Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Ce ulei alegem?

de AlegeSanatos.ro 05 Iun 2013

Tags: ulei de rapita ulei de in ulei de canepa ulei de soia ulei de palmier


Ce ulei alegem?

Fie ca il folosim la salate ori la prajirea alimentelor, uleiul este un ingredient indispensabil in bucatarie. Pentru prajit, trebuie sa tinem cont de rezistenta uleiului la incalzire. Daca aceasta este scazuta, uleiul poate deveni nociv.


Nutritionistii spun ca este foarte important ca atunci cand gatim sa luam in considerare ce tip de ulei se potriveste cu tratamentul termic aplicat. Daca prajim alimentele intr-un ulei care nu are rezistenta la incalzire, riscul sa ne imbolnavim este mare. Proprietatile benefice ale unui ulei cu punct de ardere scazut se distrug prin prajire si devin toxice pentru organism.

Spre, exemplu, prin ardere, unele componente ale uleiurilor se transforma in compusi chimici care pot declansa anumite tipuri de cancer. De regula, cele mai indicate uleiuri folosite pentru prajirea carnii ori a legumelor sunt cele cu temperatura de incalzire de peste 180-200 de grade Celsius.
 
Nu de doua ori in acelasi ulei

Chiar daca are un punct de incalzire inalt si, atunci sunt de buna calitaet, adica sunt presate la rece si nerafinate, sunt diferite din punct de vedere micronutritional. Uleiul nerafinat de floarea soarelui abunda in acizi grasi polinesaturati si in vitamina E, iar cel nerafinat de palmier rosu are un continut sporit de acizi grasi saturati si carotenoizi.

La variantele disponibile pe piata, mai ieftine si rafinate, lucrurile stau diferit. Prin rafinare se elimina cam toate particulele colorante, odorizante sau care dau gust caracteristic, adica aproape toti compusii fitonutritionali activi in mentinerea sanatatii, ramand doar acizii grasi. De asemenea, dupa compozitia in acizi grasi, uleiul rafinat de floarea soarelui poate fi folosit la gatit daca temperaturile nu depasesc 150-170 de grade Celsius. Pe de alta parte, uleiul rafinat de palmier este mai putin daunator, deci de ales in conditiile gatitului la temperaturi mai mari de 180 de grade C.

Cum sa folosim uleiurile?

Uleiul de floarea-soarelui este recomandat la prajirea alimentelor, cu moderatie insa, deoarece punctul sau de ardere ajunge pana la aproximativ 230 de grade C.
 
Uleiul de proumb are, de asemenea, rezistenta scazuta la prajire si este recomandat in salate. In exces, uleiul de proumb are efect proinflamator.

Uleiul de masline rafinat are punctul de fumigatie mai ridicat, respectiv de aproximativ 190 de grade C, si reprezinta o alegere mai sanatoasa pentru a praji alimentele. Pentru salate se recomanda uleiul de masline extravirgin.

Uleiul de palmier are un punct inalt de fumigatie, aproximativ 230 grade C. Si este recomandat la prajitul alimentelor. Cu moderatie insa, deoarece contine 899 de calorii la 100 ml.
 
Uleiul de soia este si el recomandat mai mult la salate, pentru ca are un punct de incalzire mediu. Nu este indicat sa fie folosit la prajit.
 
Uleiul de canepa atat de laudat de promotorii dietelor vegetariene, nu are rezistenta la prajire, el find indicat la prepararea salatelor. Are proprietati antiinflamatoare.

Uleiul de in. Ca si uleiul de canepa, cel de in are efect antiinflamator, este bogat in acizi grasi Omega 3 si Omega 6, dar este nerezistent la prajire.

Uleiul de rapita este rezistent la prajire, dar este recomandat pentru savoarea sa la salate.




Spune-ne opinia ta despre
"Ce ulei alegem?"

6 + 10 =

Ce au spus ceilalti utilizatori despre
"Ce ulei alegem?"

Ela @ 10 Iun 2013
"Uleiul de arahide"

Spune-ne opinia ta despre
"Ce ulei alegem?"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Apa minerala si beneficiile sale pentru sanatate

Apa minerala si beneficiile sale pentru sanatate

de Raluca Garbea 15 Aug 2018

Apa minerala este benefica organismului, insa doar in cantitati limitate. [detalii]

Ceaiul de urzica si benefiile sale pentru sanatate

Ceaiul de urzica si benefiile sale pentru sanatate

de Raluca Garbea 10 Aug 2018

Ceaiul de urzica trateaza problemele urinare, calmeaza alergiile, reduce tensiunea arteriala si imbunatateste sanatatea pielii. [detalii]

Top 10 alimente pentru un mic dejun sanatos

Top 10 alimente pentru un mic dejun sanatos

de Raluca Garbea 08 Aug 2018

Pentru a te bucura de o zi plina de energie, este foarte important sa nu sari peste micul dejun. [detalii]

Cu ce poti inlocui oregano

Cu ce poti inlocui oregano

de Raluca Garbea 07 Aug 2018

Oregano este o planta pe care multe persoane o considera doar un condiment pentru imbunatatirea aromei mancarii lor, dar, in realitate, aceasta are numeroase beneficii pentru sanatate, precum: capacitatea de a proteja sistemul imunitar, de a preveni aparitia bolilor cronice, de a imbunatati digestia, de a detoxifia organismul, de a intari oasele, de a imbunatati sanatatea inimii, de a stimula nivelul de energie si asa mai departe. [detalii]

5 smoothie-uri care te vor ajuta sa slabesti

5 smoothie-uri care te vor ajuta sa slabesti

de Raluca Garbea 04 Aug 2018

Este foarte simplu sa obtii un smoothie sanatos, delicios si hranitor, din fructe, proteine si grasimi sanatoase! [detalii]

Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania

Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania

Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania
Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"

Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016