Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate

de AlegeSanatos.ro 27 Nov 2013

Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate

Viata, cu toate formele ei de manifestare, presupune un consum continuu de energie. Aceasta energie este indispensabila desfasurarii diferitelor functii ale organismului, sinteza de substante pentru crestere si repararea uzurii, contractiile voluntare si involuntare ale musculaturii striate si netede, secretia, excretia, asigurarea unei temperaturi constante, mentinerea diferentelor de nivel in repartitia ionilor si sarcinilor electrice, etc.

Sunt multe procese tacute, de care nu suntem constienti, dar care continua mereu, chiar si atunci cand dormim.

Furnizorii de energie sunt substantele nutritive zise calorigene: glucidele, lipidele si protidele. Prin ardere in organism, un gram de glucide sau proteine genereaza 4.1 calorii iar un gram de lipide 9.3 calorii.

Chiar si in conditiile repausului absolut, organismul consuma energie pentru reactiile metabolice care continua sa se desfasoare. Aceasta cheltuiala minima de energie reprezinta metabolismul bazal. La adultul normal, metabolismul bazal este de circa o calorie pentru un kilogram de greutate corporala si ora. Deci, o persoana de 70 kg, in conditii bazale, consuma aproximativ 1680 kilocalorii in 24 ore.
In a doua jumatate a sarcinii, metabolismul creste cu 20-25% fata de perioada de negraviditate, iar in lactatie cu 10-20%.

Graviditatea este o stare fiziologica ce solicita intens organismul femeii si din punct de vedere energetic. O sarcina dusa la termen determina o cheltuiala din partea mamei de 80.000 kilocalorii. Din cele 80.000 kilocalorii aproximativ 36.000 kilocalorii sunt stocate sub forma a 4kg de grasime.

Ratia calorica de baza este variabila in functie de varsta, statura, greutate si mai ales de activitatea profesionala si familiala. Cresterea metabolismului bazal in sarcina este motivata de sintezele proteice si lipidice materno-fetale (75%) si datorita efortului cardio-respirator matern (25%).

Comitetul pentru studiul nevoilor energetice ale populatiei din cadrul Organizatiei Natiunilor Unite propune majorarea ratiei cu 450 kcal in perioada sarcinii.

Trebuie luat in considerare faptul ca de multe ori gravida isi reduce mult activitatea profesionala, menajera, sportiva sau distractiva si duce o viata sedentara, ceea ce face ca necesarul ei de energie sa nu creasca mult fata de perioada dinaintea graviditatii. De aceea necesarul caloric al femeii gravide trebuie stabilit de la caz la caz.

S-a incetatenit in medicina moderna aforismul potrivit caruia „femeia gravida nu trebuie sa manance pentru doi”. Tinand cont de acestea si de faptul ca gravida isi reduce efortul pe perioada graviditatii, s-a propus suplimentarea ratiei calorice pe perioada sarcinii astfel:
    Trimestrul I  : 150 kcal/zi
    Trimestrul II : 250 kcal/zi
    Trimestrul III: 400 kcal/zi

Deci ratia calorica si situeaza in jur de 2000 kcal/zi in cursul primului trimestru, in jur de 2100 kcal/zi in timpul celui de-al doilea trimestru si de 2250 kcal/zi in timpul celui de-al treilea trimestru.

In stabilirea ratiei calorice se ia drept criteriu de orientare masurarea greutatii corporale, care trebuie sa se incadreze in limite fiziologice.
Se considera ca senzatia de foame care se accentueaza in mod normal in timpul celui de-al doilea trimestru de gestatie este suficienta pentru a ajusta ratia zilnica.

Aportul alimentar rational contine tot ce este necesar pentru dezvoltarea fatului, secretia lactata si pentru intretinerea potentialului biologic al mamei. Asigurarea ratiei energetice nu este suficienta: trebuie luat in consideratie necesarul de proteine, vitamine, elemente minerale. Cum de multe ori alimentatia moderna nu este corespunzatoare, se pot recomanda suplimente mineralo-vitaminice, care sa aduca mamicilor toti nutrientii necesari.


Dr. Alin Popescu
www.dralinpopescu.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate"

9 + 5 =

Spune-ne opinia ta despre
"Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Cele 5 beneficii importante ale consumului de banane

Cele 5 beneficii importante ale consumului de banane

de Elena-Alina Constantinescu 17 Nov 2016

Studiile au demonstrat ca aceste fructe sunt foarte eficiente pentru a preveni multe probleme de sanatate. Sunt o gustare sanatoasa in curele de slabire. Consumul de banane scade nevoia de a mai manca gustari pline ce calorii pe parcursul zilei. [detalii]

Postul Craciunului: cum sa tii o dieta vegetariana echilibrata?

Postul Craciunului: cum sa tii o dieta vegetariana echilibrata?

de Elena-Alina Constantinescu 16 Nov 2016

Postul Nasterii Domnului a inceput deja, asadar pana in Ajunul Craciunului este perioada ideala sa iti detoxifiezi organismul. Dieta de post are o serie de beneficii: normalizeaza presiunea sangelui si nivelul colesterolului, curata arterele, ofera energie si vitalitate, imbunateste digestia, stimuleaza memoria si capacitatea de concentrare. [detalii]

Cele mai bune ceaiuri pentru bolnavii de diabet

Cele mai bune ceaiuri pentru bolnavii de diabet

de Elena-Alina Constantinescu 04 Nov 2016

Persoanele care sufera de diabet zaharat au anumite restrictii alimentare. Spre exemplu, nu au voie sa consume zahar, prajituri, inghetata si fructe cu un indice glicemic ridicat. [detalii]

Cum scapam de astenia de toamna? Top 3 alimente pentru o stare de bine

Cum scapam de astenia de toamna? Top 3 alimente pentru o stare de bine

de Elena-Alina Constantinescu 31 Oct 2016

In acest sezon, tonusul general al organismului scade, apar modificari de dispozitie si avem permanent senzatia de oboseala. Asadar, productia de serotonina (hormonul fericirii) scade, iar organismul trece prin mai multe schimbari din cauza reducerii intensitatii luminii. Iata, mai jos, 3 alimente care ne ajuta sa trecem peste starea de astenie: [detalii]

Ce probleme cauzeaza consumul de proteine in exces

Ce probleme cauzeaza consumul de proteine in exces

de Elena-Alina Constantinescu 25 Oct 2016

Pe langa carbohidrati si lipide, proteinele constituie nutrientii esentiali pentru buna functionare a organismului. Asadar, proteinele sunt importante intr-o dieta echilibrata, insa, consumate in exces, pot da metabolismul peste cap. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.