Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Piramida alimentelor

de AlegeSanatos.ro 04 Feb 2013

Tags: fructe legume alimentatie nutritie sfaturi nutritie sfaturi alimentatie


Piramida alimentelor

In mare parte problemele de sanatate cu care ne confruntam se datoreaza alimentatiei gresite. Criza de timp si moda semipreparatelor ne-a indepartat de la principiile alimentare sanatoase cu care erau invatati parintii si bunicii nostri.

A nu sari peste nici o masa, a manca numai lucruri proaspete si de calitate si a respecta ordinea existenta in piramida alimentara sunt lucruri carora din pacate nu li se mai da importanta cuvenita. Nutritionistii considera ca o dieta sanatoasa este aceea in care se tine cont de toate principiile nutritive, consumul acestora trebuind sa respecte urmatoarele proportii: - proteine in proportie de 10-15% din totalul caloric zilnic - grasimi in proportie de 15-30% - zaharuri in proportie de 50-60% In momentul in care proportiile se schimba si se consuma spre exemplu mai multe glucide (dulciuri, paine, paste fainoase) sau grasimi in exces (carne grasa, produse lactate cu procent ridicat de grasime) apare sporul ponderal si in timp probleme de sanatate serioase

Ce este piramida alimentelor

Nutritionistii au ales o modalitate extrem de inspirata si usor de inteles pentru a exemplifica ce trebuie sa mancam si ce trebuie sa evitam. Pentru a fi sanatosi si suplii trebuie sa privim piramida de jos in sus. La baza acesteia se gasesc alimentele sanatoase bogate in vitamine, minerale, fibre si alte substante nutritive de care organismul are nevoie pentru a functiona corect. Pe de alta parte in varful acesteia se afla acea categorie de produse care sunt sarace din punct de vedere al valorii nutritive dar care sunt hipercalorice si nu fac decat sa aduca kilograme in plus de care se scapa foarte greu.

Suntem ceea ce mancam

Chiar daca pentru multi subiectul dieta si alimentatie sanatoasa este tabu trebuie inteles ca sanatatea este cea mai de pret si ca odata bolile de nutritie instalate acestea nu mai pot fi vindecate ci doar tinute sub control. Diabetul zaharat tip II, guta si obezitatea sunt doar cateva dintre afectiunile cauzate de un stil de viata nesanatos si implicit de o alimentatie gresita. Pe langa acestea se adauga afectiunile cardiovasculare (care reprezinta numarul 1 in lume in ceea ce priveste mortalitatea si morbiditatea) care prezinta printre factorii de risc si o alimentatie bogata in grasimi de origine animala. Cu alte cuvinte cu cat se consuma mai multe grasimi cu atat creste procentul de lipide din sange lucru care duce la depunerea acestora la nivelul peretelui vascular cu ingustarea acestuia si perturbarea fluxului sanguin. In acest fel, fara tratament de specialitate si fara un regim igieno-dietetic corespunzator apar hipertensiunea arteriala, infarctul de miocard si accidentul vascular cerebral.

Ce alimente sunt benefice pentru organism


Dupa cum aminteam ceva mai devreme, baza piramidei este cea care trebuie respectata cu sfintenie. Astfel consumati cat mai mult ulei de masline si de in, mancati legume si fructe proaspete, nuci, alune, seminte si cereale integrale. Nu trebuie sa lipseasca de la nici o masa legumele si cerealele, in acest fel organismul dispunand de vitamine, minerale si fibre in proportiile necesare. Orezul brun, pastele fainoase integrale, painea integrala si soia sunt si ele printre cele mai sanatoase alimente. La mijlocul piramidei se afla produsele lactate (de preferat cele degresate), carnea slaba de pui, de peste, de curcan si ouale. Acestea sunt surse excelente de calciu, fier, vitamine din familia B-urilor si proteine cu valoare biologica inalta. Si nu in ultimul rand pentru hidratare si detoxifiere beti cat mai multa apa si ceaiuri de plante.

De evitat!

Dulciurile, produsele de patiserie, carnea grasa (de porc, de oaie), mezelurile, mancarea tip fast-food si alcoolul sunt in varful piramidei alimentare acest lucru semnificand ca trebuie consumate rar (de 1-2 ori pe saptamana). Oricat de gustoase ar fi dulciurile sau friptura cu cartofi prajiti trebuie inteles faptul ca acestea aduc in organism mai multe grasimi decat este cazul.




Spune-ne opinia ta despre
"Piramida alimentelor"

10 + 8 =

Spune-ne opinia ta despre
"Piramida alimentelor"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Sapte obiceiuri nocturne care te ingrasa fara sa iti dai seama

Sapte obiceiuri nocturne care te ingrasa fara sa iti dai seama

de Viorica Ghinea 17 Aug 2017

Te intrebi de ce nu te poti mentine in forma, desi faci sport si incerci sa mananci echilibrat la mesele de peste zi? Ei bine, tocmai obiceiurile nocturne sunt cele care iti saboteaza silueta. Iata care sunt acestea si cum te afecteaza! [detalii]

VIDEO Cea mai buna reteta de humus: o intrece pe cea din comert!

VIDEO Cea mai buna reteta de humus: o intrece pe cea din comert!

de Viorica Ghinea 09 Aug 2017

Humusul sau pasta de naut este un preparat libanez care si-a castigat tot mai multi gurmanzi in ultimii ani si in Romania. Daca te numeri si tu printre acestia si vrei sa inveti sa pregatesti reteta de humus in casa, te invatam care sunt pasii de baza. Iti garantam ca rezultatul culinar este mult mai bun decat varianta pe care o gasesti in comert. [detalii]

Ce beneficii are iaurtul grecesc pentru sanatate

Ce beneficii are iaurtul grecesc pentru sanatate

de Viorica Ghinea 08 Aug 2017

Iaurtul grecesc a devenit tot mai popular in ultima perioada, iar vanzarile acestuia au crescut semnificativ si in Romania. Nu il recomanda doar compozitia cremoasa si gustul bun, ci si proprietatile nutritionale care il fac superior in fata iartului normal. Citeste mai jos ce beneficii are iaurtul grecesc pentru sanatate! [detalii]

Cum sa faci inghetata dintr-un singur ingredient

Cum sa faci inghetata dintr-un singur ingredient

de Viorica Ghinea 04 Aug 2017

Te numeri printre impatimitii inghetatei? Uita de produsele din comert care au in compozitie o multime de substante ce iti pot afecta sanatatea! Invata sa faci singur inghetata in casa! Iti prezentam o reteta pentru prepararea careia ai nevoie de un singur ingredient. [detalii]

De ce nu sunt bune grasimile trans?

De ce nu sunt bune grasimile trans?

de Elena-Alina Constantinescu 04 Aug 2017

Studiile au demonstrat ca grasimile trans sunt responsabile cu obezitatea, bolile de inima, diabetul, bolile degenerative ale articulatiilor, depresia, modificarile comportamentale. De asemenea, determina cresterea colesterolului „rau“ si inducand scaderea colesterolului "bun" si au efecte cancerigene din cauza folosirii lor mai ales la prajit. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
articole