Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Fructele toamnei, merele, un aliat al sanatatii

de AlegeSanatos.ro 08 Oct 2013

Fructele toamnei, merele, un aliat al sanatatii

In ultimii ani, vedem tot mai multe persoane radicand in slavi proprietatile sanogenetice ale unor fructe exotice. Guava, papaya si rodiile par a fi cu mult superioare pepenilor si piersicilor, kiwi face de rusine macesele, goji detine secretul tineretii vesnice, in detrimentul zmeurii si al coacazelor. Multi dintre romani fac eforturi financiare deosebite pentru ca, din resursele lor limitate, sa isi achizitioneze super-fructe, chiar daca productia interna de mere, pere, gutui, piersici si caise atinge de multe ori niveluri record.

Nu ar fi mai bine ca din pensie bunica sa isi cumpere mere, si nu litchi culese acum luni bune din China?! Poate ca i-ar ajunge banii sa isi ia si cativa struguri, abia dati jos de pe aracii lor, din dealurile nisipoase ale Dobrogei!

Fara a ignora valentele sanogenetice deosebite ale unor fructe exotice, am vrea sa subliniem cateva avantaje ale merelor, fructe traditionale romanesti, disponibile aproape pe durata intregului an.
merele sunt produse locale, deci nu sunt tratate cu substante chimice care sa le mentina proaspete mult timp sau nu sunt iradiate (iradierea fructelor se practica pe scara larga, pentru a evita stricarea lor).

Fibrele si alti nutrienti din mere actioneaza synergic, prevenind bolile de inima si regland nivelul de lipide in sange. De mult timp se stie ca fibrele solubile din mere, pectinele, normalizeaza colesterolemia. Numai ca cercetari recente arata ca pectinele interactioneaza cu fitonutrientii merelor si rezultatul este o actiune cu mult mai ampla decat ar fi de asteptat.

Practic, nu numai pectinele merelor ne apara de boli de inima, ci combinatia acestora cu alte principia nutritive din respectivul fruct. Ca atare, numai fructul in totalitatea lui este cardioprotector, pentru ca ceea ce contine este greu de reprodus in forma unui supliment alimentar.

Actiunea sanogenetica cea mai importanta o au merele intregi, care sunt superioare sucului sau nectarului de mere. Cercetari recente arata ca un mar ca atare satura rapid si durabil, ceea ce nu se intampla dupa sucul de mere. O descoperire si mai interesanta este aceea ca adultii care au consumat un mar de dimensiuni medii cu 15 minute inainte de masa, si-au scazut aportul caloric din timpul mesei cu aproximativ 15 %! Marul, care a adus aproximativ 60 de calorii, a contrabalansat aproximativ 190 de calorii mancate in mod normal cu ocazia pranzului. Deci merele au capacitatea de a ne ajuta sa modulam senzatia de foame ca si pe cea de satietate, reducand apetitul.

O alta actiune importanta a merelor este cea exercitata pe bacteriile din tractul intestinal. La animalele de experienta, consumul de mere modifica in special nivelurile de Clostridii si Bacteroides din intestinal gros. Aceste modificari duc si la schimbari ale metabolismului intestinal, ceea ce este benefic pentru gazda. De exemplu, modificarea profilului bacterian intestinal duce la o oferta mai mare de nutrient pentru celulele peretului intestinal (sub forma de acid butyric), marind rezistenta mucoasei intestinale la agresiuni de tot felul, inclusiv la posibila actiune a unor agenti ce promoveaza aparitia unor cancere.

Merele au fitonutrienti care ajuta la reglarea glicemiei. Polifenolii din mere previn hiperglicemia prin diverse mecanisme. Flavonoizii, printre care quercitina, inhiba enzimele digestive care digera carbohidratii, astfel incat acestia raman nedigerati si nu maresc glicemia.In plus, aceiasi polifenoli scad absorbtia digestiva a glucozei, stimuleaza secretia de insulina de catre pancreas si cresc preluarea glucozei din sange de catre cellule, toate aceste procese contribuind la mentinerea glicemiei in limite normale.

Deci vechea zicala “Un mar pe zi tine departe medicul” este cat se poate de fundamentata, iar merele sunt la fel de bune pentru sanatate ca si fructe “miraculoase” pe care nu si le permite orice roman.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Fructele toamnei, merele, un aliat al sanatatii"

10 + 9 =

Spune-ne opinia ta despre
"Fructele toamnei, merele, un aliat al sanatatii"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Ce contine salata de icre din comert. Sfatul specialistului

Ce contine salata de icre din comert. Sfatul specialistului

de Elena-Alina Constantinescu 27 Feb 2017

Prin campania "Sa invatam sa intelegem eticheta!", expertii Asociatiei Pro Consumatori (APC) isi propun sa-i invete pe consumatori sa inteleaga eticheta produselor astfel incat acestia sa faca achizitii in cunostinta de cauza. [detalii]

Spirulina: efecte benefice asupra organismului

Spirulina: efecte benefice asupra organismului

de Elena-Alina Constantinescu 21 Feb 2017

Tonifianta si plina de antioxidanti, spirulina este suplimenteul alimentar ideal pentru revitalizarea si fortificarea organismului. Usor digerata si absorbita in organism, are rol detoxifiant si antioxidant, de intensificare a proceselor metabolice. [detalii]

Condimentul care previne cancerul, protejeaza inima si imbunateste digestia

Condimentul care previne cancerul, protejeaza inima si imbunateste digestia

de Elena-Alina Constantinescu 20 Feb 2017

Sofranul, cunoscut si sub denumirea de "arurul rosu", este foarte apreciat pentru aromele delicioase pe care le confera bucatelor (de la exoticele risotto-uri si pana la cele mai sofisticate deserturi). Este cel mai scump condiment, pretul sau de vanzare pe pietele europene variind intre 8.000 si 13.000 euro/kilogram! [detalii]

Care este diferenta dintre sarea de Himalaya si sarea de masa

Care este diferenta dintre sarea de Himalaya si sarea de masa

de Elena-Alina Constantinescu 17 Feb 2017

Sarea este alimentul pe care il folosim in alimentatie zi de zi. Sarea de Himalaya are multiple beneficii si poate fi o alternativa la sarea rafinata din comert. Descopera mai jos ce beneficii aduce organismului! [detalii]

Greselile de nutritie si consecintele lor in randul elevilor

Greselile de nutritie si consecintele lor in randul elevilor

de Elena-Alina Constantinescu 16 Feb 2017

Asociatia ABC-ul Nutritiei face publice datele unui studiu propriu privind nivelul de cunostinte si starea de nutritie si sport a elevilor bucuresteni cu varste cuprinse intre 10-14 ani. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 4.67 din 5 (3 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.