AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

    12 cauze ale insomniei de care trebuie sa stii

    de Alege Sanatos 00 00 0000

    Tags: insomnie somn linistit suplimente alimentare

    Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
    Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
    X

    12 cauze ale insomniei de care trebuie sa stii

    Insomnia reprezinta o tulburare a somnului, caracterizata de dificultatea de a adormi si de treziri frecvente pe timpul noptii. Atunci cand nu ne odihnim suficient, ne simtim stresati, epuizati, iar activitatile din ziua urmatoare devin un chin. Fiecare dintre noi s-a confruntat, la un moment dat, cu o insomnie. Insa atunci cand aceasta devine cronica, ne poate afecta viata pe toate planurile.

    Iata care sunt cauzele posibile ale insomniei. 

    1. Alterarea ritmului circadian

    Ritmul circadian sau ceasul biologic presupune capacitatea corpului de a controla adormirea si trezirea (ciclul somn-veghe). Tulburarea acestui ritm produce insomnie, deoarece organismul nu mai induce in mod corect starea de somnolenta. 

    Ciclul somn-veghe poate fi afectat de (1):

    • Munca in ture de noapte si schimburile frecvente de tura
    • Calatoria in tari aflate pe alt fus orar
    • Schimbarea obiceiurilor de somn – dormitul la hotel, intr-o casa noua sau cu un partener nou
    • Utilizarea telefonului, laptopului, tabletei sau televizorului inainte de culcare
    • Activitati solicitante inainte de culcare, cum ar fi sport intens
    Unele suplimente alimentare ar putea imbunatati somnul. Alege sa dormi bine cu produse naturale de calitate, cum ar fi melatonina sau valeriana (2). In orice caz, acestea nu inlocuiesc un stil de viata sanatos.

    2. Igiena precara a somnului

    O saltea mai putin confortabila, o perna prea tare, factorii perturbatori (sunete, lumini) afecteaza calitatea somnului. Ia toate masurile pentru a dormi in cel mai potrivit mediu. Foloseste saltele si perne ortopedice sau din spuma cu memorie. 

    3. Supraalimentarea inainte de culcare

    O masa bogata inainte de a te intinde in pat poate produce reflux gastroesofagian, care se manifesta prin arsuri in capul pieptului. Acest lucru te poate impiedica sa adormi (1). Ia cina cu cel putin 2-3 ore inainte de culcare. 

    4. Stresul 

    Stresul iti mentine mintea activa, ceea ce poate afecta calitatea somnului (1). Tine sub control stresul cronic prin tehnici de meditatie, timp petrecut cu cei dragi si un management mai bun al timpului. 

    5. Apneea in somn

    Intreruperea frecventa a respiratiei in timpul somnului este o afectiune cunoscuta sub denumirea de apnee in somn. Aceasta poate provoca treziri frecvente noaptea si somnolenta pe timpul zilei (1). 

    6. Sindromul picioarelor nelinistite

    O alta cauza posibila a insomniei este sindromul picioarelor nelinistite. Aceasta reprezinta o tulburare care provoaca tendinta irezistibila de a misca permanent picioarele, precum si o senzatie neplacuta la nivelul acestora (1). 

    7. Afectiuni cronice

    O serie de afectiuni pot favoriza insomnia (1, 2, 3):
    • Boala de reflux gastroesofagian
    • Cancerul
    • Diabetul zaharat
    • Boala Parkinson
    • Boala Alzheimer
    • Hipertiroidia
    • Astmul bronsic
    • Sindroame dureroase cronice (cum ar fi cele cauzate de artrita)
    8. Tulburari de sanatate mintala

    Anxietatea, depresia si sindromul post-traumatic pot produce insomnie cronica (1). Este important sa te adresezi psihoterapeutului si medicului psihiatru pentru a trata o astfel de afectiune.

    9. Alcoolul, cafeina si nicotina

    Bauturile care contin cafeina (cafeaua, ceaiul verde si negru, anumite bauturi carbogazoase) sau alcool, dar si nicotina au efecte stimulante, ceea ce inseamna ca interfera cu somnul (2). De aceea, sunt de evitat in partea a doua a zilei. 

    10. Anumite medicamente

    Unele antidepresive, antihipertensive, medicamente pentru astm sau alergii pot afecta calitatea somnului. De asemenea, unele analgezice, pot contine cafeina sau alte substante stimulante (1, 3). 

    11. Sarcina 

    Sarcina poate favoriza insomnia prin (2):
    • Schimbarile hormonale
    • Crampe sau dureri de spate
    • Nevoia crescuta de urinare
    • Sentimentele de anxietate sau stres generate de ideea de a deveni mama
    Insomnia este frecventa mai ales in primul si al treilea trimestru (2).

    Mentinerea unui stil de viata sanatos ajuta la scaderea riscului de insomnie in aceasta perioada.

    12. Menopauza si ciclul menstrual

    Schimbarile hormonale care au loc pe durata ciclului menstrual sau la menopauza ar putea fi raspunzatoare de insomniile frecvente. De asemenea, simptomele menopauzei, cum ar fi transpiratiile nocturne, pot fi o cauza (1). 

    Prin urmare, insomniile pot fi cauzate de numerosi factori. Identifica-i pe cei prezenti in cazul tau si ia masurile necesare pentru a-i elimina. Nu ezita sa ceri ajutorul medicului.

    Referinte:
    “Insomnia - Symptoms and Causes.” Mayo Clinic, 2016, www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167. Accessed 18 Aug. 2022.
    ‌Lamoreux, Karen. “Everything You Need to Know about Insomnia.” Healthline, Healthline Media, 19 Jan. 2022, www.healthline.com/health/insomnia. Accessed 18 Aug. 2022.
    ‌“Insomnia.” WebMD, WebMD, 2000, www.webmd.com/sleep-disorders/insomnia-symptoms-and-causes. Accessed 18 Aug. 2022.
     




    Spune-ne opinia ta despre
    "12 cauze ale insomniei de care trebuie sa stii"

    9 + 9 =

    Spune-ne opinia ta despre
    "12 cauze ale insomniei de care trebuie sa stii"

    Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

    Lista beneficiilor investigatiilor RMN in diagnosticarea afectiunilor

    Lista beneficiilor investigatiilor RMN in diagnosticarea afectiunilor

    de Alege Sanatos 05 Apr 2024

    Tehnologia medicala a evoluat nesperat de mult in ultimii ani, iar metodele de diagnostic paraclinic au devenit tot mai complexe si mai precise. In continuare te invitam sa descoperi care sunt beneficiile investigatiilor RMN in diagnosticarea unei game foarte variate de afectiuni! [detalii]

    Cum se produce tequila si cum se bea corect

    Cum se produce tequila si cum se bea corect

    de Alege Sanatos 29 Mar 2024

    Tequila este o bautura alcoolica spirtoasa cu un gust unic, provenita din Mexic si devenita cunoscuta la nivelul intregului Glob. Multi prefera sa se bucure de aromele sale servind-o sub forma de shot, insa trebuie sa stii ca poate fi utilizata si ca ingredient de baza in diferite tipuri de cocktail. Astazi poti afla mai multe despre cum se produce tequila si cum trebuie servita corect. [detalii]

    Balonare: 10 alimente recomandate

    Balonare: 10 alimente recomandate

    de Alege Sanatos 08 Mar 2024

    Balonarea este problema digestiva des intalnita, care poate avea numeroase cauze. Aceasta este caracterizata de acumulare de gaze intestinale, ceea ce duce la marirea in volum a abdomenului. [detalii]

    Beneficiile consumului de seminte bio

    Beneficiile consumului de seminte bio

    de Alege Sanatos 08 Mar 2024

    Sanatoase, delicioase si usor de introdus in dieta zilnica. Vorbim, bineinteles, despre semintele bio cum sunt cele de in, de canepa, de susan, de dovleac sau floarea-soarelui. Continua sa citesti pentru a afla mai multe despre beneficiile consumului de astfel de seminte si de ce nu ar trebui ele sa lipseasca dintr-o dieta echilibrata. [detalii]

    Ce trebuie sa stii despre spasmul hohotului de plans

    Ce trebuie sa stii despre spasmul hohotului de plans

    de Alege Sanatos 05 Mar 2024

    Spasmul hohotului de plans este o reactie a copiilor cu varste intre 6 luni si 4-6 ani la anumiti factori externi care ii supara sau le provoaca durere subit. In timpul unui astfel de episod, cei mici pot inceta sa respire pentru cateva secunde si pot deveni palizi sau cianotici, pielea capatand o culoare albastruie. O astfel de manifestare poate fi confundata cu o convulsie si poate provoca panica in randul parintilor, dar in majoritatea cazurilor nu are consecinte negative asupra starii generale de sanatate. [detalii]

    Abonare Newsletter
    Sanatate in bucate - 10 retete pentru detoxifiere si stare de bine

    Descarca GRATUIT
    "Sanatate in bucate - 10 retete pentru detoxifiere si stare de bine"


    Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit

    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

    Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
    Sfaturi si date esentiale
    Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
    Abonare Newsletter
    Sanatate in bucate - 10 retete pentru detoxifiere si stare de bine

    Descarca GRATUIT
    "Sanatate in bucate - 10 retete pentru detoxifiere si stare de bine"


    Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
    Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
    Abonare Newsletter
    Sanatate in bucate - 10 retete pentru detoxifiere si stare de bine
    Descarca GRATUIT
    "Sanatate in bucate - 10 retete pentru detoxifiere si stare de bine"


    Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016