Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Apa - lichidul vital

de AlegeSanatos.ro 14 Feb 2013

Apa - lichidul vital

Organismul uman are necesitatile lui bine definite din punctul de vedere al alimentatiei. De multe ori insa uitam ca in afara de protide, glucide si lipide, apa este principala sursa a vietii, elementul esential in mentinerea echilibrului organismului.

Rolurile apei

Desi nu are rol energetic, apa este mai necesara decat oricare alt aliment datorita interventiei sale asupra tuturor proceselor vitale. Concret, in organism apa indeplineste urmatoarele patru mari roluri:

  • Vehiculeaza prin lichidele circulante (sange, limfa) oxigenul si toate elementele nutritive si in acelasi timp elimina produsii rezultati din digestie si metabolism;
  • Are rol plastic fiind unul din componentele principale ale intregului organism; astfel apa intra in mod direct in procesul de crestere a organismului, formarea celulelor fiind direct dependenta de prezenta apei;
  • Intervine in reglarea termica in mod decisiv mentinand o temperatura constanta a corpului prin evaporarea sa provoacand eliminarea excesului de caldura;
  • Exista o gama larga de procese chimice din organism imposibil de desfasurat fara prezenta apei.
In organism cantitatea de apa e invers proportionala cu varsta. Astfel la embrion apa reprezinta peste 90%, la copilul mic in jur de 80%, la copilul de varsta scolara 70% iar la adult 60 – 65% din greutatea corporala.

Nevoile hidrice ale organismului uman

Un lucru extrem de important pentru mentinerea functionarii normale a organismului il constituie cunoasterea nevoilor zilnice de apa. Astfel la sugari nevoile zilnice sunt de 150-200 ml/Kilocorp/zi, la copilul de 1 an de 130ml/kilocorp/zi, scazand apoi treptat spre 100 de ml/kilocorp/zi  spre varsta de 3 ani si spre 40ml/kilocorp/zi la 14-15 ani. La adult necesarul de lichide zilnice variaza in functie de sex, varsta, activitate fizica, temperatura mediului extern, fiind in medie intre 2-4l/zi. Astfel la o munca fizica extrem de solicitanta (cosas, tapinar, miner) desfasurata la o temperatura ridicata (36-38 grade Celsius) nevoile hidrice ale organismului pot depasi chiar 5l/zi.

Oricum lipsa de apa este mult mai rapid resimtita decat lipsa de hrana, astfel ca, daca omul poate rezista fiind lipsit complet de alimente pana la 40 de zile, lipsa de apa duce la deces in 7-8 zile.

De unde provine apa?

Apa din organism provine din doua mari surse:
  • Ingestia (apa exogena) ca apa de baut sau introdusa o data cu diverse alimente de origine animala sau vegetala;
  • Apa endogena sau apa metabolica este cea care rezulta din oxidarile din organism; aceasta apa este in medie de doar 200-400 ml/zi.
Deci extrem de importanta ramane ingestia de apa, prin “apa” intelegand de fapt lichidele pe care le consumam zilnic. E bine de tinut cont ca de exemplu un litru de bautura racoritoare carbogazoasa are in medie 440 kcal, ca sucurile naturale, compoturile, nectarul de fructe contin o cantitate extrem de importanta de glucide astfel incat ele intra atat in balanta hidrica cat si in balanta calorica si nutritionala.

Din fericire organismul uman are receptori care sesizeaza extrem de rapid nevoia de apa declansand senzatia de sete.

Dr. Alin Popescu
Medic primar medicina sportiva
www.dralinpopescu.ro





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Apa - lichidul vital"

4 + 2 =

Spune-ne opinia ta despre
"Apa - lichidul vital"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

De ce sa nu mancam cozonaci cumparati din comert

De ce sa nu mancam cozonaci cumparati din comert

de Elena-Alina Constantinescu 14 Apr 2017

Cozonacul din comert este un produs cu densitate energetica mare, dezechilibrat din punct de vedere nutritional, cu cantitate mare de glucide (peste 50 g glucide la 100 g). [detalii]

Probleme cu digestia? Iata 3 recomandari nutritionale

Probleme cu digestia? Iata 3 recomandari nutritionale

de Elena-Alina Constantinescu 23 Mar 2017

Tulburarile digestive sunt foarte frecvente din cauza alimentatiei nesanatoase si a stilului de viata dezorganizat. Problemele stomacale se manifesta prin balonare, arsuri stomacale, gaze intestinale, constipatie. Pentru a avea un sistem digestiv sanatos, iata 3 recomandari nutritionale. [detalii]

Croissantul din comert: ce substante daunatoare contine

Croissantul din comert: ce substante daunatoare contine

de Elena-Alina Constantinescu 16 Mar 2017

Numeroase studii realizate de institutii medicale si universitati de prestigiu arata ca grasimile saturate cresc riscul de aparitie a afectiunilor cardiovasculare precum infarctul sau accidentul vascular cerebral si sunt un factor de risc pentru cancerele de colon si san. Un studiu realizat recent de APC Romania demonstreaza ca peste 90% dintre croissantele din comert contin conservanti. Haideti sa aflam ce alte substante au mai fost descoperite in compozitia lor. [detalii]

Postul Pastelui: alimente care tin de foame si nu ingrasa

Postul Pastelui: alimente care tin de foame si nu ingrasa

de Elena-Alina Constantinescu 15 Mar 2017

Produsele vegetale din comert (salata de vinete, hummus, orez la caserola, etc) sunt bogate in grasimi hidrogenate, E-uri si arome, fara de care nu ar mai fi atat de gustoase. Odata patrunse in organism, aceste substante se depun pe vasele de sange si sunt un pericol pentru silueta ta, sunt lipsite de valoare nutritiva si asigura o satietate de scurta durata. Din fericire, exista alternative sanatoase la produsele vegetale industriale, si anume fructele si legumele de sezon, bogate in vitamine, minerale, fibre si antioxidanti. Iata, mai jos, ce alimente trebuie sa incluzi in meniu... [detalii]

Trebuie sa renuntam la gluten? Ce spune nutritionistul Mihaela Bilic

Trebuie sa renuntam la gluten? Ce spune nutritionistul Mihaela Bilic

de Elena-Alina Constantinescu 13 Mar 2017

Glutenul este o proteina care se gaseste in diverse cereale precum grau, secara, orz. Este utilizat intr-o mare varietate de produse de patiserie si alte alimente (bere, paste fainoase, mezeluri, sosuri pentru salata gata preparate), pentru textura pe care o ofera acestora. Trebuie sa renuntam la gluten? Iata parerea nutritionistului Mihaeala Bilic... [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 2 din 5 (1 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.