Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Cate ore dormi pe noapte?

de AlegeSanatos.ro 05 Iun 2012


Cate ore dormi pe noapte?

Societatea noastra a ajuns somnambula. Adultii dorm intr-o zi cu 70 de minute mai putin decat bunicii lor. In cazul copiilor si al tinerilor, diferenta fata de cei de varsta lor din anul 1910 este chiar de 90 de minute. Multe deficiente ale sistemului imunitar, infectii, boli ale sistemului nervos, migrene si alergii din vremurile noastre au o cauza banala: prea putin somn. Cercetatorii se bazeaza pe faptul ca prin somn se reincarca bateriile consumate ale creierului. Aceasta mobilizeaza rezervele mentale, ridica moralul, imbunatateste capacitatea de reactie si randamentul. Cercetatorul american John M. Taub de la Universitatea Virginia a demonstrat acest lucru inca din 1976, intr-un foarte cunoscut studiu despre somn. Subiectii testati au fost dupa fiecare pui de somn cu 15 la suta „mai agili“ la toate testele, au facut cu o treime mai putine greseli, au fost mai bine dispusi si mai putin speriati si apatici. Nivelul lor de energie a crescut in mod evident. Exista certitudinea confirmata medical ca atat foarte putin somn, cat si foarte mult somn dauneaza sanatatii. Mai putin de patru ore de somn si mai mult de zece ore de somn este periculos pentru sanatate, dupa cum confirma studiile cercetatorului Karl Hecht, – riscul de deces fiind practic dublu! in rest insa, poti sa-ti creezi propriul sistem optim de somn compus din somnul de noapte si mai multe reprize de somn scurt distribuite pe parcursul zilei. Daca este cazul, trebuie sa te dezobisnuiesti de vechile obiceiuri. Iata in continuare cele mai bune sugestii de simplificare a somnului pentru o relaxare profunda optima: Regula de somn nocturn a lui Napoleon „Patru ore pentru barbati, cinci pentru femei si sase pentru idioti“, acesta era verdictul dur al lui Napoleon cu privire la somn. El se descurca cu foarte putin somn in timpul noptii, in schimb reusea sa traga cåte un pui de somn la diferite ore ale zilei. Important in acest sens este ca, pentru a echilibra un deficit de somn, este mai putin importanta durata somnului, cåt frecventa adormirilor. Se presupune ca organismul elibereaza hormoni de crestere chiar in momentul adormirii, care au rolul de a asigura o odihna profunda. Formula da Vinci Despre Leonardo da Vinci, geniul universal de origine italiana din perioada Renasterii, se spune ca in etapele de mare solicitare si creatie a renuntat complet la somnul de noapte, tragånd in schimb cåte un pui de somn de 15 minute din patru in patru ore. Cercetatorul Claudio Stampi de la Universitatea Harvard a stabilit ca pe baza acestei formule chiar poti sa-ti mentii randamentul o perioada limitata de timp. {i participantii la regate nautice aplica aceste cunostinte. Cel mai eficient este sa tragi cåte un pui de somn de 25-30 de minute de trei ori pe zi si sa ai un somn „de baza“ de 90 de minute pe timpul noptii (care ii spune organismului ca acum este noapte). Zonele interzise si ferestrele temporale pentru un somn sanatos Exista doua „zone temporale interzise“ pe zi, in care iti vine foarte greu sa adormi. Ele sunt dimineata intre aproximativ orele 10 si 11 si seara intre orele 20 si 21. Aceste faze active trebuie eliminate din perioadele de somn. La fiecare 90 de minute se deschide in creier un fel de fereastra temporala, care reprezinta nisa perfecta pentru un somn scurt, reconfortant. Momentul de inceput este usor de aflat: Atunci cånd te simti cel mai obosit este si cel mai bun moment pentru un pui de somn. Cånd se deschide o fereastra de somn, organismul reactioneaza prin oboseala, cascat, pleoape ca de plumb, cap greu si reflexe incetinite. Incepi sa te freci la ochi, iti sprijini capul in palma, devii fara vlaga, nu te mai poti concentra si gåndurile incep sa hoinareasca. Daca in acest moment iti poti permite sa tragi un pui de somn, asculta-ti corpul si nu lupta impotriva lui. Rezultatul va fi ca vei deveni mult mai vioi si mai proaspat. Testeaza-ti nevoia de somn Testeaza-te singur: ai un deficit de somn real atunci cånd... ? te intinzi in pat in timpul zilei si adormi in mai putin de 10 minute (la adolescenti si tinerii adulti, acest interval poate fi si mai scurt); ? te fura somnul in tren sau in metrou; ? in sedinte sau la conferinte constati dintr-o data ca nu ai auzit ultimele propozitii rostite de vorbitor. Iata si solutia impotriva deficitului de somn: Dormi mereu cel putin sapte ore pe noapte si trage cåte un pui de somn dupa-amiaza ori de cåte ori ai posibilitatea. Un deficit de somn ceva mai mare poate fi compensat la nevoie la sfårsit de saptamåna. O solutie care nu poate da rezultate este „acumularea de somn“. In schimb, o perioada cu deficit de somn poate fi compensata destul de bine de organism prin doua-trei zile cu somn de opt ore pe noapte. Nu incerca sa compensezi o perioada foarte lunga cu prea putin somn prin foarte mult somn, pentru ca acest lucru poate conduce la tristete mentala si lipsa de energie.




Spune-ne opinia ta despre
"Cate ore dormi pe noapte?"

10 + 2 =

Spune-ne opinia ta despre
"Cate ore dormi pe noapte?"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Sucul de zmeura - Cum se prepara si ce beneficii ofera pentru sanatate

Sucul de zmeura - Cum se prepara si ce beneficii ofera pentru sanatate

de Raluca Garbea 15 Nov 2018

Daca iti doresti sa iti incepi ziua bine, alege sa bei un suc de zmeura dimineata! [detalii]

5 alimente pentru un ficat sanatos

5 alimente pentru un ficat sanatos

de Raluca Garbea 14 Nov 2018

Daca iti doresti sa iti pastrezi ficatul sanatos, evita alimentele grase si alege variantele sanatoase! [detalii]

Ingrediente pe care trebuie sa le adaugi in regimul tau alimentar

Ingrediente pe care trebuie sa le adaugi in regimul tau alimentar

de Raluca Garbea 13 Nov 2018

Exista anumite ingrediente nutritive care ar putea sa iti revigoreze regimul alimentar si sa iti aduca numeroase beneficii pentru sanatate. [detalii]

Ceaiul alb - Care sunt principalele beneficii pentru sanatate?

Ceaiul alb - Care sunt principalele beneficii pentru sanatate?

de Raluca Garbea 12 Nov 2018

Produs din muguri albi si frunze ce provin din Camellia Sinensis, ceaiul alb are numeroase beneficii pentru sanatate! [detalii]

Vitamina K - Top 5 beneficii pentru sanatate

Vitamina K - Top 5 beneficii pentru sanatate

de Raluca Garbea 09 Nov 2018

Denumita si vitamina antihemoragica, vitamina K reprezinta un nutrient esential care ajuta la prevenirea hemoragiilor, afectiunilor pielii, reducand, in acelasi timp, riscul de atac de cord. [detalii]

Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania

Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania

Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania
Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"

Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016