Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Reguli privind pregatirea conservelor de toamna

de Elena-Alina Constantinescu 16 Sep 2016

Reguli privind pregatirea conservelor de toamna

APC Romania a realizat un studiu privind calitatea conservelor si a mixurilor industriale recomandate la pregatirea conservelor. Specialistii au descoperit ca 19% din conservele industriale analizate contin clorura de calciu, solutie folosita iarna la dezghetarea drumurilor!

Conservele industriale sunt pline de aditivi alimentari ce pot dauna organismului. Consumatorii risca sa isi pericliteze starea de sanatate, cei mai predispusi fiind copiii, femeile insarcinate, varstnicii si persoanele cu boli cronice. De aceea, pentru sanatatea intregii familii, cel mai bine este sa le pregatiti conservele de fructe si legume in casa.

Astfel, potrivit specialistilor APC Romania, principalele rigori impuse la prepararea conservelor de casa vizeaza:

- spalarea mainilor si repetarea spalarii ori de cate ori se impune pe parcursul lucrului (dupa mancare, fumat, manipularea de vase si obiecte nespalate, folosirea toaletei);

- spalarea ustensilelor si vaselor/recipientilor pentru conserve cu detergent si clatirea cu apa curata; recipientii din sticla, cu capac filetat sunt mai practici;

- tinand seama ca buretii de vase si carpele de bucatarie constituie un rezervor de microorganisme in bucatarie, este de inteles regula schimbarii acestora cu unele noi atunci cand se prepara conserve;

- trebuie pregatite suficiente vase pentru cantitatea de materii prime de conservat: un sfat bine stiut de cunoscatori spune ca volumul vaselor trebuie sa fie cel putin dublu fata de cantitatea de legume de conservat (adica pentru 20 kg de legume sau fructe este nevoie de cel putin 40 litri volum de vas)

- conservele de tip „produs finit“ trebuie preparate in vase din otel inoxidabil ori vase emailate, nu in vase de aluminiu ori cupru;

- legumele si fructele  trebuie sa fie coapte, proaspete, din productie locala, fara defecte si putregai;

- aroma se mentine daca prepararea se face in maximum 12 ore de la recoltare;

- otetul folosit ca ingredient sa fie alb (pastreaza culoarea ingredientelor) si sa aiba min. 6 grade;

- sarea pentru conserve sa fie bruta (sare de salina, ori sare marina), neiodata;

- spalarea ingredientelor (legume, fructe) se face sub jet de apa; dupa spalare, se mai mentin cateva minute in apa cu putin bicarbonat de sodiu pentru extragerea reziduurilor de pesticide;

- dupa completa uscare a apei de pe materiile prime, acestea se pot fragmenta, curata de samburi etc.; o sarja de lucru e bine sa nu depaseasca doua ore (de la taierea ingredientelor pana la punerea in recipiente);

- oparirea legumelor care urmeaza a fi congelate este esentiala pentru pastrarea aromei, culorii, texturii si vitaminelor; se face prin cufundarea a cate 500 g legume in 5 litri de apa clocotinda, pentru cateva minute (3-4 minute plantele aeriene, 5-7 minute radacinoasele); dupa oparire, se face racirea imediat in apa cu gheata, apoi imediat se scurge apa (pentru a nu pierde sarurile minerale din legume);

- recipientele cu conserve nu se umplu complet, ci se lasa un spatiu liber de 1-2 cm; bucatile de legume/fructe sa fie sub lichid; eventualele bule de aer se scot cu o spatula/lama de cutit; gura borcanului trebuie stearsa bine cu un prosop curat care nu lasa scame; capacele se fileteaza ferm;

- sterilizarea conservelor se face in vase mari, mai inalte decat borcanele: se pun bucati de hartie sub si intre borcane, se adauga apa rece cel putin la nivelul conservei din borcan si se pune vasul cu borcane la fiert, pe un disc metalic; durata fierberii se calculeaza din momentul in care apa incepe sa clocoteasca si este de 20-35 minute in functie de felul conservei si capacitatea borcanelor (borcanele mai mari de 600 g se fierb mai mult);

- dupa oprirea focului, se asteapta cateva minute, apoi borcanele se invelesc intr-o patura groasa din lana, unde raman fierbinti 24 de ore (alternativa: borcanele pot fi lasate cateva ore in vasul cu apa fierbinte in care au fost sterilizate, sub capac);


- dupa 24 ore (sau dupa scoaterea din vasul cu apa si stergere), se verifica starea ambalajelor: la apasare, capacele nu trebuie sa aiba joc (care e semn ca borcanul sau capacul sunt defecte ori inchiderea nu a fost ferma; produsul se trece in alt borcan si se resterilizeaza);

- borcanele care sunt in regula se eticheteaza (continutul, data etc.) si se pun la raft (in spatiu rece, uscat, intunecos, aerisit);

- controlul borcanelor se repeta cand se aduc pentru consum: nu se consuma conservele din borcanele cu continut tulbure, care prezinta miros suspect sau alte trasaturi anormale;

- recipientii desfacuti in care au mai ramas conserve se pastreaza obligatoriu la frigider, iar continutul trebuie consumat in maximum cateva zile (in cazul sosurilor, mancarurilor), pana la maximum 30 de zile  (in cazul conservatelor cu otet);

- legumele si ierburile pentru aroma care urmeaza sa fie conservate in ulei se oparesc cateva minute in apa cu otet, in parti egale; dupa zvantare completa pe un prosop curat, legumele/plantele se introduc in recipient, se acopera complet cu ulei, se indeparteaza bulele de aer si se pasteurizeaza; daca uleiul este absorbit raman plante peste nivelul uleiului, se completeaza cu ulei si se reia pasteurizarea;

- legumele pentru murat se pot opari pentru a indeparta orice temere fata de posibilele surse de intoxicatie botulinica; cele mai sanatoase conserve sunt muraturile preparate din legume si fructe bine spalate si conservate prin adaugare de solutie rece de sare cu adaos de condimente (o varianta cu oparire partiala se realizeaza prin adaugarea peste continutul din butoiul cu legume si fructe a saramurii clocotinde); dupa doua zile de la umplere, lichidul din vas trebuie agitat/vanturat zilnic, timp de circa doua saptamani, perioada in care in vas se formeaza acidul lactic care da gustul placut al muraturilor, conservandu-le si adaugandu-le un spor de substante binefacatoare pentru sanatate; poate cele mai complete muraturi sunt asa numitele „muraturi asortate“, care contin minimum o treime gogonele, restul fiind alcatuit din varza, alte legume si radacinoase, fructe etc.

- conservatele cu otet („acrituri“) se prepara prin adaugarea de solutie cu otet, sare si mirodenii, fierbinte, peste legumele bine spalate si complet zvantate; daca se pune otet mai putin, obtinem un fel de conservate semi-murate;

- conservele pastrate la congelator sunt foarte bune si se prepara usor; se pot pastra, in pungute de material plastic, introduse in cutii de carton de la plante medicinale (care dupa congelare ia forma regulata, usor de pastrat in congelator, si constituie cantitatea potrivita pentru o masa de familie);

- cateva principii aplicate neabatut de cei ce prepara conserve cu adevarat naturale, din categoria NU trebuie folosite: aspirina sau alti conservanti chimici, substantele care grabesc ingrosarea dulceturilor si preparatelor din fructe (aditivi); cuptorul cu microunde,  fructele si legumele din import etc.

Foto: pixabay.com
Sursa: APC Romania


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Reguli privind pregatirea conservelor de toamna"

3 + 6 =

Spune-ne opinia ta despre
"Reguli privind pregatirea conservelor de toamna"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Probleme cu digestia? Iata 3 recomandari nutritionale

Probleme cu digestia? Iata 3 recomandari nutritionale

de Elena-Alina Constantinescu 23 Mar 2017

Tulburarile digestive sunt foarte frecvente din cauza alimentatiei nesanatoase si a stilului de viata dezorganizat. Problemele stomacale se manifesta prin balonare, arsuri stomacale, gaze intestinale, constipatie. Pentru a avea un sistem digestiv sanatos, iata 3 recomandari nutritionale. [detalii]

Croissantul din comert: ce substante daunatoare contine

Croissantul din comert: ce substante daunatoare contine

de Elena-Alina Constantinescu 16 Mar 2017

Numeroase studii realizate de institutii medicale si universitati de prestigiu arata ca grasimile saturate cresc riscul de aparitie a afectiunilor cardiovasculare precum infarctul sau accidentul vascular cerebral si sunt un factor de risc pentru cancerele de colon si san. Un studiu realizat recent de APC Romania demonstreaza ca peste 90% dintre croissantele din comert contin conservanti. Haideti sa aflam ce alte substante au mai fost descoperite in compozitia lor. [detalii]

Postul Pastelui: alimente care tin de foame si nu ingrasa

Postul Pastelui: alimente care tin de foame si nu ingrasa

de Elena-Alina Constantinescu 15 Mar 2017

Produsele vegetale din comert (salata de vinete, hummus, orez la caserola, etc) sunt bogate in grasimi hidrogenate, E-uri si arome, fara de care nu ar mai fi atat de gustoase. Odata patrunse in organism, aceste substante se depun pe vasele de sange si sunt un pericol pentru silueta ta, sunt lipsite de valoare nutritiva si asigura o satietate de scurta durata. Din fericire, exista alternative sanatoase la produsele vegetale industriale, si anume fructele si legumele de sezon, bogate in vitamine, minerale, fibre si antioxidanti. Iata, mai jos, ce alimente trebuie sa incluzi in meniu... [detalii]

Trebuie sa renuntam la gluten? Ce spune nutritionistul Mihaela Bilic

Trebuie sa renuntam la gluten? Ce spune nutritionistul Mihaela Bilic

de Elena-Alina Constantinescu 13 Mar 2017

Glutenul este o proteina care se gaseste in diverse cereale precum grau, secara, orz. Este utilizat intr-o mare varietate de produse de patiserie si alte alimente (bere, paste fainoase, mezeluri, sosuri pentru salata gata preparate), pentru textura pe care o ofera acestora. Trebuie sa renuntam la gluten? Iata parerea nutritionistului Mihaeala Bilic... [detalii]

Ce mancam in Postul Pastelui?

Ce mancam in Postul Pastelui?

de Elena-Alina Constantinescu 09 Mar 2017

Postului Pastelui este un bun prilej pentru detoxifierea organismului. Nu trebuie sa ne infometam, ci sa avem grija cum combinam alimentele, sa diversificam meniul si sa respectam orele de masa. Conform calendarului ortodox, Pastele va fi sarbatori pe 16 aprilie. Este cel mai lung si mai aspru dintre toate cele patru posturi importante si mai poarta denumirea de Postul Mare. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 5 din 5 (1 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.