Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate

de AlegeSanatos.ro 27 Nov 2013

Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate

Viata, cu toate formele ei de manifestare, presupune un consum continuu de energie. Aceasta energie este indispensabila desfasurarii diferitelor functii ale organismului, sinteza de substante pentru crestere si repararea uzurii, contractiile voluntare si involuntare ale musculaturii striate si netede, secretia, excretia, asigurarea unei temperaturi constante, mentinerea diferentelor de nivel in repartitia ionilor si sarcinilor electrice, etc.

Sunt multe procese tacute, de care nu suntem constienti, dar care continua mereu, chiar si atunci cand dormim.

Furnizorii de energie sunt substantele nutritive zise calorigene: glucidele, lipidele si protidele. Prin ardere in organism, un gram de glucide sau proteine genereaza 4.1 calorii iar un gram de lipide 9.3 calorii.

Chiar si in conditiile repausului absolut, organismul consuma energie pentru reactiile metabolice care continua sa se desfasoare. Aceasta cheltuiala minima de energie reprezinta metabolismul bazal. La adultul normal, metabolismul bazal este de circa o calorie pentru un kilogram de greutate corporala si ora. Deci, o persoana de 70 kg, in conditii bazale, consuma aproximativ 1680 kilocalorii in 24 ore.
In a doua jumatate a sarcinii, metabolismul creste cu 20-25% fata de perioada de negraviditate, iar in lactatie cu 10-20%.

Graviditatea este o stare fiziologica ce solicita intens organismul femeii si din punct de vedere energetic. O sarcina dusa la termen determina o cheltuiala din partea mamei de 80.000 kilocalorii. Din cele 80.000 kilocalorii aproximativ 36.000 kilocalorii sunt stocate sub forma a 4kg de grasime.

Ratia calorica de baza este variabila in functie de varsta, statura, greutate si mai ales de activitatea profesionala si familiala. Cresterea metabolismului bazal in sarcina este motivata de sintezele proteice si lipidice materno-fetale (75%) si datorita efortului cardio-respirator matern (25%).

Comitetul pentru studiul nevoilor energetice ale populatiei din cadrul Organizatiei Natiunilor Unite propune majorarea ratiei cu 450 kcal in perioada sarcinii.

Trebuie luat in considerare faptul ca de multe ori gravida isi reduce mult activitatea profesionala, menajera, sportiva sau distractiva si duce o viata sedentara, ceea ce face ca necesarul ei de energie sa nu creasca mult fata de perioada dinaintea graviditatii. De aceea necesarul caloric al femeii gravide trebuie stabilit de la caz la caz.

S-a incetatenit in medicina moderna aforismul potrivit caruia „femeia gravida nu trebuie sa manance pentru doi”. Tinand cont de acestea si de faptul ca gravida isi reduce efortul pe perioada graviditatii, s-a propus suplimentarea ratiei calorice pe perioada sarcinii astfel:
    Trimestrul I  : 150 kcal/zi
    Trimestrul II : 250 kcal/zi
    Trimestrul III: 400 kcal/zi

Deci ratia calorica si situeaza in jur de 2000 kcal/zi in cursul primului trimestru, in jur de 2100 kcal/zi in timpul celui de-al doilea trimestru si de 2250 kcal/zi in timpul celui de-al treilea trimestru.

In stabilirea ratiei calorice se ia drept criteriu de orientare masurarea greutatii corporale, care trebuie sa se incadreze in limite fiziologice.
Se considera ca senzatia de foame care se accentueaza in mod normal in timpul celui de-al doilea trimestru de gestatie este suficienta pentru a ajusta ratia zilnica.

Aportul alimentar rational contine tot ce este necesar pentru dezvoltarea fatului, secretia lactata si pentru intretinerea potentialului biologic al mamei. Asigurarea ratiei energetice nu este suficienta: trebuie luat in consideratie necesarul de proteine, vitamine, elemente minerale. Cum de multe ori alimentatia moderna nu este corespunzatoare, se pot recomanda suplimente mineralo-vitaminice, care sa aduca mamicilor toti nutrientii necesari.


Dr. Alin Popescu
www.dralinpopescu.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate"

5 + 6 =

Spune-ne opinia ta despre
"Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Spirulina: efecte benefice asupra organismului

Spirulina: efecte benefice asupra organismului

de Elena-Alina Constantinescu 21 Feb 2017

Tonifianta si plina de antioxidanti, spirulina este suplimenteul alimentar ideal pentru revitalizarea si fortificarea organismului. Usor digerata si absorbita in organism, are rol detoxifiant si antioxidant, de intensificare a proceselor metabolice. [detalii]

Condimentul care previne cancerul, protejeaza inima si imbunateste digestia

Condimentul care previne cancerul, protejeaza inima si imbunateste digestia

de Elena-Alina Constantinescu 20 Feb 2017

Sofranul, cunoscut si sub denumirea de "arurul rosu", este foarte apreciat pentru aromele delicioase pe care le confera bucatelor (de la exoticele risotto-uri si pana la cele mai sofisticate deserturi). Este cel mai scump condiment, pretul sau de vanzare pe pietele europene variind intre 8.000 si 13.000 euro/kilogram! [detalii]

Care este diferenta dintre sarea de Himalaya si sarea de masa

Care este diferenta dintre sarea de Himalaya si sarea de masa

de Elena-Alina Constantinescu 17 Feb 2017

Sarea este alimentul pe care il folosim in alimentatie zi de zi. Sarea de Himalaya are multiple beneficii si poate fi o alternativa la sarea rafinata din comert. Descopera mai jos ce beneficii aduce organismului! [detalii]

Greselile de nutritie si consecintele lor in randul elevilor

Greselile de nutritie si consecintele lor in randul elevilor

de Elena-Alina Constantinescu 16 Feb 2017

Asociatia ABC-ul Nutritiei face publice datele unui studiu propriu privind nivelul de cunostinte si starea de nutritie si sport a elevilor bucuresteni cu varste cuprinse intre 10-14 ani. [detalii]

De ce nu este bine sa cumparam din comert bulion si pasta de tomate

De ce nu este bine sa cumparam din comert bulion si pasta de tomate

de Elena-Alina Constantinescu 14 Feb 2017

Prin Campania Nationala de Informare si Educare: ”Sa invatam sa intelegem eticheta!” Asociatia Pro Consumatori (APC) doreste sa promoveze un stil de viata sanatos si sa atraga atentia consumatorilor asupra ingredientelor nocive care se ascund in unele produse comercializate pe piata. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.