Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Scortisoara-un condiment nu numai placut, ci si sanatos

de AlegeSanatos.ro 25 Nov 2013

Scortisoara-un condiment nu numai placut, ci si sanatos

Scortisoara este un depozitar de substante utile, intrand recent in vizorul cercetarilor medicale. Ea pare sa devina, pe langa condiment sau agent curativ al unor practici medicale traditionale de tip Ayurveda, un instrument util in tratamentul bolilor moderne. Copacul de scortisoara este o planta vesnic verde, apartinand familiei Lauraceae, originara din Sri Lanka si din sudul Indiei. Scortisoara alimentara se gaseste fie sub forma betisoarelor, provenind din scoarta uscata a copacului omonim, fie sub forma pudrei, rezultata prin macinarea acestei scoarte.

Scortisoara este un condiment cunoscut si folosit de mult timp, fiind intalnit inca din Egiptul antic (unde, printre alte intrebuintari, era implicat si in imbalsamari), mentionat in Biblie (insusi Moise recomanda utilizarea sa), amintit de Herodot si utilizat de Nero la funerariile sotiei sale, Poppaea. Evul Mediu o consacra ca unul din cele mai larg apreciate condimente, gustul si aroma sa fiind cautate si pretuite. In Epoca Marilor Descoperiri Geografice, aducerea scortisoarei din Sri Lanka devine monopol portughez, apoi olandez si, in final, britanic.
La ora actuala, conform datelor FAO, cel mai mare producator mondial de scortisoara este Indonezia(40 %), urmata de China, India si Vietnam.

Scortisoara figureaza mult timp in farmacopeea chineza si a venit acum randul cercetarilor medicale moderne sa caute in acest copac exotic ajutorul pentru situatii patologice des intalnite in lumea contemporana. Vom trece in revista  cateva din actiunile curative si profilactice ale scortisoarei in cele ce urmeaza.

In primul rand, aldehida cinamica din scortisoara este un factor ce se opune formarii de cheaguri de sange care pot astupa vasele. Scortisoara are si efect antiinflamator. Alte actiuni a scortisoarei sunt cele dezinfectante, antimicrobiene, antivirale si antifungice.  Aldehida cinamica este folosita si ca fungicid si, intr-o masura mai mica, drept insecticid. Testele de laborator arata inhibarea cresterii de catre uleiul de scortisoara a Candidei Albicans, chiar si a tulpinilor rezistente la medicatia antifungica obisnuita(fluconazol).

Unul din efectele cele mai studiate in ultimul timp ale scortisoarei este cel care se refera la controlul glicemiei. Condimentul s-a dovedit eficient in ameliorarea raspunsului insulinic la pacientii cu diabet de tip 2. Recent, cercetatori de la Serviciul American de Cercetari Agricole au indicat ca mai putin de jumatate de lingurita de scortisoara-zi reduce glicemia la pacientii diabetici.

O alta actiune a scortisoarei este cea antioxidanta. Ea s-a dovedit mai activa decat alte produse naturale (anason, ghimbir, lemn-dulce, nucsoara, vanilie) sau de sinteza (BHA, BHT, propilgalat). Un alt efect al scortisoarei, datorat, de aceasta data, compusilor aromati ai acesteia este cel de stimulare a functiilor cerebrale. Un studiu efectuat in 2004 arata ca aroma condimentului creste functiile cognitive, indeosebi atentia, memoria de recunoastere virtuala, memoria de lucru, viteza vizual-motorie, in timpul lucrului la un program pe calculator. Intre alte efecte ale scortisoarei nu putem uita efectul antidiareic si astringent si efectul cicatrizant al extractului alcoolic, administrat pe cale orala.

Din punct de vedere nutritional, scortisoara este o sursa excelenta de mangan si o sursa foarte buna de fibre alimentare, calciu si fier.

In concluzie, se poate observa ca scortisoara are multiple efecte benefice asupra organismului, multe din ele ramanand, probabil, sa fie investigate ulterior.


Dr. Alin Popescu
www.dralinpopescu.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Scortisoara-un condiment nu numai placut, ci si sanatos"

7 + 1 =

Spune-ne opinia ta despre
"Scortisoara-un condiment nu numai placut, ci si sanatos"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Probleme cu digestia? Iata 3 recomandari nutritionale

Probleme cu digestia? Iata 3 recomandari nutritionale

de Elena-Alina Constantinescu 23 Mar 2017

Tulburarile digestive sunt foarte frecvente din cauza alimentatiei nesanatoase si a stilului de viata dezorganizat. Problemele stomacale se manifesta prin balonare, arsuri stomacale, gaze intestinale, constipatie. Pentru a avea un sistem digestiv sanatos, iata 3 recomandari nutritionale. [detalii]

Croissantul din comert: ce substante daunatoare contine

Croissantul din comert: ce substante daunatoare contine

de Elena-Alina Constantinescu 16 Mar 2017

Numeroase studii realizate de institutii medicale si universitati de prestigiu arata ca grasimile saturate cresc riscul de aparitie a afectiunilor cardiovasculare precum infarctul sau accidentul vascular cerebral si sunt un factor de risc pentru cancerele de colon si san. Un studiu realizat recent de APC Romania demonstreaza ca peste 90% dintre croissantele din comert contin conservanti. Haideti sa aflam ce alte substante au mai fost descoperite in compozitia lor. [detalii]

Postul Pastelui: alimente care tin de foame si nu ingrasa

Postul Pastelui: alimente care tin de foame si nu ingrasa

de Elena-Alina Constantinescu 15 Mar 2017

Produsele vegetale din comert (salata de vinete, hummus, orez la caserola, etc) sunt bogate in grasimi hidrogenate, E-uri si arome, fara de care nu ar mai fi atat de gustoase. Odata patrunse in organism, aceste substante se depun pe vasele de sange si sunt un pericol pentru silueta ta, sunt lipsite de valoare nutritiva si asigura o satietate de scurta durata. Din fericire, exista alternative sanatoase la produsele vegetale industriale, si anume fructele si legumele de sezon, bogate in vitamine, minerale, fibre si antioxidanti. Iata, mai jos, ce alimente trebuie sa incluzi in meniu... [detalii]

Trebuie sa renuntam la gluten? Ce spune nutritionistul Mihaela Bilic

Trebuie sa renuntam la gluten? Ce spune nutritionistul Mihaela Bilic

de Elena-Alina Constantinescu 13 Mar 2017

Glutenul este o proteina care se gaseste in diverse cereale precum grau, secara, orz. Este utilizat intr-o mare varietate de produse de patiserie si alte alimente (bere, paste fainoase, mezeluri, sosuri pentru salata gata preparate), pentru textura pe care o ofera acestora. Trebuie sa renuntam la gluten? Iata parerea nutritionistului Mihaeala Bilic... [detalii]

Ce mancam in Postul Pastelui?

Ce mancam in Postul Pastelui?

de Elena-Alina Constantinescu 09 Mar 2017

Postului Pastelui este un bun prilej pentru detoxifierea organismului. Nu trebuie sa ne infometam, ci sa avem grija cum combinam alimentele, sa diversificam meniul si sa respectam orele de masa. Conform calendarului ortodox, Pastele va fi sarbatori pe 16 aprilie. Este cel mai lung si mai aspru dintre toate cele patru posturi importante si mai poarta denumirea de Postul Mare. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 4 din 5 (4 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.