Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Ce ulei alegem?

de AlegeSanatos.ro 05 Iun 2013

Ce ulei alegem?

Fie ca il folosim la salate ori la prajirea alimentelor, uleiul este un ingredient indispensabil in bucatarie. Pentru prajit, trebuie sa tinem cont de rezistenta uleiului la incalzire. Daca aceasta este scazuta, uleiul poate deveni nociv.


Nutritionistii spun ca este foarte important ca atunci cand gatim sa luam in considerare ce tip de ulei se potriveste cu tratamentul termic aplicat. Daca prajim alimentele intr-un ulei care nu are rezistenta la incalzire, riscul sa ne imbolnavim este mare. Proprietatile benefice ale unui ulei cu punct de ardere scazut se distrug prin prajire si devin toxice pentru organism.

Spre, exemplu, prin ardere, unele componente ale uleiurilor se transforma in compusi chimici care pot declansa anumite tipuri de cancer. De regula, cele mai indicate uleiuri folosite pentru prajirea carnii ori a legumelor sunt cele cu temperatura de incalzire de peste 180-200 de grade Celsius.
 
Nu de doua ori in acelasi ulei

Chiar daca are un punct de incalzire inalt si, atunci sunt de buna calitaet, adica sunt presate la rece si nerafinate, sunt diferite din punct de vedere micronutritional. Uleiul nerafinat de floarea soarelui abunda in acizi grasi polinesaturati si in vitamina E, iar cel nerafinat de palmier rosu are un continut sporit de acizi grasi saturati si carotenoizi.

La variantele disponibile pe piata, mai ieftine si rafinate, lucrurile stau diferit. Prin rafinare se elimina cam toate particulele colorante, odorizante sau care dau gust caracteristic, adica aproape toti compusii fitonutritionali activi in mentinerea sanatatii, ramand doar acizii grasi. De asemenea, dupa compozitia in acizi grasi, uleiul rafinat de floarea soarelui poate fi folosit la gatit daca temperaturile nu depasesc 150-170 de grade Celsius. Pe de alta parte, uleiul rafinat de palmier este mai putin daunator, deci de ales in conditiile gatitului la temperaturi mai mari de 180 de grade C.

Cum sa folosim uleiurile?

Uleiul de floarea-soarelui este recomandat la prajirea alimentelor, cu moderatie insa, deoarece punctul sau de ardere ajunge pana la aproximativ 230 de grade C.
 
Uleiul de proumb are, de asemenea, rezistenta scazuta la prajire si este recomandat in salate. In exces, uleiul de proumb are efect proinflamator.

Uleiul de masline rafinat are punctul de fumigatie mai ridicat, respectiv de aproximativ 190 de grade C, si reprezinta o alegere mai sanatoasa pentru a praji alimentele. Pentru salate se recomanda uleiul de masline extravirgin.

Uleiul de palmier are un punct inalt de fumigatie, aproximativ 230 grade C. Si este recomandat la prajitul alimentelor. Cu moderatie insa, deoarece contine 899 de calorii la 100 ml.
 
Uleiul de soia este si el recomandat mai mult la salate, pentru ca are un punct de incalzire mediu. Nu este indicat sa fie folosit la prajit.
 
Uleiul de canepa atat de laudat de promotorii dietelor vegetariene, nu are rezistenta la prajire, el find indicat la prepararea salatelor. Are proprietati antiinflamatoare.

Uleiul de in. Ca si uleiul de canepa, cel de in are efect antiinflamator, este bogat in acizi grasi Omega 3 si Omega 6, dar este nerezistent la prajire.

Uleiul de rapita este rezistent la prajire, dar este recomandat pentru savoarea sa la salate.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Ce ulei alegem?"

5 + 5 =

Ce au spus ceilalti utilizatori despre
"Ce ulei alegem?"

Ela @ 10 Iun 2013
"Uleiul de arahide"

Spune-ne opinia ta despre
"Ce ulei alegem?"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

14 substante nocive care se ascund in bauturile energizante

14 substante nocive care se ascund in bauturile energizante

de Elena-Alina Constantinescu 12 Ian 2017

Asociatia Pro Consumatori (APC) doreste sa promoveze un stil de viata sanatos si sa atraga atentia tinerilor cu privire la existenta pe piata a unor bauturi energizante, care au un continut ridicat de zahar si conservanti artificiali. [detalii]

Ce alimente trebuie sa consumam in zilele geroase

Ce alimente trebuie sa consumam in zilele geroase

de Elena-Alina Constantinescu 11 Ian 2017

Dieta sanatoasa si echilibrata are un rol deosebit de important in mentinerea sanatatii, mai ales acum, in aceasta perioada, in care gerul, vantul si zapada au pus stapanire pe tara noastra. [detalii]

Risipa de mancare, accentuata in perioada sarbatorilor

Risipa de mancare, accentuata in perioada sarbatorilor

de Elena-Alina Constantinescu 22 Dec 2016

Risipa de alimente la consumatori creste in perioada sarbatorilor pe seama traditiei de a avea pe masa alimente diverse si in cantitati mai mari decat de obicei. Totusi, acest obicei neprietenos cu mediul poate fi corectat prin informare si constientizare asupra problemei risipei alimentare si, mai ales, printr-un consum rational si responsabil. [detalii]

Topul celor mai bune alimente antistres

Topul celor mai bune alimente antistres

de Elena-Alina Constantinescu 27 Dec 2016

Alimentatia are un rol esential in lupta impotriva stresului. Fructele, legumele, pestele, nucile si semintele sunt eficiente in lupta impotriva stresului, datorita continutului bogat de vitamine si minerale, care ajuta la mentinerea echilibrului general al organismului. Include in dieta zilnica aceste alimente pentru a avea o dispozitie mai buna. [detalii]

6 idei pentru un mic dejun sanatos

6 idei pentru un mic dejun sanatos

de Elena-Alina Constantinescu 14 Dec 2016

La micul dejun trebuie sa consumam fructe si legume deoarece au un continut crescut de fibre si produc rapid o senzatie de satietate. Mai mult, foarte importante sunt si lactatele si cerealele integrale, ele regland colesterolul si tensiunea arteriala. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.