Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

OUL- alimentul minune!

de AlegeSanatos.ro 04 Dec 2013

OUL- alimentul minune!

Ouale reprezinta alimente mult folosite de catre om, atat datorita nutrientilor continuti, cat si datorita palatabilitati deosebite pe care il asigura ele atunci cand sunt adaugate intr-o anumita mixtura alimentara. Orice fel de mancare este mai apreciat, daca are in compozitia sa si oua, care contin substante emulsifiante si astfel confera aluaturilor, salatelor, tocaturilor calitati organoleptice deosebite.

De regula, oamenii consuma frecvent oua de gaina, a caror greutate medie ese de 60 g.Compozitia chimica a oului variaza in functie de specie, rasa, tipul de hrana administrat, momentul cand oul a fost produs, marimea si greutatea oului, etc
Oul reprezinta o excelenta sursa de proteina de calitate superioara, proteinele albusului si cele ale galbenusului alcatuiesc, impreuna, cea mai valoroasa mixtura proteica ce poate fi intalnita in mod natural.

Vitaminele liposolubile din ou sunt concentrate in galbenus si sunt reprezentate de vitamina A (caroteni si retinol) si de vitamina D. Vitaminele hidrosolubile se gasesc atat in albus, cat si in galbenus, fiind reprezentate de vitaminele complexulu B. Oul are si minerale, fiind o sursa excelenta de fier.

Lipidele oului sunt, dupa cum s-a aratat anterior, concentrate in galbenus. Ele se gasesc intr-o forma fin emulsionata, ceea ce le confera o digestibilitate facila. Exista mici variatii in functie de specie in ceea ce priveste cantitatea de lipide, problema esentiala fiind prezenta la un nivel mare a colesterolului.
 
Oul este un aliment de repaos pentru tubul digestiv, el nelasand reziduuri si solicitand extrem de putin enzimele digestive. Cu o singura exceptie: secretia biliara. Grasmile fin emulsionate din galbenus sunt puternic colecistokinetice, aspect care ridica unele probleme in cazul pacientilor cu colescistopatii. Daca este vorba de o colecistopatie hipotona, oul va avea de cele mai multe ori un efect pozitiv, deoarece va facilita eliminarea bilei reziduale. Pe cand intr-o colecistopatie hipertona, efectele vor fi negative.
Ouale se pot administra fara probleme in gastrite, ulcere gastro-duodenale, enterite, colite.

Digestibilitaea oului depinde, insa, si de modul de preparare. Ca o regula generala, albusul trebuie consumat numai in forma coagulata. Galbenusul insa este bine sa fie consumat necoagulat. In acest mod digestia sa este mult simplificata. In cazul oualor de rata si gasca, insa, ca si in cazul in care oul este consumat de un sugar sau un copil mic, se prefera si coagularea prin tratament termic si a galbenusului, pentru a se evita riscul imbolnavirilor cu Salmonella. Tratarea termica a oului se poate face prin diferite procedeee. Daca ea nu implica prajire prelungita intr-o cantitate mare de grasime, oul va ramane usor digerabil, daca din contra, oul este preparat in grasime incinsa la temperaturi care depasesc 190 de grade, produsii de descompunere termica ai grasimii vor impregna oul si il vor face extrem de greu digerabil.
 
In ansamblu, oul este un aliment cu mare valoare plastica, antitoxica si antinfectioasa, ca si alte alimente care au un continut  proteic ridicat.
Este o importanta sursa de fosor, find indicat ca tonic cerebral.
Este un aliment antianemic, deoarece contine fier cu o buna biodisponibilitate, vitamine implicate in hematopoieza si proteine de clasa intai. Aceleasi proteine pot avea un rol corector pe proteinele de valoare mai mica, de aceea oul poate si trebuie sa fie asociat cu derivate ceraliere si cu legume.

Ouale au un continut redus de sodiu. De aceea in regimurile cu restrictie de sodiu, se pot prescrie fara probleme oua. Oul este o alternativa a carni pentru persoanele cu hiperuricemie, deoarece nu contine nucleoproteine.
Din punct de vedere caloric, oul are aproximativ 170 kcal/100g, unde 100 g reprezinta practic greutatea partii comestibile din doua oua de gaina. Albusul lipsit de lipide este extrem de sarac in calorii, de aceea el este indicat in curele hipocalorice. Absenta lipidelor il face indicat si in diverse afectiuni hepatobiliare.

Excesul de oua in alimentatie este daunator, datorita cantitatii mari de colesterol pe care o aduc acestea. Un numar exagerat de oua poate reprezenta un factor de risc pentru pacientii varstnici, dislipemici, cu ateromatoza, cu litiaza biliara. Ouale sunt considerate prin excelenta alimente aterogene, de aceea numarul de oua recomandate a fost drastric limitat in ultima perioada.
 
 
Dr. Alin Popescu
www.dralinpopescu.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"OUL- alimentul minune!"

8 + 2 =

Spune-ne opinia ta despre
"OUL- alimentul minune!"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

14 substante nocive care se ascund in bauturile energizante

14 substante nocive care se ascund in bauturile energizante

de Elena-Alina Constantinescu 12 Ian 2017

Asociatia Pro Consumatori (APC) doreste sa promoveze un stil de viata sanatos si sa atraga atentia tinerilor cu privire la existenta pe piata a unor bauturi energizante, care au un continut ridicat de zahar si conservanti artificiali. [detalii]

Ce alimente trebuie sa consumam in zilele geroase

Ce alimente trebuie sa consumam in zilele geroase

de Elena-Alina Constantinescu 11 Ian 2017

Dieta sanatoasa si echilibrata are un rol deosebit de important in mentinerea sanatatii, mai ales acum, in aceasta perioada, in care gerul, vantul si zapada au pus stapanire pe tara noastra. [detalii]

Risipa de mancare, accentuata in perioada sarbatorilor

Risipa de mancare, accentuata in perioada sarbatorilor

de Elena-Alina Constantinescu 22 Dec 2016

Risipa de alimente la consumatori creste in perioada sarbatorilor pe seama traditiei de a avea pe masa alimente diverse si in cantitati mai mari decat de obicei. Totusi, acest obicei neprietenos cu mediul poate fi corectat prin informare si constientizare asupra problemei risipei alimentare si, mai ales, printr-un consum rational si responsabil. [detalii]

Topul celor mai bune alimente antistres

Topul celor mai bune alimente antistres

de Elena-Alina Constantinescu 27 Dec 2016

Alimentatia are un rol esential in lupta impotriva stresului. Fructele, legumele, pestele, nucile si semintele sunt eficiente in lupta impotriva stresului, datorita continutului bogat de vitamine si minerale, care ajuta la mentinerea echilibrului general al organismului. Include in dieta zilnica aceste alimente pentru a avea o dispozitie mai buna. [detalii]

6 idei pentru un mic dejun sanatos

6 idei pentru un mic dejun sanatos

de Elena-Alina Constantinescu 14 Dec 2016

La micul dejun trebuie sa consumam fructe si legume deoarece au un continut crescut de fibre si produc rapid o senzatie de satietate. Mai mult, foarte importante sunt si lactatele si cerealele integrale, ele regland colesterolul si tensiunea arteriala. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 5 din 5 (1 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.