Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate

de AlegeSanatos.ro 27 Nov 2013

Tags: sarcina metabolism dieta sarcina efort cardio-respirator femeia gravida


Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate

Viata, cu toate formele ei de manifestare, presupune un consum continuu de energie. Aceasta energie este indispensabila desfasurarii diferitelor functii ale organismului, sinteza de substante pentru crestere si repararea uzurii, contractiile voluntare si involuntare ale musculaturii striate si netede, secretia, excretia, asigurarea unei temperaturi constante, mentinerea diferentelor de nivel in repartitia ionilor si sarcinilor electrice, etc.

Sunt multe procese tacute, de care nu suntem constienti, dar care continua mereu, chiar si atunci cand dormim.

Furnizorii de energie sunt substantele nutritive zise calorigene: glucidele, lipidele si protidele. Prin ardere in organism, un gram de glucide sau proteine genereaza 4.1 calorii iar un gram de lipide 9.3 calorii.

Chiar si in conditiile repausului absolut, organismul consuma energie pentru reactiile metabolice care continua sa se desfasoare. Aceasta cheltuiala minima de energie reprezinta metabolismul bazal. La adultul normal, metabolismul bazal este de circa o calorie pentru un kilogram de greutate corporala si ora. Deci, o persoana de 70 kg, in conditii bazale, consuma aproximativ 1680 kilocalorii in 24 ore.
In a doua jumatate a sarcinii, metabolismul creste cu 20-25% fata de perioada de negraviditate, iar in lactatie cu 10-20%.

Graviditatea este o stare fiziologica ce solicita intens organismul femeii si din punct de vedere energetic. O sarcina dusa la termen determina o cheltuiala din partea mamei de 80.000 kilocalorii. Din cele 80.000 kilocalorii aproximativ 36.000 kilocalorii sunt stocate sub forma a 4kg de grasime.

Ratia calorica de baza este variabila in functie de varsta, statura, greutate si mai ales de activitatea profesionala si familiala. Cresterea metabolismului bazal in sarcina este motivata de sintezele proteice si lipidice materno-fetale (75%) si datorita efortului cardio-respirator matern (25%).

Comitetul pentru studiul nevoilor energetice ale populatiei din cadrul Organizatiei Natiunilor Unite propune majorarea ratiei cu 450 kcal in perioada sarcinii.

Trebuie luat in considerare faptul ca de multe ori gravida isi reduce mult activitatea profesionala, menajera, sportiva sau distractiva si duce o viata sedentara, ceea ce face ca necesarul ei de energie sa nu creasca mult fata de perioada dinaintea graviditatii. De aceea necesarul caloric al femeii gravide trebuie stabilit de la caz la caz.

S-a incetatenit in medicina moderna aforismul potrivit caruia „femeia gravida nu trebuie sa manance pentru doi”. Tinand cont de acestea si de faptul ca gravida isi reduce efortul pe perioada graviditatii, s-a propus suplimentarea ratiei calorice pe perioada sarcinii astfel:
    Trimestrul I  : 150 kcal/zi
    Trimestrul II : 250 kcal/zi
    Trimestrul III: 400 kcal/zi

Deci ratia calorica si situeaza in jur de 2000 kcal/zi in cursul primului trimestru, in jur de 2100 kcal/zi in timpul celui de-al doilea trimestru si de 2250 kcal/zi in timpul celui de-al treilea trimestru.

In stabilirea ratiei calorice se ia drept criteriu de orientare masurarea greutatii corporale, care trebuie sa se incadreze in limite fiziologice.
Se considera ca senzatia de foame care se accentueaza in mod normal in timpul celui de-al doilea trimestru de gestatie este suficienta pentru a ajusta ratia zilnica.

Aportul alimentar rational contine tot ce este necesar pentru dezvoltarea fatului, secretia lactata si pentru intretinerea potentialului biologic al mamei. Asigurarea ratiei energetice nu este suficienta: trebuie luat in consideratie necesarul de proteine, vitamine, elemente minerale. Cum de multe ori alimentatia moderna nu este corespunzatoare, se pot recomanda suplimente mineralo-vitaminice, care sa aduca mamicilor toti nutrientii necesari.


Dr. Alin Popescu
www.dralinpopescu.ro




Spune-ne opinia ta despre
"Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate"

8 + 3 =

Spune-ne opinia ta despre
"Necesitatile energetice ale femeii in perioada de maternitate"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Apa minerala si beneficiile sale pentru sanatate

Apa minerala si beneficiile sale pentru sanatate

de Raluca Garbea 15 Aug 2018

Apa minerala este benefica organismului, insa doar in cantitati limitate. [detalii]

Ceaiul de urzica si benefiile sale pentru sanatate

Ceaiul de urzica si benefiile sale pentru sanatate

de Raluca Garbea 10 Aug 2018

Ceaiul de urzica trateaza problemele urinare, calmeaza alergiile, reduce tensiunea arteriala si imbunatateste sanatatea pielii. [detalii]

Top 10 alimente pentru un mic dejun sanatos

Top 10 alimente pentru un mic dejun sanatos

de Raluca Garbea 08 Aug 2018

Pentru a te bucura de o zi plina de energie, este foarte important sa nu sari peste micul dejun. [detalii]

Cu ce poti inlocui oregano

Cu ce poti inlocui oregano

de Raluca Garbea 07 Aug 2018

Oregano este o planta pe care multe persoane o considera doar un condiment pentru imbunatatirea aromei mancarii lor, dar, in realitate, aceasta are numeroase beneficii pentru sanatate, precum: capacitatea de a proteja sistemul imunitar, de a preveni aparitia bolilor cronice, de a imbunatati digestia, de a detoxifia organismul, de a intari oasele, de a imbunatati sanatatea inimii, de a stimula nivelul de energie si asa mai departe. [detalii]

5 smoothie-uri care te vor ajuta sa slabesti

5 smoothie-uri care te vor ajuta sa slabesti

de Raluca Garbea 04 Aug 2018

Este foarte simplu sa obtii un smoothie sanatos, delicios si hranitor, din fructe, proteine si grasimi sanatoase! [detalii]

Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania

Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania

Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania
Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"

Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016