Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Vitaminele - sursa de energie si sanatate

de AlegeSanatos.ro 20 Apr 2013

Tags: vitamina A vitamina D vitamina B vitamina B12 peste lapte oua seminte nuci alune vitamina K spanac varza


Vitaminele - sursa de energie si sanatate

Vitaminele sunt substante indispensabile organismului, acestea intervenind intr-o multitudine de reactii la nivel celular. Fara valoare calorica si bogate in nutrienti vitaminele reprezinta sursa noastra de vitalitate. Cea mai importanta sursa de vitamine este reprezentata de alimentatie si anume de produsele vegetale si de cele de origine animala. Vitaminele sunt impartite in 2 categorii : vitamine liposolubile (solubile in grasimi) si hidrosolubile (solubile in apa).

Vitaminele liposolubile
Sunt reprezentate de vitamine A (retinolul), D (calciferolul), E (tocoferolul) K (filochinona).

• Vitamina A este implicata in procesul de adaptare a ochiului la intuneric, creste imunitatea prevenind astfel infectiile, asigura dezvoltarea normala a pielii, a mucoaselor si a scheletului. Surse de vitamina A sunt: morcovul, spanacul, produsele lactate, galbenusul de ou, icrele.

• Vitamina D este implicata in asimilarea calciului si a fosforului in organism intervenind in procesul de osificare. Cu alte cuvinte aceasta vitamina asigura integritatea intregului sistem osos si a dintilor protejandu-ne impotriva aparitiei osteoporozei si implicit impotriva fracturilor. O gasim in untura de peste,  in lapte, unt si in galbenusul de ou.

• Vitamina E are proprietati antioxidante protejand astfel tesuturile si intregul organism impotriva radicalilor liberi. De asemenea aceasta reprezinta un factor protector impotriva bolilor cardio-vasculare si a cancerului. Vitamina E se gaseste in ulei, margarina, nuci, alune, cereale, lapte, galbenus de ou.

• Vitamina K asigura o buna coagulare a sangelui numindu-se si vitamina antihemoragica. Se gaseste in produsele de origine vegetala ca lucerna, spanacul, varza cat si in cele de origine animala ca ficat sau muschi.

Vitaminele hidrosolubile
Marea familie a vitaminelor hidrosolubile este reprezentata de Vitamina B1 (tiamina), B2 (riboflavina), B6 (piridoxina), B12 (ciancobalamina), PP (niacina), acidul folic si de vitamina C.

• Vitamina B1 permite glucidelor (zaharurilor provenite din alimentatie) sa fie corect asimilate pentru a furniza astfel energie intregului organism. Ca surse de vitamina B1 mentionam drojdia de bere, carnea de porc, vita, pestele (ton, tipar), cerealele, painea, orezul brun, nucile, alunele, cartofii.

• Vitamina B2 intervine in metabolismul zaharurilor, a grasimilor si a proteinelor. De asemenea aceasta vitamina asigura sanatatea pielii, a parului si a unghiilor. O alimentatie bogata in caise, mere, castane, mazare, fasole, salata verde, spanac, rosii, drojdie de bere, lapte, oua si organe (creier, ficat) asigura cantitatea necesara de vitamina B2.

• Vitamina B6 joaca un rol important in metabolismul proteinelor si al aminoacizilor. De asemenea aceasta vitamina este implicata in fabricarea hemoglobinei, in bunul mers al sistemului nervos si al imunitatii. O putem gasi in ficat, carne de porc sau de peste, oua, drojdie de bere, soia, alune, orez, banane.

• Vitamina B12 contribuie la formarea globulelor rosii si la mentinerea integritatii sistemului nervos prin formarea invelisului ce protejeaza nervii (teaca de mielina). Aceasta vitamina o putem gasi in oua, carne si organe (ficat, rinichi), peste, lapte, drojdie de bere.

• Vitamina PP joaca un rol extrem de important in cadrul reactiilor metabolice participand la producerea enzimelor implicate in eliberarea de energie. Pe langa acestea vitamina PP contribuie la mentinerea integritatii pielii, a sistemului digestiv si nervos, prevenind aparitia bolilor cardiovasculare. O gasim in cereale, paine integrala, produse lactate, mere, carne de peste.

• Acidul folic este implicat in sinteza proteinelor, a aminoacizilor si a globulelor rosii fiind responsabil de maturarea si mentinerea sanatoasa a sistemului nervos. De asemenea participa la sustinerea sistemului imunitar protejatu-ne de infectii. Acidul folic il gasim in soia, conopida, varza, mazare, spanac, grapefruit, portocale, banane, paine, produse lactate, oua, carne de peste.

• Vitamina C are proprietati antioxidante, intervine in metabolismul zaharurilor, participa la vindecarea ranilor si la mentinerea elasticitatii tesuturilor. Pe langa acestea creste puterea sistemului imunitar si previne aparitia bolilor cardiovasculare si a cancerului. Vitamina C o gasim in marea majoritate a legumelor si a  fructelor mentionand dintre acestea citricele, fructele de padure, ciresele, kiwi, pepenele, ceapa, rosiile, fasolea verde, prazul, ridichile, varza.

Vitaminele sunt compusi extrem de fragili cu tendinta la degradare atat in functie de modalitatea de stocare a alimentelor cat si in functie de maniera de preparare a acestora. Cu cat legumele si fructele sunt depozitate o perioada mai lunga de timp cu atat pierderea vitaminelor este mai mare.

Taierea fructelor si a legumelor in bucati mici duce la pierderea unei cantitati mai mari de vitamine. De asemenea prepararea sucurilor prin stoarcere (atat de fructe cat si de legume) distruge un numar mare de vitamine fiind indicat consumul fructelor si a legumelor ca atare. Nu in ultimul rand fierberea este un proces in urma caruia vitaminele cat si alte substante nutritive se pierd fiind indicat gatitul cu aburi pentru prezervarea acestora.

 
Dr. Alin POPESCU
www.dralinpopescu.ro




Spune-ne opinia ta despre
"Vitaminele - sursa de energie si sanatate"

8 + 2 =

Spune-ne opinia ta despre
"Vitaminele - sursa de energie si sanatate"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Ai herpes? Iata cum poti scapa rapid si eficient de aceasta problema!

Ai herpes? Iata cum poti scapa rapid si eficient de aceasta problema!

de Raluca Garbea 29 Mar 2019

Ai herpes si nu stii cum sa scapi mai repede de el? Descopera in articol care sunt cele mai eficiente remedii! [detalii]

Cum pacalesti pofta de dulce

Cum pacalesti pofta de dulce

de Raluca Garbea 15 Mar 2019

Pofta de dulce reprezinta o senzatie foarte des intalnita. In general, aceasta nevoie de dulce este alimentata de o lipsa de glucide in organism, dar pot exista si alte cauze. [detalii]

3 masti cu ou pentru par, de realizat acasa

3 masti cu ou pentru par, de realizat acasa

de AlegeSanatos.ro 12 Mar 2019

Pentru un par frumos, care straluceste de sanatate, nu ai nevoie de tratamente scumpe. Foloseste cateva masti pe baza de oua, facute chiar de tine! [detalii]

Metode simple si eficiente pentru a reduce colesterolul

Metode simple si eficiente pentru a reduce colesterolul

de Raluca Garbea 07 Mar 2019

Ai aflat ca ai colesterolul marit? Atunci ai nevoie de schimbari importante pentru a reduce colesterolul. Descopera in articol care sunt aceste metode simple si eficiente! [detalii]

4 uleiuri benefice pentru sanatatea organismului tau

4 uleiuri benefice pentru sanatatea organismului tau

de AlegeSanatos.ro 26 Feb 2019

Folosite de mii de ani in medicina traditionala, unele uleiurile sunt recunoscute si astazi pentru efectele benefice asupra sanatatii fizice si mentale. Pentru a-i asigura organismului o sursa importanta de vitamina E, dar si de grasimi “sanatoase”, trebuie sa alegi cu atentie uleiul pe care il consumi. Produsele de calitate au proprietati unice, care contribuie la stimularea regenerarii tesuturilor, la reducerea colesterolului si a hipertensiunii sau la echilibrarea sistemului hormonal. [detalii]

Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania

Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania

Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania
Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"

Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016