Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate

de AlegeSanatos.ro 27 Nov 2013

Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate

Viata, cu toate formele ei de manifestare, presupune un consum continuu de energie. Aceasta energie este indispensabila desfasurarii diferitelor functii ale organismului, sinteza de substante pentru crestere si repararea uzurii, contractiile voluntare si involuntare ale musculaturii striate si netede, secretia, excretia, asigurarea unei temperaturi constante, mentinerea diferentelor de nivel in repartitia ionilor si sarcinilor electrice, etc.

Sunt multe procese tacute, de care nu suntem constienti, dar care continua mereu, chiar si atunci cand dormim.

Furnizorii de energie sunt substantele nutritive zise calorigene: glucidele, lipidele si protidele. Prin ardere in organism, un gram de glucide sau proteine genereaza 4.1 calorii iar un gram de lipide 9.3 calorii.

Chiar si in conditiile repausului absolut, organismul consuma energie pentru reactiile metabolice care continua sa se desfasoare. Aceasta cheltuiala minima de energie reprezinta metabolismul bazal. La adultul normal, metabolismul bazal este de circa o calorie pentru un kilogram de greutate corporala si ora. Deci, o persoana de 70 kg, in conditii bazale, consuma aproximativ 1680 kilocalorii in 24 ore.
In a doua jumatate a sarcinii, metabolismul creste cu 20-25% fata de perioada de negraviditate, iar in lactatie cu 10-20%.

Graviditatea este o stare fiziologica ce solicita intens organismul femeii si din punct de vedere energetic. O sarcina dusa la termen determina o cheltuiala din partea mamei de 80.000 kilocalorii. Din cele 80.000 kilocalorii aproximativ 36.000 kilocalorii sunt stocate sub forma a 4kg de grasime.

Ratia calorica de baza este variabila in functie de varsta, statura, greutate si mai ales de activitatea profesionala si familiala. Cresterea metabolismului bazal in sarcina este motivata de sintezele proteice si lipidice materno-fetale (75%) si datorita efortului cardio-respirator matern (25%).

Comitetul pentru studiul nevoilor energetice ale populatiei din cadrul Organizatiei Natiunilor Unite propune majorarea ratiei cu 450 kcal in perioada sarcinii.

Trebuie luat in considerare faptul ca de multe ori gravida isi reduce mult activitatea profesionala, menajera, sportiva sau distractiva si duce o viata sedentara, ceea ce face ca necesarul ei de energie sa nu creasca mult fata de perioada dinaintea graviditatii. De aceea necesarul caloric al femeii gravide trebuie stabilit de la caz la caz.

S-a incetatenit in medicina moderna aforismul potrivit caruia „femeia gravida nu trebuie sa manance pentru doi”. Tinand cont de acestea si de faptul ca gravida isi reduce efortul pe perioada graviditatii, s-a propus suplimentarea ratiei calorice pe perioada sarcinii astfel:
    Trimestrul I  : 150 kcal/zi
    Trimestrul II : 250 kcal/zi
    Trimestrul III: 400 kcal/zi

Deci ratia calorica si situeaza in jur de 2000 kcal/zi in cursul primului trimestru, in jur de 2100 kcal/zi in timpul celui de-al doilea trimestru si de 2250 kcal/zi in timpul celui de-al treilea trimestru.

In stabilirea ratiei calorice se ia drept criteriu de orientare masurarea greutatii corporale, care trebuie sa se incadreze in limite fiziologice.
Se considera ca senzatia de foame care se accentueaza in mod normal in timpul celui de-al doilea trimestru de gestatie este suficienta pentru a ajusta ratia zilnica.

Aportul alimentar rational contine tot ce este necesar pentru dezvoltarea fatului, secretia lactata si pentru intretinerea potentialului biologic al mamei. Asigurarea ratiei energetice nu este suficienta: trebuie luat in consideratie necesarul de proteine, vitamine, elemente minerale. Cum de multe ori alimentatia moderna nu este corespunzatoare, se pot recomanda suplimente mineralo-vitaminice, care sa aduca mamicilor toti nutrientii necesari.


Dr. Alin Popescu
www.dralinpopescu.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate"

3 + 2 =

Spune-ne opinia ta despre
"Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Dieta anti-cancer: ce alimente lupta impotriva bolii

Dieta anti-cancer: ce alimente lupta impotriva bolii

de Elena-Alina Constantinescu 20 Iun 2017

Una dintre cele mai nemiloase boli ale acestui secol este cancerul. Mergand pe principiul conform caruia e mai usor sa previi decat sa tratezi, atentia a fost indreptata de-a lungul timpului spre metodele alternative de tratament. Prin urmare, o arma in preventia bolii o constituie alimentatia sanatoasa si echilibrata. [detalii]

9 motive pentru care este bine sa consumi coacaze

9 motive pentru care este bine sa consumi coacaze

de Elena-Alina Constantinescu 19 Iun 2017

Beneficiile pentru sanatate ale coacazelor negre includ folosirea acestora in tratarea bolilor cardiovasculare datorita prezentei vitaminei C si prevenirea bolilor digestive prin continutul de antocianine. Mai mult, deoarece sunt sarace in calorii, coacazele sunt recomandate si in curele de slabire. Iata si alte beneficii pentru sanatate ale acestor mici fructe de padure. [detalii]

Legumele care distrug grasimea de pe burta in doar o saptamana

Legumele care distrug grasimea de pe burta in doar o saptamana

de Viorica Ghinea 16 Iun 2017

Grasimea de pe burta se incapataneaza sa dispara? Probabil ca visul de a arata divin in costumul tau de baie pare acum undeva departe, dar avem o veste buna pentru tine. Exista cateva legume care devin aliatii tai de incredere in razboiul contra kilogramelor nedorite. Iata care sunt acestea si cum le poti include in alimentatia ta! [detalii]

Trei retete de smoothie care te ajuta sa slabesti fara efort

Trei retete de smoothie care te ajuta sa slabesti fara efort

de Viorica Ghinea 14 Iun 2017

Ti se pare ca pierzi lupta impotriva kilogramelor nedorite? Introdu in alimentatia ta aceste retete de smoothie pentru slabit. Sunt delicioase, racoritoare si energizante, asa ca procesul de eliminare a kilogramelor nedorite nu va fi deloc unul obositor. [detalii]

Ce pot face caisele pentru sanatatea ta

Ce pot face caisele pentru sanatatea ta

de Elena-Alina Constantinescu 13 Iun 2017

Caisele sunt o gustare sanatoasa si racoritoare in zilele de vara. Insa, pe langa aroma lor delicoasa, caisele au multe de oferit. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.