Piramida alimentatiei sanatoase

de AlegeSanatos.ro 12 Iul 2012


Piramida alimentatiei sanatoase

Piramida alimentatiei sanatoase se bazeaza pe conceptul de echilibru intre cele 3 principii nutritive (proteine, zaharuri, grasimi), facand o delimitare clara intre alimentele ce pot fi consumate in cantitati mari fara a pune in pericol sanatatea, si alimentele ce trebuie evitate sau consumate in cantitati mici.

Dictonul “suntem ceea ce mancam” nu a fost niciodata mai adevarat avand in vedere oferta variata din punct de vedere alimentar, ce are tendinta inducerii in eroare a populatiei in ceea ce priveste notiunea de alimentatie sanatoasa.

Trebuie tinut cont de faptul ca piramida alimentelor se adreseaza persoanelor sanatoase, existand cateva exceptii (copiii, sportivii, femeile insarcinate) a caror nevoi speciale impun o alta conduita alimentara.

Interpretarea piramidei alimentare

Din punct de vedere al efectului pozitiv pe care diferitele alimente il au asupra sanatatii, piramida alimentelor trebuie privita de la baza (alimentele benefice ce pot fi consumate in cantitati mai mari) catre varf (alimente ce trebuie consumate cu prudenta si in cantitati mici). Urcarea fiecarui etaj al piramidei  se coreleaza cu scadere cantitatii alimentelor, insa trebuie inteles faptul ca nu este interzis nici un aliment, ci doar recomandata consumarea acestuia cu moderatie. Cu alte cuvinte, principiul de baza este ECHILIBRUL.

 Piramida alimentelor este formata din 5 grupe alimentare si anume:

1) Cerealele, cartofii, painea, orezul, pastele

Datorita continutului de carbohidrati aceste alimente reprezinta o importanta sursa de energie. De asemenea, ele aduc organismului vitamine, minerale si fibre. Foarte important este consumul de cereale integrale si mai putin consumul celor rafinate deoarece in cazul celor din urma, in timpul procesului de productie se pierde o mare parte din valoarea nutritiva.

2) Fructele si legumele

Consumarea zilnica a legumelor de preferinta crude (deoarece prin fierbere sau alte metode de preparare se distruge o mare parte din vitamine) este extrem de importanta pentru mentinerea sanatatii organismului. Avantajul legumelor este ca aduc organismului vitamine (vitamina A, vitamina C, etc), minerale, fibre si ca au un putine calorii.

In aceeasi maniera, consumarea fructelor proaspete din abundenta va spori aportul de vitamine si minerale aduse organismului. Ca si legumele, au un continut sarac in grasimi. Foarte importanta este maniera in care fructele sunt consumate deoarece prin indepartarea cojii se pierd numeroase vitamine. In cazul in care se consuma sub forma de suc este bine ca acesta sa fie preparat in casa fara a adauga zahar.

3) Carnea si ouale

Alimentele acestui grup sunt bogate in proteine - element de baza ce intra in alcatuirea tuturor celulelor din organism. Pe langa proteine consumul de carne aduce organismului vitamine, fier si zinc. Este indicat consumul de carne zilnic in cantitati moderate deoarece trebuie avut in vedere si continutul de grasimi pe care aceasta il furnizeaza organismului.

Se prefera consumul carnii de peste, pui, curcan, spre deosebire de cea de porc sau de vita. De asemenea, procesul de preparare este extrem de important, fiind indicata indepartarea grasimii si gatirea acesteia la gratar sau cuptor si nu sub forma prajita. In ceea ce priveste consumul de oua, este bine ca acestea sa nu fie consumate zilnic deoarece au un continut crescut de colesterol iar modalitatea de preparare sub forma prajita e bine de evitat.

4) Produsele lactate

Aceste alimente furnizeaza organismului vitamine, minerale, proteine cu valoare biologica mare. Reprezinta o sursa importanta de calciu, acesta fiind necesar dezvoltarii si mentinerii integritatii osoase si dentare. Valoarea energetica a acestor alimente variaza in functie de cantitatea de grasimi pe care o contin. Consumul in exces al branzeturilor poate avea consecinte negative asupra organismului deoarece acestea contin grasimi saturare (sau grasimi rele cum sunt numite in popor).

5) Grasimile, dulciurile, uleiurile

Aceasta grupa alimentara reprezinta varful piramidei caracterizandu-se printr-un aport caloric mare, fara insa a acoperi in mod satisfacator toate principiile nutritive. Dulciurile, bauturile carbogazoase dulci, chipsurile, sunt mici placeri alimentare care trebuie consumate cu moderatie.

Avand in vedere grasimile, acestea pot fi de origine animala (unt, untura, slanina, seu) sau vegetala (ulei, margarina). Consumul in exces al alimentelor din aceasta grupa predispune organismul la obezitate, boli cardiovasculare si diabet zaharat. In ciuda acestor dezavantaje majore, nu trebuie ignorat aportul de vitamina A si E pe care grasimile il furnizeaza organismului.
 
Desi a te afla in ”varful piramidei“ reprezinta un deziderat, in cadrul piramidei alimentare a consuma cu precadere produsele aflate la baza acesteia este preferabil. Si cum am mai spus: ECHILIBRUL ESTE CHEIA SI IN ALIMENTATIE.
 
Dr. Alin Popescu
Medic primar medicina sportiva

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!



Spune-ne opinia ta despre
"Piramida alimentatiei sanatoase"

9 + 4 =
 

Spune-ne opinia ta despre
"Piramida alimentatiei sanatoase"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Pofta de viata

5 metode simple pentru a combate astenia de primavara

5 metode simple pentru a combate astenia de primavara

de Elena-Alina Constantinescu 13 Mar 2015

Oboseala, tonusul scazut, lipsa puterii de concentrare, nervozitatea, insomnia, senzatie de ameteala si slabiciune in tot corpul sunt semnele specifice asteniei de primavara. Pentru a combate aceste stari neplacute, dr. Tudor Ciuhodaru de la Spitalul Clinic Judetean "Sfantul Spiridon" din Iasi recomanda o alimentatie corespunzatoare, cura de vitamine, odihna corespunzatoare, corelata cu miscare in aer liber. [detalii]

Pofta de viata

Ceaiul verde imbunatateste memoria

Ceaiul verde imbunatateste memoria

de Elena-Alina Constantinescu 16 Feb 2015

Ceaiul verde are numeroase proprietati benefice pentru sanatate, iar studii recente cercetari au descoperit ca imbunatateste memoria si capacitatea de concentrare. De asemenea, ceaiul poate fi util in prevenirea instalarii diabetului de tip I, scade riscul de infarct si protejeaza impotriva cancerului si a bolilor cardiovasculare. [detalii]

Pofta de viata

Cum sa mentii fericirea in relatia de cuplu

Cum sa mentii fericirea in relatia de cuplu

de Elena-Alina Constantinescu 26 Ian 2015

Pentru a imbunatati relatia de cuplu, exista mai multe trucuri, foarte simple, la care puteti apela. Daca vreti sa dati un impuls relatiei in care va aflati de mai mult timp, iata ce trebuie sa faceti: [detalii]

Pofta de viata

Cum influenteaza tabletele si smartphone-urile somnul copiilor

Cum influenteaza tabletele si smartphone-urile somnul copiilor

de Elena-Alina Constantinescu 06 Ian 2015

Autorii unui studiu american spun ca lumina albastra emisa de dispozitivele electronice perturba ciclul natural al somnului. De asemenea, expunerea la acest tip de lumina duce la incetarea productiei de melatonina, un hormon care regleaza trecerea organismului din starea de veghe in cea de somn. [detalii]

Pofta de viata

De ce nu este bine sa te imprietenesti cu doctorii

De ce nu este bine sa te imprietenesti cu doctorii

de Elena-Alina Constantinescu 02 Dec 2014

Potrivit unui efectuat asupra a 338 de oncologi cu varsta sub 40 de ani, peste 60% dintre medicii participanti considera dificila comunicarea vestilor rele pacientilor pe care ii plac. [detalii]

Abonare Newsletter
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.

Nota articol: 3 din 5 (2 voturi)

Parerea ta conteaza pentru noi!
Scriem pentru tine. Spune-ne daca a fost util acest articol!

Voteaza articolul!

Alege o nota de la 0 la 5
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.