Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Piramida alimentelor

de AlegeSanatos.ro 04 Feb 2013

Piramida alimentelor

In mare parte problemele de sanatate cu care ne confruntam se datoreaza alimentatiei gresite. Criza de timp si moda semipreparatelor ne-a indepartat de la principiile alimentare sanatoase cu care erau invatati parintii si bunicii nostri.

A nu sari peste nici o masa, a manca numai lucruri proaspete si de calitate si a respecta ordinea existenta in piramida alimentara sunt lucruri carora din pacate nu li se mai da importanta cuvenita. Nutritionistii considera ca o dieta sanatoasa este aceea in care se tine cont de toate principiile nutritive, consumul acestora trebuind sa respecte urmatoarele proportii: - proteine in proportie de 10-15% din totalul caloric zilnic - grasimi in proportie de 15-30% - zaharuri in proportie de 50-60% In momentul in care proportiile se schimba si se consuma spre exemplu mai multe glucide (dulciuri, paine, paste fainoase) sau grasimi in exces (carne grasa, produse lactate cu procent ridicat de grasime) apare sporul ponderal si in timp probleme de sanatate serioase

Ce este piramida alimentelor

Nutritionistii au ales o modalitate extrem de inspirata si usor de inteles pentru a exemplifica ce trebuie sa mancam si ce trebuie sa evitam. Pentru a fi sanatosi si suplii trebuie sa privim piramida de jos in sus. La baza acesteia se gasesc alimentele sanatoase bogate in vitamine, minerale, fibre si alte substante nutritive de care organismul are nevoie pentru a functiona corect. Pe de alta parte in varful acesteia se afla acea categorie de produse care sunt sarace din punct de vedere al valorii nutritive dar care sunt hipercalorice si nu fac decat sa aduca kilograme in plus de care se scapa foarte greu.

Suntem ceea ce mancam

Chiar daca pentru multi subiectul dieta si alimentatie sanatoasa este tabu trebuie inteles ca sanatatea este cea mai de pret si ca odata bolile de nutritie instalate acestea nu mai pot fi vindecate ci doar tinute sub control. Diabetul zaharat tip II, guta si obezitatea sunt doar cateva dintre afectiunile cauzate de un stil de viata nesanatos si implicit de o alimentatie gresita. Pe langa acestea se adauga afectiunile cardiovasculare (care reprezinta numarul 1 in lume in ceea ce priveste mortalitatea si morbiditatea) care prezinta printre factorii de risc si o alimentatie bogata in grasimi de origine animala. Cu alte cuvinte cu cat se consuma mai multe grasimi cu atat creste procentul de lipide din sange lucru care duce la depunerea acestora la nivelul peretelui vascular cu ingustarea acestuia si perturbarea fluxului sanguin. In acest fel, fara tratament de specialitate si fara un regim igieno-dietetic corespunzator apar hipertensiunea arteriala, infarctul de miocard si accidentul vascular cerebral.

Ce alimente sunt benefice pentru organism


Dupa cum aminteam ceva mai devreme, baza piramidei este cea care trebuie respectata cu sfintenie. Astfel consumati cat mai mult ulei de masline si de in, mancati legume si fructe proaspete, nuci, alune, seminte si cereale integrale. Nu trebuie sa lipseasca de la nici o masa legumele si cerealele, in acest fel organismul dispunand de vitamine, minerale si fibre in proportiile necesare. Orezul brun, pastele fainoase integrale, painea integrala si soia sunt si ele printre cele mai sanatoase alimente. La mijlocul piramidei se afla produsele lactate (de preferat cele degresate), carnea slaba de pui, de peste, de curcan si ouale. Acestea sunt surse excelente de calciu, fier, vitamine din familia B-urilor si proteine cu valoare biologica inalta. Si nu in ultimul rand pentru hidratare si detoxifiere beti cat mai multa apa si ceaiuri de plante.

De evitat!

Dulciurile, produsele de patiserie, carnea grasa (de porc, de oaie), mezelurile, mancarea tip fast-food si alcoolul sunt in varful piramidei alimentare acest lucru semnificand ca trebuie consumate rar (de 1-2 ori pe saptamana). Oricat de gustoase ar fi dulciurile sau friptura cu cartofi prajiti trebuie inteles faptul ca acestea aduc in organism mai multe grasimi decat este cazul.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Piramida alimentelor"

9 + 5 =

Spune-ne opinia ta despre
"Piramida alimentelor"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Cele 5 beneficii importante ale consumului de banane

Cele 5 beneficii importante ale consumului de banane

de Elena-Alina Constantinescu 17 Nov 2016

Studiile au demonstrat ca aceste fructe sunt foarte eficiente pentru a preveni multe probleme de sanatate. Sunt o gustare sanatoasa in curele de slabire. Consumul de banane scade nevoia de a mai manca gustari pline ce calorii pe parcursul zilei. [detalii]

Postul Craciunului: cum sa tii o dieta vegetariana echilibrata?

Postul Craciunului: cum sa tii o dieta vegetariana echilibrata?

de Elena-Alina Constantinescu 16 Nov 2016

Postul Nasterii Domnului a inceput deja, asadar pana in Ajunul Craciunului este perioada ideala sa iti detoxifiezi organismul. Dieta de post are o serie de beneficii: normalizeaza presiunea sangelui si nivelul colesterolului, curata arterele, ofera energie si vitalitate, imbunateste digestia, stimuleaza memoria si capacitatea de concentrare. [detalii]

Cele mai bune ceaiuri pentru bolnavii de diabet

Cele mai bune ceaiuri pentru bolnavii de diabet

de Elena-Alina Constantinescu 04 Nov 2016

Persoanele care sufera de diabet zaharat au anumite restrictii alimentare. Spre exemplu, nu au voie sa consume zahar, prajituri, inghetata si fructe cu un indice glicemic ridicat. [detalii]

Cum scapam de astenia de toamna? Top 3 alimente pentru o stare de bine

Cum scapam de astenia de toamna? Top 3 alimente pentru o stare de bine

de Elena-Alina Constantinescu 31 Oct 2016

In acest sezon, tonusul general al organismului scade, apar modificari de dispozitie si avem permanent senzatia de oboseala. Asadar, productia de serotonina (hormonul fericirii) scade, iar organismul trece prin mai multe schimbari din cauza reducerii intensitatii luminii. Iata, mai jos, 3 alimente care ne ajuta sa trecem peste starea de astenie: [detalii]

Ce probleme cauzeaza consumul de proteine in exces

Ce probleme cauzeaza consumul de proteine in exces

de Elena-Alina Constantinescu 25 Oct 2016

Pe langa carbohidrati si lipide, proteinele constituie nutrientii esentiali pentru buna functionare a organismului. Asadar, proteinele sunt importante intr-o dieta echilibrata, insa, consumate in exces, pot da metabolismul peste cap. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.