Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Piramida alimentelor

de AlegeSanatos.ro 04 Feb 2013

Piramida alimentelor

In mare parte problemele de sanatate cu care ne confruntam se datoreaza alimentatiei gresite. Criza de timp si moda semipreparatelor ne-a indepartat de la principiile alimentare sanatoase cu care erau invatati parintii si bunicii nostri.

A nu sari peste nici o masa, a manca numai lucruri proaspete si de calitate si a respecta ordinea existenta in piramida alimentara sunt lucruri carora din pacate nu li se mai da importanta cuvenita. Nutritionistii considera ca o dieta sanatoasa este aceea in care se tine cont de toate principiile nutritive, consumul acestora trebuind sa respecte urmatoarele proportii: - proteine in proportie de 10-15% din totalul caloric zilnic - grasimi in proportie de 15-30% - zaharuri in proportie de 50-60% In momentul in care proportiile se schimba si se consuma spre exemplu mai multe glucide (dulciuri, paine, paste fainoase) sau grasimi in exces (carne grasa, produse lactate cu procent ridicat de grasime) apare sporul ponderal si in timp probleme de sanatate serioase

Ce este piramida alimentelor

Nutritionistii au ales o modalitate extrem de inspirata si usor de inteles pentru a exemplifica ce trebuie sa mancam si ce trebuie sa evitam. Pentru a fi sanatosi si suplii trebuie sa privim piramida de jos in sus. La baza acesteia se gasesc alimentele sanatoase bogate in vitamine, minerale, fibre si alte substante nutritive de care organismul are nevoie pentru a functiona corect. Pe de alta parte in varful acesteia se afla acea categorie de produse care sunt sarace din punct de vedere al valorii nutritive dar care sunt hipercalorice si nu fac decat sa aduca kilograme in plus de care se scapa foarte greu.

Suntem ceea ce mancam

Chiar daca pentru multi subiectul dieta si alimentatie sanatoasa este tabu trebuie inteles ca sanatatea este cea mai de pret si ca odata bolile de nutritie instalate acestea nu mai pot fi vindecate ci doar tinute sub control. Diabetul zaharat tip II, guta si obezitatea sunt doar cateva dintre afectiunile cauzate de un stil de viata nesanatos si implicit de o alimentatie gresita. Pe langa acestea se adauga afectiunile cardiovasculare (care reprezinta numarul 1 in lume in ceea ce priveste mortalitatea si morbiditatea) care prezinta printre factorii de risc si o alimentatie bogata in grasimi de origine animala. Cu alte cuvinte cu cat se consuma mai multe grasimi cu atat creste procentul de lipide din sange lucru care duce la depunerea acestora la nivelul peretelui vascular cu ingustarea acestuia si perturbarea fluxului sanguin. In acest fel, fara tratament de specialitate si fara un regim igieno-dietetic corespunzator apar hipertensiunea arteriala, infarctul de miocard si accidentul vascular cerebral.

Ce alimente sunt benefice pentru organism


Dupa cum aminteam ceva mai devreme, baza piramidei este cea care trebuie respectata cu sfintenie. Astfel consumati cat mai mult ulei de masline si de in, mancati legume si fructe proaspete, nuci, alune, seminte si cereale integrale. Nu trebuie sa lipseasca de la nici o masa legumele si cerealele, in acest fel organismul dispunand de vitamine, minerale si fibre in proportiile necesare. Orezul brun, pastele fainoase integrale, painea integrala si soia sunt si ele printre cele mai sanatoase alimente. La mijlocul piramidei se afla produsele lactate (de preferat cele degresate), carnea slaba de pui, de peste, de curcan si ouale. Acestea sunt surse excelente de calciu, fier, vitamine din familia B-urilor si proteine cu valoare biologica inalta. Si nu in ultimul rand pentru hidratare si detoxifiere beti cat mai multa apa si ceaiuri de plante.

De evitat!

Dulciurile, produsele de patiserie, carnea grasa (de porc, de oaie), mezelurile, mancarea tip fast-food si alcoolul sunt in varful piramidei alimentare acest lucru semnificand ca trebuie consumate rar (de 1-2 ori pe saptamana). Oricat de gustoase ar fi dulciurile sau friptura cu cartofi prajiti trebuie inteles faptul ca acestea aduc in organism mai multe grasimi decat este cazul.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Piramida alimentelor"

5 + 4 =

Spune-ne opinia ta despre
"Piramida alimentelor"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

De ce sa NU iei diuretice pentru a elimina apa in exces din organism

De ce sa NU iei diuretice pentru a elimina apa in exces din organism

de Elena-Alina Constantinescu 14 Iul 2017

Toate femeile isi doresc sa arate perfect in costumul de baie, fara sa se simta rusinate pentru kilogramale in plus si celulita inestetica si vergeturi. Daca vrei sa slabesti sanatos si sa ai o piele ferma, pe timpul verii hidratarea si consumul de fructe si legume proaspete sunt foarte importante. [detalii]

De ce sa nu ii mai dai niciodata copilului tau crenvursti

De ce sa nu ii mai dai niciodata copilului tau crenvursti

de Elena-Alina Constantinescu 12 Iul 2017

In Romania, unul din doi copii are probleme cu greutatea, fiind supraponderal sau obez, iar principala cauza este alimentatia nesanatoasa. In acest sens, Asociatia Pro Consumatori a realizat un studiu cu privire la sortimentele de crenvursti pentru copii comercializate pe piata din Romania. [detalii]

Bautura care topeste grasimea abdominala

Bautura care topeste grasimea abdominala

de Viorica Ghinea 11 Iul 2017

Ca sa scapi de grasimea abdominala nu ai nevoie de diete drastice si nici de exercitii care te lasa fara suflare, ci de o bautura cu efecte miraculoase. Aceasta topeste grasimea de pe burta si te ajuta sa obtii talia la care visezi. Iata de ce ingrediente ai nevoie si cand este bine sa o consumi! [detalii]

Munca la birou dauneaza grav... siluetei. Idei pentru un pranz sanatos

Munca la birou dauneaza grav... siluetei. Idei pentru un pranz sanatos

de Elena-Alina Constantinescu 10 Iul 2017

Cele mai multe persoane se asteapta ca o viata profesionala activa sa le ajute sa-si mentina greutatea, insa, potrivit celui mai recent studiu, 2 din 3 angajati spun ca s-au ingrasat in ultimul an. Respondentii la sondaj mentioneaza lipsa sportului, oboseala si mesele neregulate sunt motivele principale responsabile de cresterea in greutate. [detalii]

De ce este bine sa bei lapte cu turmeric? Are efecte incredibile asupra sanatatii!

De ce este bine sa bei lapte cu turmeric? Are efecte incredibile asupra sanatatii!

de Viorica Ghinea 07 Iul 2017

Laptele cu turmeric, denumit si laptele de aur, este o bautura traditionala ayurvedica cu efecte incredibile asupra sanatatii. Bauta inainte de culcare, favorizeaza un somn de calitate si trateaza afectiuni ca: raceli, dureri de gat, indigestie, diaree, sindrom de colon iritabil, artrita, dureri menstruale si de cap. Afla cum actioneaza acesta bautura-minune si cum o poti prepara pentru a te bucura din plin de toate beneficiile pe care le ofera sanatatii. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.