Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Piramida alimentatiei sanatoase

de AlegeSanatos.ro 04 Aug 2017

Tags: piramida alimentara alimentatie sanatoasa alimentatie echilibrata grupe alimentare cereale paine fructe legume carne oua lactate grasimi dulciuri


Piramida alimentatiei sanatoase

Piramida alimentatiei sanatoase se bazeaza pe conceptul de echilibru intre cele 3 principii nutritive (proteine, zaharuri, grasimi), facand o delimitare clara intre alimentele ce pot fi consumate in cantitati mari fara a pune in pericol sanatatea, si alimentele ce trebuie evitate sau consumate in cantitati mici.

Dictonul “suntem ceea ce mancam” nu a fost niciodata mai adevarat avand in vedere oferta variata din punct de vedere alimentar, ce are tendinta inducerii in eroare a populatiei in ceea ce priveste notiunea de alimentatie sanatoasa.

Trebuie tinut cont de faptul ca piramida alimentelor se adreseaza persoanelor sanatoase, existand cateva exceptii (copiii, sportivii, femeile insarcinate) a caror nevoi speciale impun o alta conduita alimentara.

Interpretarea piramidei alimentare

Din punct de vedere al efectului pozitiv pe care diferitele alimente il au asupra sanatatii, piramida alimentelor trebuie privita de la baza (alimentele benefice ce pot fi consumate in cantitati mai mari) catre varf (alimente ce trebuie consumate cu prudenta si in cantitati mici). Urcarea fiecarui etaj al piramidei  se coreleaza cu scadere cantitatii alimentelor, insa trebuie inteles faptul ca nu este interzis nici un aliment, ci doar recomandata consumarea acestuia cu moderatie. Cu alte cuvinte, principiul de baza este ECHILIBRUL.

 Piramida alimentelor este formata din 5 grupe alimentare si anume:

1) Cerealele, cartofii, painea, orezul, pastele

Datorita continutului de carbohidrati aceste alimente reprezinta o importanta sursa de energie. De asemenea, ele aduc organismului vitamine, minerale si fibre. Foarte important este consumul de cereale integrale si mai putin consumul celor rafinate deoarece in cazul celor din urma, in timpul procesului de productie se pierde o mare parte din valoarea nutritiva.

2) Fructele si legumele

Consumarea zilnica a legumelor de preferinta crude (deoarece prin fierbere sau alte metode de preparare se distruge o mare parte din vitamine) este extrem de importanta pentru mentinerea sanatatii organismului. Avantajul legumelor este ca aduc organismului vitamine (vitamina A, vitamina C, etc), minerale, fibre si ca au un putine calorii.

In aceeasi maniera, consumarea fructelor proaspete din abundenta va spori aportul de vitamine si minerale aduse organismului. Ca si legumele, au un continut sarac in grasimi. Foarte importanta este maniera in care fructele sunt consumate deoarece prin indepartarea cojii se pierd numeroase vitamine. In cazul in care se consuma sub forma de suc este bine ca acesta sa fie preparat in casa fara a adauga zahar.

3) Carnea si ouale

Alimentele acestui grup sunt bogate in proteine - element de baza ce intra in alcatuirea tuturor celulelor din organism. Pe langa proteine consumul de carne aduce organismului vitamine, fier si zinc. Este indicat consumul de carne zilnic in cantitati moderate deoarece trebuie avut in vedere si continutul de grasimi pe care aceasta il furnizeaza organismului.

Se prefera consumul carnii de peste, pui, curcan, spre deosebire de cea de porc sau de vita. De asemenea, procesul de preparare este extrem de important, fiind indicata indepartarea grasimii si gatirea acesteia la gratar sau cuptor si nu sub forma prajita. In ceea ce priveste consumul de oua, este bine ca acestea sa nu fie consumate zilnic deoarece au un continut crescut de colesterol iar modalitatea de preparare sub forma prajita e bine de evitat.

4) Produsele lactate

Aceste alimente furnizeaza organismului vitamine, minerale, proteine cu valoare biologica mare. Reprezinta o sursa importanta de calciu, acesta fiind necesar dezvoltarii si mentinerii integritatii osoase si dentare. Valoarea energetica a acestor alimente variaza in functie de cantitatea de grasimi pe care o contin. Consumul in exces al branzeturilor poate avea consecinte negative asupra organismului deoarece acestea contin grasimi saturare (sau grasimi rele cum sunt numite in popor).

5) Grasimile, dulciurile, uleiurile

Aceasta grupa alimentara reprezinta varful piramidei caracterizandu-se printr-un aport caloric mare, fara insa a acoperi in mod satisfacator toate principiile nutritive. Dulciurile, bauturile carbogazoase dulci, chipsurile, sunt mici placeri alimentare care trebuie consumate cu moderatie.

Avand in vedere grasimile, acestea pot fi de origine animala (unt, untura, slanina, seu) sau vegetala (ulei, margarina). Consumul in exces al alimentelor din aceasta grupa predispune organismul la obezitate, boli cardiovasculare si diabet zaharat. In ciuda acestor dezavantaje majore, nu trebuie ignorat aportul de vitamina A si E pe care grasimile il furnizeaza organismului.
 
Desi a te afla in ”varful piramidei“ reprezinta un deziderat, in cadrul piramidei alimentare a consuma cu precadere produsele aflate la baza acesteia este preferabil. Si cum am mai spus: ECHILIBRUL ESTE CHEIA SI IN ALIMENTATIE.
 
Dr. Alin Popescu
Medic primar medicina sportiva




Spune-ne opinia ta despre
"Piramida alimentatiei sanatoase"

2 + 8 =

Ce au spus ceilalti utilizatori despre
"Piramida alimentatiei sanatoase"

Marin Crutescu @ 06 Oct 2015
"Toate bune si frumoase, insa fara Carne, Lapte, Oua, Branza = alimente ACIDE, cu mare consum de energie ptr. corp; au toxine 40%( ficatul poate elimina doar 10% ); detalii le gasiti in Studiul China; Deasemenea trebuie eliminate din alimentatie : zaharul, muraturile in otet, cafeaua din boabe prajite, faina alba, orezul alb-decorticat, painea alba, dulciurile care au la baza Zaharul; SAREA; bauturile gen Cola, carbogazoase, sucurile care sunt realizate din substante chimice; eliminarea alimentelor prajite, fierte( exceptie cerealele , fasolea, lintea, soia ). Trecerea la o alimentatie naturala, verde, ar salva planeta de la dezastru, deoarece ptr. a hrani un ,,carnivor,, este necesara o suprafata de 15.000 mp.; ptr. a hrani un vegetarian este necesara o suprafata de doar 1250 mp.Diferenta de suprafata , 12.500 mp. s-ar putea utiliza cate o treime pentru cultivarea cerealelor, o treime pentru cultivarea legumelor, zarzavaturilor si a fructelor, iar ultima treime sa fie plantata pentru paduri. Sar creea f. multe locuri de munca : ptr. a lucra un Ha. cu cereale este nevoie de doar 0,1 persoane, ptr. legume zarzavaturi, fructe sunt necesare 4 persoaneha., pentru a planta milioane de ha. cu padure trebuie oameni; practic s-ar elimina somajul la nivel global. Oamenii ar deveni mai linistiti, mult mai sanatosi, mai puternici, etc. Sper ca nu-mi spuneti ca veganii nu au B12 si altele... !. Astept un raspuns . Cu stima, Marin Crutescu, vegan de 10 ani."

Spune-ne opinia ta despre
"Piramida alimentatiei sanatoase"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

10 lucuri pe care trebuie sa le stii despre apele minerale naturale si apele de izvor

10 lucuri pe care trebuie sa le stii despre apele minerale naturale si apele de izvor

de Elena-Alina Constantinescu 03 Aug 2017

Organismul are nevoie de apa pentru buna desfasurare a proceselor metabolice. Stim ca este recomandat sa consumam cel putin 2 litri de apa pe zi, insa este important ca aceasta cantitate necesara sa fie impartita pe tot parcursul zilei. Atunci cand cumparati ape minerale naturale si ape de izvor trebuie sa acordati o atentie deosebita asupra modului de prezentare a ambalajului si asupra etanseitatii recipientelor. [detalii]

Sapte pasi catre o viata mai lunga

Sapte pasi catre o viata mai lunga

de Viorica Ghinea 28 Iul 2017

Orice om isi doreste sa duca o viata lunga si sanatoasa. Indiferent de varsta pe care o ai, poti sa faci anumite schimbari care sa iti prelungeasca anii de viata. Iata care sunt principalele modificari pe care ar trebui sa le aplici incepand chiar de acum! [detalii]

Sapte greseli in aranjarea parului care te fac sa arati mai in varsta

Sapte greseli in aranjarea parului care te fac sa arati mai in varsta

de Viorica Ghinea 04 Iul 2017

Nimic nu se compara cu sentimentul pe care il ai atunci cand incerci o coafura sau o tunsoare noua ori cand aplici un nou strat de vopstea. Din nefericire, nu toate alegerile legate de aranjarea parului te avantajeaza. Unele dintre acestea te imbatranesc cu pana la 10 ani. Daca nu iti permiti mereu sa iti lasi podoaba capilara pe mana unui specialist in domeniu, citeste sfaturile noastre de mai jos. [detalii]

Zumba, metoda distractiva pentru arderea caloriilor si tonifierea organismului

Zumba, metoda distractiva pentru arderea caloriilor si tonifierea organismului

de Alege Sanatos 09 Iun 2017

Exercitiul fizic, in orice forma, ar trebui sa faca parte din rutina noastra zilnica, fara niciun fel de compromis. Ideal este sa ne bucuram de activitatea pe care o alegem si sa savuram beneficiile pe care le aduce calitatii vietii. Iar Zumba este un exemplu bun de activitate fizica care ne ofera, pe langa portia de cardio necesara zilnic, si distractie si reprezinta o activitate propice pentru socializare. [detalii]

Detoxifierea, cheia functionarii optime a organismului

Detoxifierea, cheia functionarii optime a organismului

de Elena-Alina Constantinescu 06 Iun 2017

Prajiturile, mancarea bogata in grasimi, aportul redus de fibre, legume si fructe sunt cauze ale simptomelor de oboseala. Depozitarea toxinelor in organism determina incetinirea metabolismului, impiedicand oxigenarea sangelui si asimularea depozitelor de grasime. [detalii]

Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti

Descarca GRATUIT
"Cum sa slabiti sanatos. Sfaturi recomandate de nutritionisti"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
articole