur de 80%, la copilul de varsta scolara 70% iar la adult 60 – 65% din greutatea corporala.

Nevoile hidrice ale organismului uman

Un lucru extrem de important pentru mentinerea functionarii normale a organismului il constituie cunoasterea nevoilor zilnice de apa. Astfel la sugari nevoile zilnice sunt de 150-200 ml/Kilocorp/zi, la copilul de 1 an de 130ml/kilocorp/zi, scazand apoi treptat spre 100 de ml/kilocorp/zi  spre varsta de 3 ani si spre 40ml/kilocorp/zi la 14-15 ani. La adult necesarul de lichide zilnice variaza in functie de sex, varsta, activitate fizica, temperatura mediului extern, fiind in medie intre 2-4l/zi. Astfel la o munca fizica extrem de solicitanta (cosas, tapinar, miner) desfasurata la o temperatura ridicata (36-38 grade Celsius) nevoile hidrice ale organismului pot depasi chiar 5l/zi.

Oricum lipsa de apa este mult mai rapid resimtita decat lipsa de hrana, astfel ca, daca omul poate rezista fiind lipsit complet de alimente pana la 40 de zile, lipsa de apa duce la deces in 7-8 zile.

De unde provine apa?

Apa din organism provine din doua mari surse:
  • Ingestia (apa exogena) ca apa de baut sau introdusa o data cu diverse alimente de origine animala sau vegetala;
  • Apa endogena sau apa metabolica este cea care rezulta din oxidarile din organism; aceasta apa este in medie de doar 200-400 ml/zi.
Deci extrem de importanta ramane ingestia de apa, prin “apa” intelegand de fapt lichidele pe care le consumam zilnic. E bine de tinut cont ca de exemplu un litru de bautura racoritoare carbogazoasa are in medie 440 kcal, ca sucurile naturale, compoturile, nectarul de fructe contin o cantitate extrem de importanta de glucide astfel incat ele intra atat in balanta hidrica cat si in balanta calorica si nutritionala.

Din fericire organismul uman are receptori care sesizeaza extrem de rapid nevoia de apa declansand senzatia de sete.

Dr. Alin Popescu
Medic primar medicina sportiva
www.dralinpopescu.ro





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Apa - lichidul vital"

5 + 5 =

Spune-ne opinia ta despre
"Apa - lichidul vital"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Cele 5 beneficii importante ale consumului de banane

Cele 5 beneficii importante ale consumului de banane

de Elena-Alina Constantinescu 17 Nov 2016

Studiile au demonstrat ca aceste fructe sunt foarte eficiente pentru a preveni multe probleme de sanatate. Sunt o gustare sanatoasa in curele de slabire. Consumul de banane scade nevoia de a mai manca gustari pline ce calorii pe parcursul zilei. [detalii]

Postul Craciunului: cum sa tii o dieta vegetariana echilibrata?

Postul Craciunului: cum sa tii o dieta vegetariana echilibrata?

de Elena-Alina Constantinescu 16 Nov 2016

Postul Nasterii Domnului a inceput deja, asadar pana in Ajunul Craciunului este perioada ideala sa iti detoxifiezi organismul. Dieta de post are o serie de beneficii: normalizeaza presiunea sangelui si nivelul colesterolului, curata arterele, ofera energie si vitalitate, imbunateste digestia, stimuleaza memoria si capacitatea de concentrare. [detalii]

Cele mai bune ceaiuri pentru bolnavii de diabet

Cele mai bune ceaiuri pentru bolnavii de diabet

de Elena-Alina Constantinescu 04 Nov 2016

Persoanele care sufera de diabet zaharat au anumite restrictii alimentare. Spre exemplu, nu au voie sa consume zahar, prajituri, inghetata si fructe cu un indice glicemic ridicat. [detalii]

Cum scapam de astenia de toamna? Top 3 alimente pentru o stare de bine

Cum scapam de astenia de toamna? Top 3 alimente pentru o stare de bine

de Elena-Alina Constantinescu 31 Oct 2016

In acest sezon, tonusul general al organismului scade, apar modificari de dispozitie si avem permanent senzatia de oboseala. Asadar, productia de serotonina (hormonul fericirii) scade, iar organismul trece prin mai multe schimbari din cauza reducerii intensitatii luminii. Iata, mai jos, 3 alimente care ne ajuta sa trecem peste starea de astenie: [detalii]

Ce probleme cauzeaza consumul de proteine in exces

Ce probleme cauzeaza consumul de proteine in exces

de Elena-Alina Constantinescu 25 Oct 2016

Pe langa carbohidrati si lipide, proteinele constituie nutrientii esentiali pentru buna functionare a organismului. Asadar, proteinele sunt importante intr-o dieta echilibrata, insa, consumate in exces, pot da metabolismul peste cap. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 2 din 5 (1 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.