Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Cate ore dormi pe noapte?

de AlegeSanatos.ro 05 Iun 2012

Cate ore dormi pe noapte?

Societatea noastra a ajuns somnambula. Adultii dorm intr-o zi cu 70 de minute mai putin decat bunicii lor. In cazul copiilor si al tinerilor, diferenta fata de cei de varsta lor din anul 1910 este chiar de 90 de minute. Multe deficiente ale sistemului imunitar, infectii, boli ale sistemului nervos, migrene si alergii din vremurile noastre au o cauza banala: prea putin somn. Cercetatorii se bazeaza pe faptul ca prin somn se reincarca bateriile consumate ale creierului. Aceasta mobilizeaza rezervele mentale, ridica moralul, imbunatateste capacitatea de reactie si randamentul. Cercetatorul american John M. Taub de la Universitatea Virginia a demonstrat acest lucru inca din 1976, intr-un foarte cunoscut studiu despre somn. Subiectii testati au fost dupa fiecare pui de somn cu 15 la suta „mai agili“ la toate testele, au facut cu o treime mai putine greseli, au fost mai bine dispusi si mai putin speriati si apatici. Nivelul lor de energie a crescut in mod evident. Exista certitudinea confirmata medical ca atat foarte putin somn, cat si foarte mult somn dauneaza sanatatii. Mai putin de patru ore de somn si mai mult de zece ore de somn este periculos pentru sanatate, dupa cum confirma studiile cercetatorului Karl Hecht, – riscul de deces fiind practic dublu! in rest insa, poti sa-ti creezi propriul sistem optim de somn compus din somnul de noapte si mai multe reprize de somn scurt distribuite pe parcursul zilei. Daca este cazul, trebuie sa te dezobisnuiesti de vechile obiceiuri. Iata in continuare cele mai bune sugestii de simplificare a somnului pentru o relaxare profunda optima: Regula de somn nocturn a lui Napoleon „Patru ore pentru barbati, cinci pentru femei si sase pentru idioti“, acesta era verdictul dur al lui Napoleon cu privire la somn. El se descurca cu foarte putin somn in timpul noptii, in schimb reusea sa traga cåte un pui de somn la diferite ore ale zilei. Important in acest sens este ca, pentru a echilibra un deficit de somn, este mai putin importanta durata somnului, cåt frecventa adormirilor. Se presupune ca organismul elibereaza hormoni de crestere chiar in momentul adormirii, care au rolul de a asigura o odihna profunda. Formula da Vinci Despre Leonardo da Vinci, geniul universal de origine italiana din perioada Renasterii, se spune ca in etapele de mare solicitare si creatie a renuntat complet la somnul de noapte, tragånd in schimb cåte un pui de somn de 15 minute din patru in patru ore. Cercetatorul Claudio Stampi de la Universitatea Harvard a stabilit ca pe baza acestei formule chiar poti sa-ti mentii randamentul o perioada limitata de timp. {i participantii la regate nautice aplica aceste cunostinte. Cel mai eficient este sa tragi cåte un pui de somn de 25-30 de minute de trei ori pe zi si sa ai un somn „de baza“ de 90 de minute pe timpul noptii (care ii spune organismului ca acum este noapte). Zonele interzise si ferestrele temporale pentru un somn sanatos Exista doua „zone temporale interzise“ pe zi, in care iti vine foarte greu sa adormi. Ele sunt dimineata intre aproximativ orele 10 si 11 si seara intre orele 20 si 21. Aceste faze active trebuie eliminate din perioadele de somn. La fiecare 90 de minute se deschide in creier un fel de fereastra temporala, care reprezinta nisa perfecta pentru un somn scurt, reconfortant. Momentul de inceput este usor de aflat: Atunci cånd te simti cel mai obosit este si cel mai bun moment pentru un pui de somn. Cånd se deschide o fereastra de somn, organismul reactioneaza prin oboseala, cascat, pleoape ca de plumb, cap greu si reflexe incetinite. Incepi sa te freci la ochi, iti sprijini capul in palma, devii fara vlaga, nu te mai poti concentra si gåndurile incep sa hoinareasca. Daca in acest moment iti poti permite sa tragi un pui de somn, asculta-ti corpul si nu lupta impotriva lui. Rezultatul va fi ca vei deveni mult mai vioi si mai proaspat. Testeaza-ti nevoia de somn Testeaza-te singur: ai un deficit de somn real atunci cånd... ? te intinzi in pat in timpul zilei si adormi in mai putin de 10 minute (la adolescenti si tinerii adulti, acest interval poate fi si mai scurt); ? te fura somnul in tren sau in metrou; ? in sedinte sau la conferinte constati dintr-o data ca nu ai auzit ultimele propozitii rostite de vorbitor. Iata si solutia impotriva deficitului de somn: Dormi mereu cel putin sapte ore pe noapte si trage cåte un pui de somn dupa-amiaza ori de cåte ori ai posibilitatea. Un deficit de somn ceva mai mare poate fi compensat la nevoie la sfårsit de saptamåna. O solutie care nu poate da rezultate este „acumularea de somn“. In schimb, o perioada cu deficit de somn poate fi compensata destul de bine de organism prin doua-trei zile cu somn de opt ore pe noapte. Nu incerca sa compensezi o perioada foarte lunga cu prea putin somn prin foarte mult somn, pentru ca acest lucru poate conduce la tristete mentala si lipsa de energie.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Cate ore dormi pe noapte?"

8 + 10 =

Spune-ne opinia ta despre
"Cate ore dormi pe noapte?"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Alimente pe care nu ar trebui sa le mananci niciodata

Alimente pe care nu ar trebui sa le mananci niciodata

de Viorica Ghinea 25 Iul 2017

Cu siguranta stii deja ca alimentele de tip junk food ar trebui consumate cu moderatie, insa exista unele de care nutritionistii spun ca nu ar trebui sa faca deloc parte din meniul nostru zilnic. Iata care sunt si de ce trebuie sa te feresti de acestea de acum incolo! [detalii]

Un nou pas in directia alimentelor mai putin cancerigene

Un nou pas in directia alimentelor mai putin cancerigene

de Elena-Alina Constantinescu 25 Iul 2017

Acrilamida este o substanta potential toxica, ce se formeaza in alimentele bogate in amidon in timpul procesarii la temperaturi inalte, cum ar fi prajirea, coacerea si frigerea. Prezenta acrilamidei in produsele alimentare a fost depistata initial in 2002, mai ales in cele pe baza de cartofi sau de cereale, in cafea si in inlocuitorii de cafea, in timpul proceselor de preparare la temperatura ridicata. [detalii]

Opt alimente care nu baloneaza

Opt alimente care nu baloneaza

de Viorica Ghinea 24 Iul 2017

Senzatia de balonare este la ordinea zilei? Atunci citeste care sunt alimentele care nu baloneaza si cum te ajuta acestea sa te bucuri de un abdomen plat si ferm. Uite cum le poti include in dieta ta pentru a te bucura de toate beneficiile pe care acestea le ofera sanatatii! [detalii]

De ce sa NU iei diuretice pentru a elimina apa in exces din organism

De ce sa NU iei diuretice pentru a elimina apa in exces din organism

de Elena-Alina Constantinescu 14 Iul 2017

Toate femeile isi doresc sa arate perfect in costumul de baie, fara sa se simta rusinate pentru kilogramale in plus si celulita inestetica si vergeturi. Daca vrei sa slabesti sanatos si sa ai o piele ferma, pe timpul verii hidratarea si consumul de fructe si legume proaspete sunt foarte importante. [detalii]

De ce sa nu ii mai dai niciodata copilului tau crenvursti

De ce sa nu ii mai dai niciodata copilului tau crenvursti

de Elena-Alina Constantinescu 12 Iul 2017

In Romania, unul din doi copii are probleme cu greutatea, fiind supraponderal sau obez, iar principala cauza este alimentatia nesanatoasa. In acest sens, Asociatia Pro Consumatori a realizat un studiu cu privire la sortimentele de crenvursti pentru copii comercializate pe piata din Romania. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.