Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Ce ulei alegem?

de AlegeSanatos.ro 05 Iun 2013

Tags: ulei de rapita ulei de in ulei de canepa ulei de soia ulei de palmier


Ce ulei alegem?

Fie ca il folosim la salate ori la prajirea alimentelor, uleiul este un ingredient indispensabil in bucatarie. Pentru prajit, trebuie sa tinem cont de rezistenta uleiului la incalzire. Daca aceasta este scazuta, uleiul poate deveni nociv.


Nutritionistii spun ca este foarte important ca atunci cand gatim sa luam in considerare ce tip de ulei se potriveste cu tratamentul termic aplicat. Daca prajim alimentele intr-un ulei care nu are rezistenta la incalzire, riscul sa ne imbolnavim este mare. Proprietatile benefice ale unui ulei cu punct de ardere scazut se distrug prin prajire si devin toxice pentru organism.

Spre, exemplu, prin ardere, unele componente ale uleiurilor se transforma in compusi chimici care pot declansa anumite tipuri de cancer. De regula, cele mai indicate uleiuri folosite pentru prajirea carnii ori a legumelor sunt cele cu temperatura de incalzire de peste 180-200 de grade Celsius.
 
Nu de doua ori in acelasi ulei

Chiar daca are un punct de incalzire inalt si, atunci sunt de buna calitaet, adica sunt presate la rece si nerafinate, sunt diferite din punct de vedere micronutritional. Uleiul nerafinat de floarea soarelui abunda in acizi grasi polinesaturati si in vitamina E, iar cel nerafinat de palmier rosu are un continut sporit de acizi grasi saturati si carotenoizi.

La variantele disponibile pe piata, mai ieftine si rafinate, lucrurile stau diferit. Prin rafinare se elimina cam toate particulele colorante, odorizante sau care dau gust caracteristic, adica aproape toti compusii fitonutritionali activi in mentinerea sanatatii, ramand doar acizii grasi. De asemenea, dupa compozitia in acizi grasi, uleiul rafinat de floarea soarelui poate fi folosit la gatit daca temperaturile nu depasesc 150-170 de grade Celsius. Pe de alta parte, uleiul rafinat de palmier este mai putin daunator, deci de ales in conditiile gatitului la temperaturi mai mari de 180 de grade C.

Cum sa folosim uleiurile?

Uleiul de floarea-soarelui este recomandat la prajirea alimentelor, cu moderatie insa, deoarece punctul sau de ardere ajunge pana la aproximativ 230 de grade C.
 
Uleiul de proumb are, de asemenea, rezistenta scazuta la prajire si este recomandat in salate. In exces, uleiul de proumb are efect proinflamator.

Uleiul de masline rafinat are punctul de fumigatie mai ridicat, respectiv de aproximativ 190 de grade C, si reprezinta o alegere mai sanatoasa pentru a praji alimentele. Pentru salate se recomanda uleiul de masline extravirgin.

Uleiul de palmier are un punct inalt de fumigatie, aproximativ 230 grade C. Si este recomandat la prajitul alimentelor. Cu moderatie insa, deoarece contine 899 de calorii la 100 ml.
 
Uleiul de soia este si el recomandat mai mult la salate, pentru ca are un punct de incalzire mediu. Nu este indicat sa fie folosit la prajit.
 
Uleiul de canepa atat de laudat de promotorii dietelor vegetariene, nu are rezistenta la prajire, el find indicat la prepararea salatelor. Are proprietati antiinflamatoare.

Uleiul de in. Ca si uleiul de canepa, cel de in are efect antiinflamator, este bogat in acizi grasi Omega 3 si Omega 6, dar este nerezistent la prajire.

Uleiul de rapita este rezistent la prajire, dar este recomandat pentru savoarea sa la salate.




Spune-ne opinia ta despre
"Ce ulei alegem?"

7 + 6 =

Ce au spus ceilalti utilizatori despre
"Ce ulei alegem?"

Ela @ 10 Iun 2013
"Uleiul de arahide"

Spune-ne opinia ta despre
"Ce ulei alegem?"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Sunt ciupercile legume?

Sunt ciupercile legume?

de Raluca Garbea 16 Feb 2018

Multe persoane, cand sunt intrebate daca ciupercile sunt legume, nu stiu sa dea un raspuns pe loc, potrivit organicfacts.net. [detalii]

Kiwi. Beneficii pentru sanatate

Kiwi. Beneficii pentru sanatate

de Raluca Garbea 15 Feb 2018

Originar din China, kiwi reprezinta o sursa bogata de vitamine C, E, B2, B3, provitamina A, enzime, acizi organici, fibre, saruri minerale de cupru, potasiu, magneziu, calciu, fosfor, fier, seleniu, zinc, luteina, fiind astfel o adevarata sursa de sanatate! [detalii]

Ce sa consumi atunci cand ai gripa

Ce sa consumi atunci cand ai gripa

de Raluca Garbea 14 Feb 2018

Ce sa consumi atunci cand nu ai pofta de mancare? Atunci cand ai gripa, cel mai bun remediu este odihna, caci nu exista mancare sau bautura care sa faca ca simptomele bolii sa dispara. Totusi, trebuie sa te asiguri ca esti hidratat corespunzator si ca mananci alimente bogate in nutrienti care sa te ajute sa nu te simti si mai rau. [detalii]

Tort de biscuiti. Reteta

Tort de biscuiti. Reteta

de Raluca Garbea 06 Feb 2018

Dulciurile reprezinta placerea "vinovata" a multor persoane insa, din pacate, acestea nu se numara printre aliatii sanatatii. Cu toate acestea, orice persoana merita sa se rasfete, din cand in cand, cu un desert. [detalii]

Sfaturi pentru pastrarea mierii

Sfaturi pentru pastrarea mierii

de Raluca Garbea 05 Feb 2018

Mierea reprezinta un aliment dulce, lichid siropos produs natural de albine, cu numeroase beneficii pentru sanatate, fiind o sursa de energie si un puternic antibiotic natural. [detalii]

Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania

Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania

Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania
Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"

Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit