Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate

de AlegeSanatos.ro 27 Nov 2013

Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate

Viata, cu toate formele ei de manifestare, presupune un consum continuu de energie. Aceasta energie este indispensabila desfasurarii diferitelor functii ale organismului, sinteza de substante pentru crestere si repararea uzurii, contractiile voluntare si involuntare ale musculaturii striate si netede, secretia, excretia, asigurarea unei temperaturi constante, mentinerea diferentelor de nivel in repartitia ionilor si sarcinilor electrice, etc.

Sunt multe procese tacute, de care nu suntem constienti, dar care continua mereu, chiar si atunci cand dormim.

Furnizorii de energie sunt substantele nutritive zise calorigene: glucidele, lipidele si protidele. Prin ardere in organism, un gram de glucide sau proteine genereaza 4.1 calorii iar un gram de lipide 9.3 calorii.

Chiar si in conditiile repausului absolut, organismul consuma energie pentru reactiile metabolice care continua sa se desfasoare. Aceasta cheltuiala minima de energie reprezinta metabolismul bazal. La adultul normal, metabolismul bazal este de circa o calorie pentru un kilogram de greutate corporala si ora. Deci, o persoana de 70 kg, in conditii bazale, consuma aproximativ 1680 kilocalorii in 24 ore.
In a doua jumatate a sarcinii, metabolismul creste cu 20-25% fata de perioada de negraviditate, iar in lactatie cu 10-20%.

Graviditatea este o stare fiziologica ce solicita intens organismul femeii si din punct de vedere energetic. O sarcina dusa la termen determina o cheltuiala din partea mamei de 80.000 kilocalorii. Din cele 80.000 kilocalorii aproximativ 36.000 kilocalorii sunt stocate sub forma a 4kg de grasime.

Ratia calorica de baza este variabila in functie de varsta, statura, greutate si mai ales de activitatea profesionala si familiala. Cresterea metabolismului bazal in sarcina este motivata de sintezele proteice si lipidice materno-fetale (75%) si datorita efortului cardio-respirator matern (25%).

Comitetul pentru studiul nevoilor energetice ale populatiei din cadrul Organizatiei Natiunilor Unite propune majorarea ratiei cu 450 kcal in perioada sarcinii.

Trebuie luat in considerare faptul ca de multe ori gravida isi reduce mult activitatea profesionala, menajera, sportiva sau distractiva si duce o viata sedentara, ceea ce face ca necesarul ei de energie sa nu creasca mult fata de perioada dinaintea graviditatii. De aceea necesarul caloric al femeii gravide trebuie stabilit de la caz la caz.

S-a incetatenit in medicina moderna aforismul potrivit caruia „femeia gravida nu trebuie sa manance pentru doi”. Tinand cont de acestea si de faptul ca gravida isi reduce efortul pe perioada graviditatii, s-a propus suplimentarea ratiei calorice pe perioada sarcinii astfel:
    Trimestrul I  : 150 kcal/zi
    Trimestrul II : 250 kcal/zi
    Trimestrul III: 400 kcal/zi

Deci ratia calorica si situeaza in jur de 2000 kcal/zi in cursul primului trimestru, in jur de 2100 kcal/zi in timpul celui de-al doilea trimestru si de 2250 kcal/zi in timpul celui de-al treilea trimestru.

In stabilirea ratiei calorice se ia drept criteriu de orientare masurarea greutatii corporale, care trebuie sa se incadreze in limite fiziologice.
Se considera ca senzatia de foame care se accentueaza in mod normal in timpul celui de-al doilea trimestru de gestatie este suficienta pentru a ajusta ratia zilnica.

Aportul alimentar rational contine tot ce este necesar pentru dezvoltarea fatului, secretia lactata si pentru intretinerea potentialului biologic al mamei. Asigurarea ratiei energetice nu este suficienta: trebuie luat in consideratie necesarul de proteine, vitamine, elemente minerale. Cum de multe ori alimentatia moderna nu este corespunzatoare, se pot recomanda suplimente mineralo-vitaminice, care sa aduca mamicilor toti nutrientii necesari.


Dr. Alin Popescu
www.dralinpopescu.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate"

6 + 2 =

Spune-ne opinia ta despre
"Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Alimente pe care nu ar trebui sa le mananci niciodata

Alimente pe care nu ar trebui sa le mananci niciodata

de Viorica Ghinea 25 Iul 2017

Cu siguranta stii deja ca alimentele de tip junk food ar trebui consumate cu moderatie, insa exista unele de care nutritionistii spun ca nu ar trebui sa faca deloc parte din meniul nostru zilnic. Iata care sunt si de ce trebuie sa te feresti de acestea de acum incolo! [detalii]

Un nou pas in directia alimentelor mai putin cancerigene

Un nou pas in directia alimentelor mai putin cancerigene

de Elena-Alina Constantinescu 25 Iul 2017

Acrilamida este o substanta potential toxica, ce se formeaza in alimentele bogate in amidon in timpul procesarii la temperaturi inalte, cum ar fi prajirea, coacerea si frigerea. Prezenta acrilamidei in produsele alimentare a fost depistata initial in 2002, mai ales in cele pe baza de cartofi sau de cereale, in cafea si in inlocuitorii de cafea, in timpul proceselor de preparare la temperatura ridicata. [detalii]

Opt alimente care nu baloneaza

Opt alimente care nu baloneaza

de Viorica Ghinea 24 Iul 2017

Senzatia de balonare este la ordinea zilei? Atunci citeste care sunt alimentele care nu baloneaza si cum te ajuta acestea sa te bucuri de un abdomen plat si ferm. Uite cum le poti include in dieta ta pentru a te bucura de toate beneficiile pe care acestea le ofera sanatatii! [detalii]

De ce sa NU iei diuretice pentru a elimina apa in exces din organism

De ce sa NU iei diuretice pentru a elimina apa in exces din organism

de Elena-Alina Constantinescu 14 Iul 2017

Toate femeile isi doresc sa arate perfect in costumul de baie, fara sa se simta rusinate pentru kilogramale in plus si celulita inestetica si vergeturi. Daca vrei sa slabesti sanatos si sa ai o piele ferma, pe timpul verii hidratarea si consumul de fructe si legume proaspete sunt foarte importante. [detalii]

De ce sa nu ii mai dai niciodata copilului tau crenvursti

De ce sa nu ii mai dai niciodata copilului tau crenvursti

de Elena-Alina Constantinescu 12 Iul 2017

In Romania, unul din doi copii are probleme cu greutatea, fiind supraponderal sau obez, iar principala cauza este alimentatia nesanatoasa. In acest sens, Asociatia Pro Consumatori a realizat un studiu cu privire la sortimentele de crenvursti pentru copii comercializate pe piata din Romania. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.