Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Vitaminele - sursa de energie si sanatate

de AlegeSanatos.ro 20 Apr 2013

Vitaminele - sursa de energie si sanatate

Vitaminele sunt substante indispensabile organismului, acestea intervenind intr-o multitudine de reactii la nivel celular. Fara valoare calorica si bogate in nutrienti vitaminele reprezinta sursa noastra de vitalitate. Cea mai importanta sursa de vitamine este reprezentata de alimentatie si anume de produsele vegetale si de cele de origine animala. Vitaminele sunt impartite in 2 categorii : vitamine liposolubile (solubile in grasimi) si hidrosolubile (solubile in apa).

Vitaminele liposolubile
Sunt reprezentate de vitamine A (retinolul), D (calciferolul), E (tocoferolul) K (filochinona).

• Vitamina A este implicata in procesul de adaptare a ochiului la intuneric, creste imunitatea prevenind astfel infectiile, asigura dezvoltarea normala a pielii, a mucoaselor si a scheletului. Surse de vitamina A sunt: morcovul, spanacul, produsele lactate, galbenusul de ou, icrele.

• Vitamina D este implicata in asimilarea calciului si a fosforului in organism intervenind in procesul de osificare. Cu alte cuvinte aceasta vitamina asigura integritatea intregului sistem osos si a dintilor protejandu-ne impotriva aparitiei osteoporozei si implicit impotriva fracturilor. O gasim in untura de peste,  in lapte, unt si in galbenusul de ou.

• Vitamina E are proprietati antioxidante protejand astfel tesuturile si intregul organism impotriva radicalilor liberi. De asemenea aceasta reprezinta un factor protector impotriva bolilor cardio-vasculare si a cancerului. Vitamina E se gaseste in ulei, margarina, nuci, alune, cereale, lapte, galbenus de ou.

• Vitamina K asigura o buna coagulare a sangelui numindu-se si vitamina antihemoragica. Se gaseste in produsele de origine vegetala ca lucerna, spanacul, varza cat si in cele de origine animala ca ficat sau muschi.

Vitaminele hidrosolubile
Marea familie a vitaminelor hidrosolubile este reprezentata de Vitamina B1 (tiamina), B2 (riboflavina), B6 (piridoxina), B12 (ciancobalamina), PP (niacina), acidul folic si de vitamina C.

• Vitamina B1 permite glucidelor (zaharurilor provenite din alimentatie) sa fie corect asimilate pentru a furniza astfel energie intregului organism. Ca surse de vitamina B1 mentionam drojdia de bere, carnea de porc, vita, pestele (ton, tipar), cerealele, painea, orezul brun, nucile, alunele, cartofii.

• Vitamina B2 intervine in metabolismul zaharurilor, a grasimilor si a proteinelor. De asemenea aceasta vitamina asigura sanatatea pielii, a parului si a unghiilor. O alimentatie bogata in caise, mere, castane, mazare, fasole, salata verde, spanac, rosii, drojdie de bere, lapte, oua si organe (creier, ficat) asigura cantitatea necesara de vitamina B2.

• Vitamina B6 joaca un rol important in metabolismul proteinelor si al aminoacizilor. De asemenea aceasta vitamina este implicata in fabricarea hemoglobinei, in bunul mers al sistemului nervos si al imunitatii. O putem gasi in ficat, carne de porc sau de peste, oua, drojdie de bere, soia, alune, orez, banane.

• Vitamina B12 contribuie la formarea globulelor rosii si la mentinerea integritatii sistemului nervos prin formarea invelisului ce protejeaza nervii (teaca de mielina). Aceasta vitamina o putem gasi in oua, carne si organe (ficat, rinichi), peste, lapte, drojdie de bere.

• Vitamina PP joaca un rol extrem de important in cadrul reactiilor metabolice participand la producerea enzimelor implicate in eliberarea de energie. Pe langa acestea vitamina PP contribuie la mentinerea integritatii pielii, a sistemului digestiv si nervos, prevenind aparitia bolilor cardiovasculare. O gasim in cereale, paine integrala, produse lactate, mere, carne de peste.

• Acidul folic este implicat in sinteza proteinelor, a aminoacizilor si a globulelor rosii fiind responsabil de maturarea si mentinerea sanatoasa a sistemului nervos. De asemenea participa la sustinerea sistemului imunitar protejatu-ne de infectii. Acidul folic il gasim in soia, conopida, varza, mazare, spanac, grapefruit, portocale, banane, paine, produse lactate, oua, carne de peste.

• Vitamina C are proprietati antioxidante, intervine in metabolismul zaharurilor, participa la vindecarea ranilor si la mentinerea elasticitatii tesuturilor. Pe langa acestea creste puterea sistemului imunitar si previne aparitia bolilor cardiovasculare si a cancerului. Vitamina C o gasim in marea majoritate a legumelor si a  fructelor mentionand dintre acestea citricele, fructele de padure, ciresele, kiwi, pepenele, ceapa, rosiile, fasolea verde, prazul, ridichile, varza.

Vitaminele sunt compusi extrem de fragili cu tendinta la degradare atat in functie de modalitatea de stocare a alimentelor cat si in functie de maniera de preparare a acestora. Cu cat legumele si fructele sunt depozitate o perioada mai lunga de timp cu atat pierderea vitaminelor este mai mare.

Taierea fructelor si a legumelor in bucati mici duce la pierderea unei cantitati mai mari de vitamine. De asemenea prepararea sucurilor prin stoarcere (atat de fructe cat si de legume) distruge un numar mare de vitamine fiind indicat consumul fructelor si a legumelor ca atare. Nu in ultimul rand fierberea este un proces in urma caruia vitaminele cat si alte substante nutritive se pierd fiind indicat gatitul cu aburi pentru prezervarea acestora.

 
Dr. Alin POPESCU
www.dralinpopescu.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Vitaminele - sursa de energie si sanatate"

7 + 4 =

Spune-ne opinia ta despre
"Vitaminele - sursa de energie si sanatate"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Cum sa iti faci singura ulei de par: doua retete cu efect incredibil!

Cum sa iti faci singura ulei de par: doua retete cu efect incredibil!

de Viorica Ghinea 20 Iul 2017

Iti doresti sa ai podoaba capilara mai bogata, mai stralucitoare si mai sanatoasa? Ai nevoie de un ulei de par preparat in casa, pe baza de ingrediente naturiste. Iti prezentam mai jos doua retete cu efect incredibil. Acestea stimuleaza cresterea rapida a firelor de par, lupta impotriva matretii si calmeaza mancarimile si iritatiile scalpului. [detalii]

Bautura naturala pentru curatarea arterelor infundate

Bautura naturala pentru curatarea arterelor infundate

de Viorica Ghinea 20 Iul 2017

Infundarea arterelor, afectiune denumita medical si ateroscleroza, poate provoca multe boli cardiovasculare. Acest lucru se intampla din cauza unei aglomerari de substante grase, calciu si produse reziduale celulare. In acest caz risti un atac de cord ori un accident vascular, afectiuni care lovesc tot mai des. Din fericire, exista remedii naturiste la care poti sa apelezi pentru curatarea arterelor infundate. Descopera o bautura-minune care are grija de sanatatea arterelor! [detalii]

Nu arunca cozile de cirese! Ceaiul preparat din ele are efecte incredibile!

Nu arunca cozile de cirese! Ceaiul preparat din ele are efecte incredibile!

de Viorica Ghinea 19 Iul 2017

Daca pana acum dupa ce te rasfatai cu o mana de cirese aromate si dulci, obisnuiai sa le arunci cozile, afla ca ceaiul preparat din acestea are efecte deosebite pentru organism. Citeste in continuare ce beneficii are infuzia din cozi de cirese pentru sanatate si cum poate fi preparata! [detalii]

Cum poate fi combatuta dependenta de alcool

Cum poate fi combatuta dependenta de alcool

de Alege Sanatos 17 Iul 2017

Romania se afla in primele cinci tari din Europa privind consumul de alcool, potrivit unui raport al Organizatiei Mondiale a Sanatatii pe 2016, iar potrivit specialistilor, acest obicei afecteaza la fel de puternic, atat la nivel mental cat si fizic individul, fiind una dintre dependentele cel mai greu de tratat. [detalii]

Cum sa iti faci in casa un spray pentru caderea parului si matreata

Cum sa iti faci in casa un spray pentru caderea parului si matreata

de Viorica Ghinea 17 Iul 2017

Esti in cautarea unui leac cu efecte impotriva caderii parului si a matretii si niciun produs din comert nu se ridica la nivelul asteptarilor? Prepara singura un spray pentru ingrijirea podoabei capilare! Iata cum actioneaza acesta si care este ingredientul de baza al retetei! [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 5 din 5 (2 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.