Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
AlegeSanatos.ro cauta meniuMeniu

Piramida alimentatiei sanatoase

de AlegeSanatos.ro 04 Aug 2017

Tags: piramida alimentara alimentatie sanatoasa alimentatie echilibrata grupe alimentare cereale paine fructe legume carne oua lactate grasimi dulciuri


Piramida alimentatiei sanatoase

Piramida alimentatiei sanatoase se bazeaza pe conceptul de echilibru intre cele 3 principii nutritive (proteine, zaharuri, grasimi), facand o delimitare clara intre alimentele ce pot fi consumate in cantitati mari fara a pune in pericol sanatatea, si alimentele ce trebuie evitate sau consumate in cantitati mici.

Dictonul “suntem ceea ce mancam” nu a fost niciodata mai adevarat avand in vedere oferta variata din punct de vedere alimentar, ce are tendinta inducerii in eroare a populatiei in ceea ce priveste notiunea de alimentatie sanatoasa.

Trebuie tinut cont de faptul ca piramida alimentelor se adreseaza persoanelor sanatoase, existand cateva exceptii (copiii, sportivii, femeile insarcinate) a caror nevoi speciale impun o alta conduita alimentara.

Interpretarea piramidei alimentare

Din punct de vedere al efectului pozitiv pe care diferitele alimente il au asupra sanatatii, piramida alimentelor trebuie privita de la baza (alimentele benefice ce pot fi consumate in cantitati mai mari) catre varf (alimente ce trebuie consumate cu prudenta si in cantitati mici). Urcarea fiecarui etaj al piramidei  se coreleaza cu scadere cantitatii alimentelor, insa trebuie inteles faptul ca nu este interzis nici un aliment, ci doar recomandata consumarea acestuia cu moderatie. Cu alte cuvinte, principiul de baza este ECHILIBRUL.

 Piramida alimentelor este formata din 5 grupe alimentare si anume:

1) Cerealele, cartofii, painea, orezul, pastele

Datorita continutului de carbohidrati aceste alimente reprezinta o importanta sursa de energie. De asemenea, ele aduc organismului vitamine, minerale si fibre. Foarte important este consumul de cereale integrale si mai putin consumul celor rafinate deoarece in cazul celor din urma, in timpul procesului de productie se pierde o mare parte din valoarea nutritiva.

2) Fructele si legumele

Consumarea zilnica a legumelor de preferinta crude (deoarece prin fierbere sau alte metode de preparare se distruge o mare parte din vitamine) este extrem de importanta pentru mentinerea sanatatii organismului. Avantajul legumelor este ca aduc organismului vitamine (vitamina A, vitamina C, etc), minerale, fibre si ca au un putine calorii.

In aceeasi maniera, consumarea fructelor proaspete din abundenta va spori aportul de vitamine si minerale aduse organismului. Ca si legumele, au un continut sarac in grasimi. Foarte importanta este maniera in care fructele sunt consumate deoarece prin indepartarea cojii se pierd numeroase vitamine. In cazul in care se consuma sub forma de suc este bine ca acesta sa fie preparat in casa fara a adauga zahar.

3) Carnea si ouale

Alimentele acestui grup sunt bogate in proteine - element de baza ce intra in alcatuirea tuturor celulelor din organism. Pe langa proteine consumul de carne aduce organismului vitamine, fier si zinc. Este indicat consumul de carne zilnic in cantitati moderate deoarece trebuie avut in vedere si continutul de grasimi pe care aceasta il furnizeaza organismului.

Se prefera consumul carnii de peste, pui, curcan, spre deosebire de cea de porc sau de vita. De asemenea, procesul de preparare este extrem de important, fiind indicata indepartarea grasimii si gatirea acesteia la gratar sau cuptor si nu sub forma prajita. In ceea ce priveste consumul de oua, este bine ca acestea sa nu fie consumate zilnic deoarece au un continut crescut de colesterol iar modalitatea de preparare sub forma prajita e bine de evitat.

4) Produsele lactate

Aceste alimente furnizeaza organismului vitamine, minerale, proteine cu valoare biologica mare. Reprezinta o sursa importanta de calciu, acesta fiind necesar dezvoltarii si mentinerii integritatii osoase si dentare. Valoarea energetica a acestor alimente variaza in functie de cantitatea de grasimi pe care o contin. Consumul in exces al branzeturilor poate avea consecinte negative asupra organismului deoarece acestea contin grasimi saturare (sau grasimi rele cum sunt numite in popor).

5) Grasimile, dulciurile, uleiurile

Aceasta grupa alimentara reprezinta varful piramidei caracterizandu-se printr-un aport caloric mare, fara insa a acoperi in mod satisfacator toate principiile nutritive. Dulciurile, bauturile carbogazoase dulci, chipsurile, sunt mici placeri alimentare care trebuie consumate cu moderatie.

Avand in vedere grasimile, acestea pot fi de origine animala (unt, untura, slanina, seu) sau vegetala (ulei, margarina). Consumul in exces al alimentelor din aceasta grupa predispune organismul la obezitate, boli cardiovasculare si diabet zaharat. In ciuda acestor dezavantaje majore, nu trebuie ignorat aportul de vitamina A si E pe care grasimile il furnizeaza organismului.
 
Desi a te afla in ”varful piramidei“ reprezinta un deziderat, in cadrul piramidei alimentare a consuma cu precadere produsele aflate la baza acesteia este preferabil. Si cum am mai spus: ECHILIBRUL ESTE CHEIA SI IN ALIMENTATIE.

Infografic realizat de echipa manager.ro

Piramida Alimentatiei Sanatoase



Infografic realizat de echipa manager.ro

Piramida Alimentara Vegetariana


Afla mai multe detalii despre o alimentatie sanatoasa pe Sanatatea Femeilor
 
Dr. Alin Popescu
Medic primar medicina sportiva




Spune-ne opinia ta despre
"Piramida alimentatiei sanatoase"

4 + 4 =

Ce au spus ceilalti utilizatori despre
"Piramida alimentatiei sanatoase"

Marin Crutescu @ 06 Oct 2015
"Toate bune si frumoase, insa fara Carne, Lapte, Oua, Branza = alimente ACIDE, cu mare consum de energie ptr. corp; au toxine 40%( ficatul poate elimina doar 10% ); detalii le gasiti in Studiul China; Deasemenea trebuie eliminate din alimentatie : zaharul, muraturile in otet, cafeaua din boabe prajite, faina alba, orezul alb-decorticat, painea alba, dulciurile care au la baza Zaharul; SAREA; bauturile gen Cola, carbogazoase, sucurile care sunt realizate din substante chimice; eliminarea alimentelor prajite, fierte( exceptie cerealele , fasolea, lintea, soia ). Trecerea la o alimentatie naturala, verde, ar salva planeta de la dezastru, deoarece ptr. a hrani un ,,carnivor,, este necesara o suprafata de 15.000 mp.; ptr. a hrani un vegetarian este necesara o suprafata de doar 1250 mp.Diferenta de suprafata , 12.500 mp. s-ar putea utiliza cate o treime pentru cultivarea cerealelor, o treime pentru cultivarea legumelor, zarzavaturilor si a fructelor, iar ultima treime sa fie plantata pentru paduri. Sar creea f. multe locuri de munca : ptr. a lucra un Ha. cu cereale este nevoie de doar 0,1 persoane, ptr. legume zarzavaturi, fructe sunt necesare 4 persoaneha., pentru a planta milioane de ha. cu padure trebuie oameni; practic s-ar elimina somajul la nivel global. Oamenii ar deveni mai linistiti, mult mai sanatosi, mai puternici, etc. Sper ca nu-mi spuneti ca veganii nu au B12 si altele... !. Astept un raspuns . Cu stima, Marin Crutescu, vegan de 10 ani."

Spune-ne opinia ta despre
"Piramida alimentatiei sanatoase"

Ti-a placut acest articol? Atunci poate te intereseaza si:

Ceaiul matcha - Cum se prepara si ce beneficii are pentru sanatate

Ceaiul matcha - Cum se prepara si ce beneficii are pentru sanatate

de Raluca Garbea 16 Iul 2018

Ceaiul matcha este unul dintre cele mai sanatoase sortimente de ceai din lume. [detalii]

Calatoresti des? Aspecte de care sa tii cont ca sa ramai sanatoasa

Calatoresti des? Aspecte de care sa tii cont ca sa ramai sanatoasa

de Laura Galescu 12 Iun 2018

A venit vara si gandul iti zboara la calatorii! Fie ca pleci doar o data pe an in concediu, fie ca esti genul care calatoreste cu orice ocazie, ai grija la anumite aspecte pentru a nu lasa nimic sa iti strice concediul. [detalii]

Te plangi des? Cum iti afecteaza creierul starea continua de nemultumire

Te plangi des? Cum iti afecteaza creierul starea continua de nemultumire

de Laura Galescu 11 Iun 2018

Studiile spun ca majoritatea oamenilor se plang cel putin un minut intr-o conversatie uzuala. Psihologii considera ca actiunea de a te plange iti ofera o stare de bine pe moment, insa pe termen lung nu este deloc ceva benefic pentru sanatatea ta. [detalii]

Mereu obosit? 5 semne ca nu dormi suficient

Mereu obosit? 5 semne ca nu dormi suficient

de Raluca Garbea 01 Iun 2018

Te simti mereu obosit? Trebuie sa stii ca somnul are un rol important pentru a te putea bucura de o viata sanatoasa. [detalii]

Situatiile care iti cauzeaza oboseala. Evita-le ca sa fii mereu in forma

Situatiile care iti cauzeaza oboseala. Evita-le ca sa fii mereu in forma

de Laura Galescu 30 Mai 2018

Te simti mereu obosita si lipsita de vlaga? Dormi suficient, dar tot nu scapi de aceasta stare? Iata cateva obiceiuri pe care le poti avea si care iti saboteaza energia, dar si cateva trucuri ce te pot ajuta sa-ti recapeti energia. [detalii]

Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania

Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Sfaturi si date esentiale
Cum te pot afecta ingredientele cosmetice si alimentare din produsele tale preferate? Invata sa eviti produsele nepotrivite pentru tine.
Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania

Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"


Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Aboneaza-te GRATUIT la newsletter si primeste ultimele noutati pe email.
Abonare Newsletter
TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania
Descarca GRATUIT
"TOP 10 ingrediente periculoase aflate in alimentele din Romania"

Completeaza adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016